Protestant katolik sangat tersinggung apabila orang islam mengatakan kristian menyembah patung. Sedangkan patung atau arca pada salib hanya dipakai oleh orang katolik sahaja. Apa pendirian gereja katolik tentang pemakaian arca ini?

Posted: June 27, 2010 in debat agama, dialog agama, islam, katolik, kristian

Apabila muslim berkata kristian menyembah berhala dengan menyembah patung, kristian di gereja protestant sangat tersinggung dan jawapan mereka kami tidak menyembah patung, yang menyembah patung bukan kami tetapi orang katolik. Oleh itu kepada pendebat muslim, hal ini penting untuk diketahui.

Menurut orang islam, apa pun alasan adalah tidak diterima menggunakan apa pun dalam bentuk patung sebagai sembahan. Patung tempat tinggal syaitan kata mereka. Apapun tegahan pihak luar, umat katolik tetap berbangga guna arca pada salib. Umat katolik tidak peduli kata orang luar. Mereka selesa mengguna arca pada salib sama ada bersaiz besar atau kecil, di pasang di kereta, di rumah, bilik, sawah pertanian, pejabat, kerana mereka merasa lebih dekat dengan Tuhan. Ianya memberi kelegaan kepada si pemakainya. Seolah-olah berkat Tuhan sentiasa di sisinya. Inilah yang dirasakan oleh si pemakai.

Sesetengah umat menggunakan arca (patung) pada salib sebagai melambangkan mereka adalah umat katolik di dunia.

About these ads
Comments
  1. El @ Gm says:

    Sebab Orang Muslim Kurang memahami itu lah sebab mereka tidak tahu apa yang mereka lakukan terhadap orang orang yang percaya seperti kita, mereka sendiri banyak mencuri kesulungan kita sebab mereka lebih aktif menyebar siha mereka kepada golongan orang lemah dalam Iman Kristus akan terpesong mengikuti ajaran yang tiada keselamatan.

  2. ok jer says:

    xperlu la hal ini didebatkan… masing2 tu ade kepercayaan, so, hormat je la, tak yah nak sebar2kan keburukan sesuatu (orang lain)….

    • prokatolik says:

      Kata umat islam berdasarkan hadith, pada akhir zaman kelak, Nabi Isa akan datang mematahkan salib. Dan menurut kristian protestant katolik, penyembahan patung adalah penyembahan berhala yang membawa pengertian kesesatan dalam kristian katolik. Hal ini harus diselesaikan. Sekurang-kurangnya kita tahu kenapa perbuatan itu diamalkan supaya tidak timbul tuduhan melulu yang boleh mencetuskan masalah lain yang lebih sensitif.

  3. ok jer says:

    oi, setahu aku le kan… dlm kitab injil tu ade kata bahawa kristian wajib bersunat…

    • prokatolik says:

      Topik kita ialah arca @ patung Yesus di kayu salib. Topik itu belum sampai. Ok jer tahukah apa yang ditanya beliau? Ok jer tahu dari mana wajib itu? JIka ok jer kata kitab injil itu adalah keseluruhan naskah alkitab, ok jer salah. Kitab injil @ injil bagi kepercayaan kristian hanyalah 1/10 dari ketebalan alkitab kristian. Ok jer, belajar lagi tentang kristian, nanti malu oleh orang yang membaca kalau anda salah lagi buat pertanyaan @ kenyataan.

  4. Jiwa says:

    Aku berteman dengan orang kristian(anglican)-(protestan) …dia mengatakan bahawa ketuhanan mereka berkonsep kan triniti …

    Kefahaman agama teman ku itu seperti ini:

    Islam

    Allah SWT – Adalah Tuhan yang kita sembah
    Nabi Muhammad saw – adalah pesuruh Allah dan adalah rasul kita.

    Kristian

    Allah(Tuhan Bapa)- Adalah Tuhan mereka yang di sembah

    Yesus(Anak Tuhan)/Nabi Isa -adalah diutuskan oleh Allah(Tuhan Bapa)untuk memeberi petunjuk kepada umat manusia ..

    SO..aku bingung ,,konsep mereka sama dengan agama islam …mereka tidak myembah yesus sebagai tuhan tetapi menyembah ALLAH(Bapa Tuhan)…yesus mereka puja2x seperti kita nabi muhammad yang kita sanjungi …

    • prokatolik says:

      Wahai jiwa, anda tidak akan bingung lagi kalau terus mencari maklumat kenapa kristian ini banyak mazhab. Anda betul apabila a katakan anglikan tidak seperti roman katolik dalam pengertian triniti. Saya cadangkan anda kaji gereja basel pula. Di sabah basel disebut juga sebagai BCCM.

    • kate says:

      benar, itu lah yang muslim harus sedari…Yesus itu seorang nabi bagi Kristian sepertimana Nabi Muhammad .Kristian menyembah Tuhan yag satu, yang mencipta dunia ini seperti mana Muslim..

    • kelisa says:

      usah bingung..konsep mereka tidak sama..kita tidak menyembah nabi muhammad..kita cuma menyembah allah yg ahad.mereka pula menyembah nabi isa..nabi isa cuma seorang nabi yang diutuskan saja..cara kita memuja nabi muhammad bkan lah spt mrk itu..jauh berbeda

  5. hafiz says:

    kepada semua penganut agama kristian, sila rujuk AlQuran surah Al-ikhlas.. maka anda akan temui apa yg islam perjuangkan… baca terjemahan dan tafsirnya sekali :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s