Tajuk apa yang sesuai untuk blog ini?

Posted: July 9, 2010 in debat agama, dialog agama, islam, katolik, kristian, Unitarian

Blog ini sangat kontroversi kata salah seorang rakan dialog/debat dari rakan muslim. Saya buat blog ini untuk tujuan menyampaikan hujah pertembungan minda antara katolik, kristian dengan islam dari sudut pandang versi prokatolik. Sejujurnya itulah niat blog ini diwujudkan. Apabila ada perbezaan sudut pandang kristian tentang kisah Yesus dan sejarah nabi, tentulah ia satu perbezaan yang serius yang harus diperjelaskan kepada umat-umat kristian. Ini berguna buat bekalan mereka dalam perjalanan dimanapun mereka bermastautin kelak.

Kristian beriman kepada alkitab dan tidak al quran, umat islam pula beriman kepada al quran dan hadith dan tidak kepada alkitab. Kristian tidak boleh terima kisah nabi isa dalam al quran dan umat islam tidak boleh terima kisah Yesus di alkitab kristian. Akibatnya, sampai sekarang isu debat dan dialog tetap rancak jadi topik perbincangan di internet atau dalam situasi sebenar face to face. Pihak gereja tidak mahu masalah ini menjadi racun dalam hidup bermasyarakat.

Anda terlalu berani mempersoalkan islam kata penghibur (salah seorang pendebat / dialog islam). Seolah-olah saya tidak berada dalam konteks kenegaraan 1Malaysia. Seolah-olah saya tidak peduli tentang wujudnya Perlembagaan Malaysia yang menghalang isu-isu sensitif dibincang secara terbuka. Atas kesedaran konsep 1Malaysialah saya buka ruangan blog ini. Saya akui tajuk besar blog ini perlu diubah sesuai dengan tema dan misi blog ini. Pada akhirnya blog ini bertujuan untuk rakyat minoriti kristian dengan rakyat majoriti islam hidup rukun dan damai.

Sebarang teguran untuk memperbaiki blog ini sangat dialu-alukan. Maka dengan ini saya ubah tajuk besar blog ini dari INI BUKAN GELANGGANG DEBAT UNTUK MENCARI PEMENANG TETAPI DIALOG UNTUK MEMAHAMI kepada MEMAHAMI PERBEZAAN KATOLIK, KRISTIAN DAN ISLAM DARI SUDUT PANDANG PROKATOLIK.

Prokatolik bermaksud Pro dari versi gereja katolik.

Comments
  1. prokatolik says:

    Komentar penghibur di topik lain lebih sesuai untuk respon topik ini, seperti demikian:

    @Stephen

    (Lagi satu), TAJUK BESAR ANDA diatas masih TIDAK membawa maksud yang anda mahukan, berdasarkan apa yang anda kata pada saya KONSEP yang anda ingin tampilkan adalah seperti berikut.

    “KONSEP KENEGARAAN DALAM KONTEKS 1 MALAYSIA DEMI RAKYAT SEJAGAT TANPA MENGIRA AGAMA & BANGSA”

    Tajuk inilah yang sesuai kerana anda ini seorang yang Patriotik dan Berkiblat pada Akal manusia dan BUKAN atas dasar perintah Agama dan TIDAK ADA kaitan dengan Khatolik, Kristian dan ISLAM, yang anda mahukan adalah pemerintahan yang bebas dari sebarang kaitan dengan agama. Ini juga memabawa MAKSUD anda mahukan PEMERINTAHAN SEKULAR iaitu MEMISAHKAN KUASA PEMERINTAHAN dengan KUASA AGAMA. Inilah yang ISLAM tentang sama sekali.

    By, Penghibur

  2. prokatolik says:

    Penghibur, sila lihat komen terdahulu saya:
    Blog ini dibuka dalam konteks kenegaraan iaitu hidup rukun dalam konteks 1Malaysia, dan tidak timbul minta iktiraf pandangan kami dari rakyat minoriti. Cuma supaya umat islam tahu kenapa kami begitu begini, supaya umat islam tahu kenapa kristian buat seperti itu. Demikian pula nanti supaya umat kristian tahu apa perbezaan islam dengan kristian.

    Ini respon anda:
    Jika anda ingin RUKUN dalam satu Negara, anda sepatutnya TIDAK PERLU buat TOPIK kemudian penuh Kontroversi! bila dijelaskan kamu sanggup menolak konteks sebenar perbincangan. jadi saya sarankan jika harapan anda untuk hidup rukun dibawah konsep 1 Malaysia, sepatutnya TAJUK BESAR BLOG INI patut ditukar dan ubah menjadi “KONSEP KENEGARAAN DALAM KONTEKS 1 MALAYSIA DEMI RAKYAT SEJAGAT TANPA MENGIRA AGAMA & BANGSA”. ini baru betul.

    Ulasan saya: Siapa sebenarnya yang bercakap berkenaan konsep huruf besar itu? Yang menyebut tanpa mengira agama dan bangsa itu? Bukan saya tetapi penghibur. Nampaknya penghibur susah memahami makna? Atau tulisan saya memang susah difahami oleh manusia normal?

    • Penghibur says:

      @Stephen

      BUKAN saya tak faham makna, sekali lagi nak main silap mata ya. Konsep kenegaraan adalah konsep KEBANGSAAN, juga dikenali sebagi konsep NATIONALISME iaitu salah satu dari 5 RUKUN ZIONIS.

      Saya cakap, sebab hala tuju pemikiran anda kesitu sebenarnya, mulut boleh menolak tetapi tidak pada hati anda.

      By, Penghibur

      • prokatolik says:

        Nationalisme di Malaysia tidak perlu dikaitkan dengan yahudi. Bagaimana pula dengan semangat nasionalisme di selatan thailand? Pengaruh arab ker? Jangan main silap mata la… Bagaimana dengan semangat nationalisme di brunei? Pengaruh arab ker? Mungkin juga zionis? Semua keburukan mesti salahkan zionis. Apa? Kes banyak anak melayu tidak berbinti pun salah zionis ker? Atau salah arab? Jangan main silap mata la…….

        Penghibur, anda memang main tuduh-tuduh. Ilmu psikik anda sangat lemah. Anda kena belajar dengan sotong kurita la…

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Seperti biasa anda lebih banyak berlagu, kelihatannya indah, sedap di dengar, tetapi sebanrnya, misi pemikiran anda adalah NATIONALISME iaitu salah satu dari 5 RUKUN ZIONIS untuk diterapkan kepada semua pemerintahan di dunia. Tujuan dasar Kebangsaan adalah untuk memisahkan Kuasa Pemerintahan dengan Kuasa Agama.

        Jika ini berlaku dan sememangnya berlaku, PEMBENTUKAN PEMIKIRAN SEKULAR semakin jelas. Dimana manusia dengan perlahan dan berkesan meninggalkan amalan agama dan melupakan perintah Allah. ISLAM menentang keras pemikiran begini, ISLAM datang untuk mengajak manusia hidup dibawah satu sistem yang diredhai Allah swt iaitu tidak mengharamkan apa yang dihalalkan oleh Allah swt dan tidak pula menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah.

        Kajian juga menunjukkan ia berkaitan dengan Iluminati & Freemasonry, apa yang anda laungkan Stephen sebenarnya adalah apa yang ingin diterangkan oleh golongan elit ini kepada dunia.

        Protokol-protol Yahudi sangat jelas mempertimbangkan segala apa yang ada dibenak anda Stephen, kesannya negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Thailand yang anda sebutkan tidak terlepas dengan pengaruh Iluminati & Freemasonry.

        Mungkin anda tidak mambaca protol-protokol yahudi dalam menguasai pemikiran manusia di sleuruh dunia! Ia sangat berkait apa yang saya katakan MENGHALALKAN apa yang DIHARAMKAN dan MENGHARAMKAN apa yang DIHALALKAN.

        By, Pengibur

  3. prokatolik says:

    Maaf kalau menilai cara komen penghibur sebagai ada ciri-ciri sakit jiwa, apabila terlalu taksub menyalahkan zionis kepada semua perkara yang tidak ngam di hati penghibur. Semua kena ikut cara PAS ker? UMNO mmg bukan baik sangat tetapi cara komen penghibur sangat mengecewakan. Sikit-sikit zionis, sikit-sikit zionis… X ada perbandingan lain ker? Penghibur2… Sesuatu harus anda lakukan, jangan terlalu kepada terlalu… Susah anda nanti… Ini pesan dari gunung, pesan sebagai seorang kawan/sahabat…

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Saya BUKAN seorang yang taksud kepada mana-mana parti politik. Bukan ini yang saya ingin ketengahkan, apabila saya mengambil pernyataan daripada tuan guru nik Aziz, saya cuma HIGHLIGTH yang berkaitan dengan perbincangan kita iaitu AGAMA PARA NABI. So Tuan guru Nik Aziz berkata nabi-nabi memperjuangkan ISLAM, sebab itu saya HIGHLIGTH.

      Zionis? BUKAN KISAH REKAAN, Al-Masih Ad-Dajjal BERAGAMA KRISTIAN berdasarkan Kitab Suci Al-Quran di dalam Surah Al-Kahfi ayat 4, pengikutnya ramai dari kalangan Yahudi. Semuanya akan berusaha kearah pemikiran Al-Masih Palsu. Ingat saja-saja kah bila saya katakan Al-masih Isa Ibni Maryam memusnahkan Salib dan membunuh Babi? Anda rasa saja-saja kah Stephen?

      Jadi jelas, jika anda rajin membaca, sila baca Buku tulisan Syeikh imran Husin yang berjudul “Jerusalem Di Dalam Al-Quran”. Sesuai untuk dibaca oleh orang-orang yang mengaku Ahli Kitab. belilah walau hanya sebuah, kemudian baca sebaik-baiknya.

      By, Penghibur

      • prokatolik says:

        Harap saya dapat baca buku tulisan syeikh imran husin itu. Apa pun pandangan @ gelaran penghibur @ majoriti umat islam terhadap pihak kristian, tidak beri kesan pun terhadap keyakinan kami kepada Yesus yang wafat di salib.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Ini BUKAN soal memberi kesan ka tidak, soalnya sekarang bagaimana mata kamu melihat dunia. Kamu tidak dapat menjelaskan sebagaimana Islam menjelaskan Ilmu pengetahaun termasuk bab hukum hakam, ISLAM sangat tegas, dan lihatlah Pemerintahan Khalifah buat kali terakhir di muka bumi ini sebelum kiamat. Jika Allah swt memberi kesempatan pada kita, kita akan akan lihat bersama dan saya tidak menolak mungkin anda akan menjadi sebahagian dari kami iaitu Islam aatau mungkin sebakliknya dan yang pasti anda dan seluruh Gereja di dunia mempunyai kesempatan untuk memahami semua ini. InsyaAllah.

        Jika ajal tiba lebih awal dari Pemerintahan Khalifah terakhir sebelum kiamat, maka tiada lagi pertolongan bagi anda sekalin.
        By, Penghibur

  4. Penghibur says:

    @Stephen

    Saya tak kata awak Ahli Kitab, yang saya maksudkan sedekahkan kepada ketua Paderi Sabah, insyaAllah jika dia membaca dengan hati yang tenag, dengan izin Allah swt setelah selesai dia membaca buku terbut, dia pasti akan memeluk ISLAM, jika tiada keizinan dari Allah swt maka segala maklumat dari buku itu akan menjadi kanser tahap akhir atau menjadi penyakit kronik akan mula menular bermula dari hatinya.

    By, Penghibur

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Saya tidak sesekali akan mengambil pesan dari golongan Penyembah Manusia, kerana disekeliling saya masih ada berjuta orang yang menyampaikan pesan dari Allah swt yang mengatasi segala-galanya.

      Namun jika ada kebaikan saya tidak menolak, tetapi dunia diperingkat akhir, mana boleh lepaskan orang-orang Yahudi, sejarah juga membuktikan mereka adalah MANUSIA PEROSAK NO.1 dimuka bumi.

      By, Penghibur

    • prokatolik says:

      Penghibur mmg sangat bersemangat patriotik terhadap agamanya. Masakan tidak, jika ada keraguan sekecil zarahpun akan jatuh murtad.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Patriotik terhadap agama? Macam pelik bunyinya kan. BUKAN Patriotik terhadap agama, cuma taat pada perintah Agama dan berusaha memahaminya dengan sebaik mungkin, nikmat saya sebagi Muslim dalam beribadah kepada Allah dengan mentauhidkan-Nya tanpa menyekutukan-Nya dengan satu apa pun merupakan NIKMAT yang tiada tolok bandingnya.

        ISLAM tidak menyembah manusia, seperti yang saya tegaskan bahawa Al-Quran tidak peduli apa pun kajian manusia, boleh jadi Al-Quran bersetuju, boleh jadi Al-Quran bertentangan dengan kajian manusia.

        Perkara yang pasti Al-Quran mendahului segala-galanya yang dilakukan manusia dengan peringatan dari Allah swt berkenaan batas-batas yang Allah swt tetapkan. Inilah NIKMAT iman dalam Islam.

        Nikmat Islam apabila dia ikhlas beribadah kepada Allah swt maka Allah swt menjanjikan Syurga, TIDAK ADA Keselamatn hanya dengan mempercayai tetapi tidak melaksanakan segala perintah dan larangan-Nya.

        Bagi yang berpura-pura dalam Islam, Allah swt akan memberi hukuman setimpal padanya, hadiah yang mengerikan adalah Neraka, dan Syurga milik insan yang ikhlas beribadah pada-Nya.

        By, Penghibur

  5. prokatolik says:

    Komen-komen penghibur yang lain akan saya respon kemudian. Saya tertarik dengan isu freemason seperti maksud penghibur. Dan topik freemason sudah diulas dengan teliti di blog hikmatun. Saya hairan semua kejahatan mesti menyalahkan zionis @ yahudi. Pihak kristian dengan islam mempunyai pandangan yang berbeza ttg yahudi ini. Sangat berbeza. Pihak islam melihat semua kejahatan dengan ukuran zionis manakala pihak kristian melihat semua kejahatan melalui perbuatan daging. Daging bererti kemanusiaan @ duniawi. Semua bangsa atau agama, mempunyai rakyat yang aneka ragam, ada yang sangat baik, baik, sederhana baik, tidak baik, sangat tidak baik. Semua bangsa mempunyai. Semua kepercayaan mempunyai. Di eropah, amerika latin, di afrika, di australia, di asia, di sabah, di sarawak, di sandakan, di tawau, di kudat, di sipitang, di melaka, di johor, di gombak, di perlis, di selatan thai, di jakarta, di acheh. Semua mempunyai. kejahatan itu dari kelemahan peribadi manusia sendiri dan yang baik itu dari Tuhan yang maha Berkuasa. Kejahatan tidak boleh dikaitkan dengan bangsa. Apa kejahatan di selatan thai kerana kejahatan arab ker? Kejahatan di pakistan kerana kejahatan bangsa arab ker?

    Ingat penghibur… Kristian bukan seperti yang anda sangka. Kristian bukan penyembah manusia. Bapa iman kristian ialah Bapa Abraham. (Nabi) kita sahaja berbeza.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Ulasan anda ini ulasana Jahil, BERCAKAP IKUT KITAB bukan fikir-fikir mu, sebab itu saya cakap anda ini suka melayang-layang, fikiran tidak menentu. Ini BUKAN SOAL DAGING, ini soal HUKUM Allah!

      Oleh kerana anda PRO Kepada Yahudi, dah baca kah Protokol-Protokol Yahudi?

      Kristian adalah MUSRYIK sama macam orang MUSRIK Mekah satu ketika dulu. Kamu sebenarnya MEMBERHALAKAN Nabi Isa a.s (Jesus). Malah Nasrani yang disebut Al-Quran semuanya tergelincir menjadi Kristian! Setelah Allah swt memeberi nikmat ISLAM kepada umat Nasrani, akhirnya AGAMA PENYEMBAH BERHALA ini (Kristian) BERJAYA mengKAFIRkan umat Nasrani daripada menTAUHIDkan Allah swt iaitu Tuhan yang Maha Esa menjadi TRINITI iaitu Tuhan Maha Tiga.

      Sebenarnya TRINITI adalah PRODUK BARU dari MANUSIA (Syaitan) Kepada MANUSIA dengan mengATASNAMAkan Allah swt. Sungguh keji perbuatan ini, saya berharap supaya kamu menilai apa yang kamu sembah.

      Begitulah jadinya dunia kalau dah tiada nabi, tetapi berbeza dengan Nabi Muhammad saw, Allah swt menjanjikan bahawa Agama ISLAM akan KEKAL sehingga ke hari Kiamat! Para Nabi adalah KESATUAN MISI KETUHANAN MEMBAWA AKIDAH ISLAM. Ini FAKTA!

      By, Penghibur

  6. prokatolik says:

    Penghibur kata:
    Seperti biasa anda lebih banyak berlagu, kelihatannya indah, sedap di dengar, tetapi sebanrnya, misi pemikiran anda adalah NATIONALISME iaitu salah satu dari 5 RUKUN ZIONIS untuk diterapkan kepada semua pemerintahan di dunia. Tujuan dasar Kebangsaan adalah untuk memisahkan Kuasa Pemerintahan dengan Kuasa Agama.

    Kata saya: Nationalisme ialah semangat untuk memajukan negara sendiri. Sebelum tanah melayu merdeka, semangat nationalisme sudah ada dihati orang melayu. Apa? Itu pun pengaruh zionis ker? Lihatlah, semangat nationalisme bangsa melayu telah mencetus kepada 31.08.1957? Jangan terlalu terbeban saudara… Mungkin pesan saya ini lebih bernilai dari 500,000 umat islam anda yang lain.

    Penghibur kata:
    Mungkin anda tidak mambaca protol-protokol yahudi dalam menguasai pemikiran manusia di sleuruh dunia! Ia sangat berkait apa yang saya katakan MENGHALALKAN apa yang DIHARAMKAN dan MENGHARAMKAN apa yang DIHALALKAN.

    Kata saya: Saya tidak banyak pengetahuan tentang yahudi. Buku yang bagus-bagus biasanya mahal. Buku-buku yang bagus juga belum diterjemah ke bahasa yang boleh saya fahami. Menghalalkan apa yang haram adalah keinginan duniawi @ keinginan manusiawi. Bukan melambangkan bangsa. Jika itu adalah fahaman, tentu itu antiagama. Antiagama wujud dalam semua kepercayaan. Di islam, ada, di kristian, ada, di hindu, ada, di buddha, ada, dll… Memang ada. Kes dukun guna ayat al quran pun satu hal yang menghalalkan yang haram.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Anda ini Stephen, makin saya baca tulisan anda, saya pula terikut jadi bingung macam ko ni. Mudah-mudahan Allah lindungi saya. Amin

      Kalau saya kata anda BUTA SEJARAH, nanti awak marah. Ini TANAH MELAYU. Tolong sedar, nama pun dah TANAH MELAYU…..MELAYU…MELAYU. Siapa yang dikatakan Melayu? Sejarah membuktikan TANAH MELAYU dibawah KUASA PERUNDANGAN ISLAM… PERUNDANGAN ISLAM pada Zaman Kerajaan Melaka. Islamnya Parameswara merubah semua sistem dalam pemerintahan di tanah Melayu sekaligus sangat dikenali di Nusantara ini.

      Tiada yang berjuang atas Dasar Kebangsaan, dasar Kebangsaan adalah Dasar LAPUK kerana itu umat Israel adalah PEMILIK OTAK YANG LAPUK kerana TAKSUB kepada Bangsa sendiri. ISLAM tidak membawa ini. ISLAM untuk semua dan BUKAN ATAS DASAR BANGSA.

      Apabila Kerajaan Melaka KUKUH dengan kemajuan ekonominya di rantau ini, BUKAN secara kebetulan PENJAJAHAN mula berlaku di seluruh DUNIA! Untuk apa? Pertama sekali memusnahkan Kerajaan Islam dimuka bumi ni. Dengan membawa simbol “G” apa itu “G”? “G” itu adalah GLORY, GOLD, GOSPEL.

      Bukan secara kebetulan simbol FREEMASON juga adalah G!

      Sambil menyelam sambil minum air, AJARAN KUFUR mula disebarkan di Nusantara, kemudian dasar-dasar pemerintahan Islam diracun pada masa yang sama nilai-nilai Nationalisme mula dibentuk kedalam pemikiran bangsa Melayu. TUJUANNYA supaya manusia mencintakan BANGSA lebih daripada AGAMA. Jika ini BERJAYA, maka ISLAM dapat dimusnahkan kerana tiada siapa lagi yang akan ambil tahu Ilmu Agama Islam. Tujuan Iblis SUPAYA MANUSIA KAFIR. Iblis tak perlu risau umat Buddha, Hindu dan Kristian, sebab 3 agama ini tidak mengancam Iblis. perkara yang merisaukan Iblis adalah ISLAM, kerana hanya Islam yang mampu membawa manusia ke Syurga Allah, tiada jalan lain bagi manusia.

      Kalau nak pandai agama BUKAN KERANA HARGA BUKU YANG MAHAL, tetapi apabila kita memahami bagaimana kepalsuan/kebohongan/penipuan itu berlaku dan disebarkan, kemudian kita dapat melihat kebenaran yang sepatutnya diangkat.

      Andaikata anda memiliki senaskah BUKU yang berharga RM2000.00 pun tetapi ia tetap tidak setaraf dengan isi kandungan Al-Quran, lebih lagi jika isi kandungan buku itu mengajar supaya manusia menjauhkan diri dari Allah dengan meninggalkan apa yang dihalalkan dan apa yang diharamkan, apa yang diwajibkan, apa yang sunatkan dan lain. Cukup hanya satu poin saya mengingatkan anda, iaitu ISLAM yang bermula sejak Nabi Adam a.s. Umat islam tidak akan tahu kalau BUKAN KERANA Allah swt yang bagi tahu.

      By, Penghibur

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Anda ini semakin teruk uklasan anda, saya macam bercakap dengan budak 10 tahun yang sukar memahami dan berdegil kerana kurangnya kefahaman.

      Sebenarnya anda celaru, setakat ini anda celaru. Sepatutnya anda memikirkan setiap perkataan atau ayat yang anda taip. Anda sepertinya bertambah KAFIR kepada Jesus Tuhan umat Kristian.

      Sudahlah anda ini termasuk golongan KAFIR, ditambah pula penjelasan yang menunjukkan KAFIR lagi kepada Jesus yang dilantik menjadi Tuhan. Apa anda tidak malu dengan Tuhan anda?

      Al-Quran tidak peduli, apa juga amalan manusia, baik bersifat dunia, semuanya tertakluk pada Al-Quran. Kitab Suci Al-Quran adalah untuk dunia akhirat. cukup disini dulu, lain kali saya sambung, hati-hatilah Stephen kalau keluar kenyataan tu, tanpa anda sedar, anda pula dalam Kristian berTAMBAH KAFIR pada Jesus.

      Banyak anda perlu ambil tahu ni, lebih baik anda dapatkan sebuah BUKU bertajuk “Freemasonry” keluaran Hijaz records yang ditulis oleh Ostaz Nik Azran. Semua persoalan anda ada jawapan dalam buku tersebut.

      By, Penghibur

      • prokatolik says:

        Saya mahu lihat pandangan gereja (katolik dan protestant katolik) terhadap freemason. Saya buka wikipedia dan melihat bahawa gereja menentang freemason. Lihat bagaimana kristian menilainya, lihat juga bagaimana islam menilainya, demikian:

        Freemason
        Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
        Lompat ke: pandu arah, gelintar

        Lambang Freemason.Freemason ialah pertubuhan persaudaraan yang muncul dengan asal usul yang kabur antara pada akhir abad ke-16 hingga awal abad ke-17. Pertubuhan ini kini wujud dalam berbagai-bagai bentuk di seluruh dunia, dengan keahliannya dianggarkan sebanyak sekitar lima juta (termasuk sekitar 480,000 orang di England, Scotland dan Ireland sahaja, serta lebih kurang dua juta orang di Amerika Syarikat.[1][2] Pertubuhan Freemason yang wujud dalam pelbagai bentuk berkongsi prinsip dan pandangan moral dan metafizik yang sama, lazimnya mereka berkongsi kepercayaan kepada satu Makhluk Agung (Supreme Being).[3]

        Isi kandungan [sorok]
        1 Asal-usul
        1.1 Kultus kuno
        1.2 Kesatria Templar
        1.3 Persatuan tukang batu
        2 Sejarah
        3 Etika Freemason
        3.1 Persaudaraan
        3.2 Menderma dan beramal kebajikan
        3.3 Kebenaran
        4 Struktur organisasi
        5 Prinsip dan aktiviti utama
        6 Gerakan Freemason
        6.1 Freemason di Amerika Syarikat
        6.2 Freemason di Iraq
        6.3 Freemason di Malaysia
        7 Tentangan dan kritikan terhadap Freemason
        7.1 Islam dan Freemason
        7.2 Kristian dan Freemason
        8 Rujukan

        [sunting] Asal-usul
        [sunting] Kultus kuno
        Terdapat pelbagai legenda dan teori mengenai asal-usul kewujudan Freemason. Ada yang mengaitkannya dengan kultus Iris-Osiris pada zaman Mesir kuno. Ada pula yang mengatakan bahawa ia ditubuhkan pada abad ke-2 SM oleh ahli kitab atau pendeta Yahudi daripada mazhab Essene.

        Sesetengah ilmuan Freemason berpendapat bahawa bahawa Freemason menjejak akar umbi mereka kepada pembinaan Haikal Sulaiman (King Solomon’s Temple) di Jerusalem pada 967 S.M. Asas cerita itu tertumpu kepada seseorang yang bernama Hiram Abiff yang mendakwa mengetahui rahsia Haikal Sulaiman. [4] [5]

        [sunting] Kesatria Templar
        Freemason juga dikaitkan dengan ahli Kesatria Templar (Knight’s Templar). Mengikut legenda, pada abad ke-11, Kesatria Templar telah menjumpai harta karun di tinggalan bangunan Haikal Sulaiman. Ini menyebabkan kebanyakan mereka menjadi tersangat kaya sehinggalah harta itu dirampas oleh Raja Perancis Philip IV. Kesatria Templar dipenjarakan tetapi ada yang melarikan diri. Pergerakan ini menjadi sulit dan muncul kembali pada abad ke-17 di bawah nama Freemason.

        Albert Pike (1872) pula dalam bukunya Morals and Dogma of the Ancient and Accepted Scottish Rite of Massonry, berpendapat bahawa pada kurun ke-11, Kesatria Templar telah berpakat bersama Ketua Gereja di Constantinople. Pada masa itu Ketua Gereja Constantinople (daripada Gereja Ortodoks Timur) bersaing dengan Gereja Katolik Rom. Ahli Kesatria Templar bersumpah setia untuk melindungi umat Kristian yang melawat tempat suci; manakala matlamat rahsia mereka adalah untuk membina semula Haikal Sulaiman. Binaan ini akan menjadi tempat paling suci untuk orang Kristian dan akan dapat menandingi kediaman suci Gereja Katolik di Roma. Ahli Templar berselindung di bawah nama Brethren-Masons. Nama ini Frères Maçons dalam bahasa Perancis dieja menjadi Free-Masons dalam bahasa Inggeris. [6]

        [sunting] Persatuan tukang batu
        Penjelasan yang lebih berasas mengenai gerakan Freemason ialah ia berkembang daripada persatuan pemahat dan tukang batu (dalam bahasa Inggeris, pemahat atau tukang batu dipanggil mason atau stone mason) pada Zaman Pertengahan di Eropah. Pada masa itu, mereka diambil untuk bekerja oleh raja dan pihak gereja. Terdapat dua jenis tukang batu. Satu ialah tukang batu yang memahat batu-batu biasa yang dinamakan rough mason. Freestone mason pula adalah tukang batu yang memahat batu-batu yang lebih terperinci dan dengan kesenian. Mereka ini adalah golongan bebas (free) dan bukan hamba kepada mana-mana tuan yang kaya. Nama “Freestone mason” kemudian disingkatkan menjadi Freemason. Oleh sebab keistimewaan dan kebolehan mereka, golongan ini menubuhkan kelab atau persatuan sendiri untuk membincangkan pertukangan, kesenian dan kadar upah mereka. Salam tangan rahsia, kata-kata rahsia dan tanda-tanda lain direka untuk membezakan mereka dengan tukang batu yang lain.

        [sunting] Sejarah
        Terdapat beberapa bukti Freemason mula tersebar di benua Eropah seawal akhir kurun ke-16 Masehi. Salah satu bukti bertulis awal yang menunjukkan cabang Freemason telah ada di England pada tahun 1641 ialah rekod inisiasi Robert Moray, salah seorang keluarga raja. Moray menjadi anggota Freemason di Edinburgh pada 20 Mei 1641.[7] Selain itu, Elias Ashmole, yang juga berdarah keluarga Raja England, menulis dalam buku diarinya bahawa dia telah menjadi anggota Freemason di Lancashire, pada 16 Oktober 1646.[8]

        Peristiwa penting dalam perkembangan Freemason adalah pada 24 Jun 1717 dengan terdirinya Loji Besar England (Grand Lodge of England). Dengan terdirinya pusat bagi persatuan itu di England, Freemason kini menjadi organisasi nasional yang tidak lagi bergerak secara rahsia. Loji Besar England merupakan gabungan daripada empat cabang Freemason dan mereka mempercayai falsafah yang sama iaitu “Agama yang mana semua manusia bersetuju… adalah menjadi Manusia yang Baik dan Benar” (Religion is which all men agree… that is, to be Good Men and True).

        Dengan terbentuknya Loji Besar England, gerakan Freemason semakin merebak sehingga berkembang melintasi benua Eropah sehingga ke benua Amerika.

        [sunting] Etika Freemason
        Freemason mengamalkan tiga etika-etika yang diikuti demi mengaburi pergerakan mereka

        [sunting] Persaudaraan
        Setiap pengikut-pengikut Freemason diwajibkan untuk bertoleransi, dan berfikiran positif sesama sendiri agar pendirian mereka mudah diterima.

        [sunting] Menderma dan beramal kebajikan
        Pengikut Freemason melakukan pelbagai perkara kebajikan demi untuk menarik lebih ramai pengikut mereka.

        [sunting] Kebenaran
        Mereka berpegang teguh terhadap kepercayaan mereka. Mereka percaya bahawa prinsip yang mereka bawa membawa lebih kepada kemajuan dan mendapat kehidupan yang lebih baik. [9]

        [sunting] Struktur organisasi
        Loji Besar (Grand Lodge) adalah badan bebas dan berdaulat yang mentadbir Freemason di sesebuah negara, negeri atau kawasan. Tiada satu badan teratas yang mengawal Freemason di peringkat global. Perhubungan antara loji-loji yang berlainan bergantung kepada kehendak atau pengiktirafan bersama.

        Loji merupakan unit asas Freemason. Setiap loji baru mesti mempunyai waran atau piagam yang diberi oleh Loji Besar yang membenarkannya untuk membuat perjumpaan dan beroperasi. Loji mesti mengadakan perjumpaan pada tempat yang tetap dan tarikh yang telah ditentukan. Ia akan memilih, menerima ahli baru dan mempromosikan ahli dan pegawainya. Ia juga akan membina dan mengurus aset dan hartanahnya termasuk rekod perjumpaan. Seperti organisasi lain, ia mempunyai perjumpaan rasmi, perjumpaan tahunan, dana amal, surat menyurat dan laporan, yuran keahlian, akaun, acara istimewa dan pelbagai lagi. Setiap loji mempunyai tradisi unik tersendiri.

        [sunting] Prinsip dan aktiviti utama
        Freemason seringkala dipanggil sebagai “persatuan rahsia”. Bagaimanapun bagi ahli Freemason, persatuan mereka lebih tepat sebagai persatuan yang hanya boleh difahami oleh orang tertentu kerana sesetengah aspeknya adalah sulit. Pada kurun ke-21, persatuan ini menjadi tidak lagi rahsia (lebih terbuka) dan lebih kepada “persatuan yang mempunyai rahsia”. Aspek sulit dalam persatuan moden ini adalah pengiktirafan sesama ahli dan sesetengah elemen ritual. Walaupun ia sebuah organisasi yang pelbagai, kerja amal masyarakat dan memelihara persaudaraan sesama ahli masih menjadi perkara pokok.

        [sunting] Gerakan Freemason
        [sunting] Freemason di Amerika Syarikat
        George Washington, yang menjadi Presiden pertama Amerika Syarikat pada 30 April 1789 adalah seorang anggota Freemason. Selain itu, para penandatangan Perisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat yang ditandatangani pada 4 Julai 1778 oleh William Hoper, Benjamin Franklin, Matthew Thornton, William Whipple, John Hancock, Phillip Livinston dan Thomas Nelson, juga dipercayai pengikut Freemason.[10]

        Selain Washington, 13 lagi presiden, lapan naib presiden dan 35 Hakim Mahkamah Agung Amerika Syarikat pernah dikenalpasti sebagai ahli Freemason. Washington adalah ahli Freemason yang berpusat di New York City. Ahli Freemason yang dikenal pasti di Amerika Syarikat dianggarkan berjumlah tiga juta dan di New York sahaja terdapat lebih kurang 136,000 ahli.[11]

        [sunting] Freemason di Iraq
        Sebilangan cawangan Freemason di Iraq telah wujud seawal tahun 1903, dan bertambah bilangannya apabila negara itu diperintah di bawah Mandat British sejurus selepas Perang Dunia I. Bagaimanapun, keadaan itu berubah pada bulan Julai 1958 selepas Revolusi, dengan pembubaran pemerintahan beraja dan pengisytiharan Iraq sebagai sebuah republik di bawah Jeneral Qasim. Lesen yang membenarkan cawangan Freemason ditarik balik dan undang-undang diperkenalkan untuk mengharamkan sebarang perjumpaan Freemason. Pendirian itu kemudian diperkukuh oleh Saddam Hussein, yang menetapkan hukuman mati bagi mereka yang “mempromosikan atau menyanjung prinsip-prinsip Zionisme, termasuk Freemason, dan mereka yang melibatkan diri dalam pertubuhan Zionisme”. Dengan kejatuhan pemerintahan Saddam Hussein selepas serangan Amerika Syarikat ke atas Iraq, pengharaman ke atas Freemason dimansuhkan dan pada tahun 2007, Land Air and Sea Lodge, No. 1 dianugerahi dengan piagam oleh Loji Besar New York (Grand Lodge of New York).

        [sunting] Freemason di Malaysia
        Freemason pernah menjadi isu di Malaysia apabila Haji Sulaiman Palestin bertanding jawatan dalam UMNO. Ada dakwaan pemimpin tertentu ditaja atau menjadi ahli Freemason untuk melonjak naik dalam hierarki negara. Awal 1980-an isu ini kembali senyap dalam persidangan UMNO[perlu rujukan].

        Di Malaysia, cawangan Freemason beroperasi sebagai Loji Besar Daerah Timur Tengah (District Grand Lodges of Middle East atau DGLME).[12] DGLME secara rasmi bermula di Kuala Lumpur pada 20 Oktober 1916. Ia dipanggil Timur Tengah kerana pada awal kurun ke-19, setiap yang berada antara timur India tidak termasuk timur jauh (Hong Kong, China dan Jepun) dikenali sebagai Timur Tengah. Hanya pada kurun ke-20, istilah Timur Tengah merujuk kepada negara Arab dan Teluk. Cawangan ini bagaimanapun tidak mahu mengubah namanya kerana sudah biasa dengan nama tersebut dan tradisinya.

        DGLME ini meliputi bandar yang luas termasuk bandar lain di rantau ini:

        Singapura: 3 loji
        Kuala Lumpur: 3 loji
        Pulau Pinang: 1 loji
        lpoh: 1 loji
        Kuantan: 1 loji
        Kuching: 2 loji
        Port Dickson: 1 loji
        Port Klang: 1 loji
        Taiping : 1 loji
        Kota Kinabalu: 1 loji
        Bangkok: 3 loji
        Pattaya: 1 loji
        [sunting] Tentangan dan kritikan terhadap Freemason
        [sunting] Islam dan Freemason
        Sesetengah ulama Islam menegaskan adalah tujuan utama Freemason ialah mengambil kembali tanah Palestin dan membina kembali Haikal Sulaiman [13] [14] [15] [16]di bawah runtuhan Masjid Al-Aqsa[17], kemudian akan melebarkan pemerintahannya ke Syria, Iraq, Jordan, Mesir[18] dan terus menuju ke Al Madinah di Arab Saudi. Pergerakan ini didakwa dibentuk bagi mengembangkan fahaman Yahudi dengan cara bergiat cergas di dalam bidang pendidikan, politik, budaya dan sosial.

        Gerakan ini berkembang di seluruh dunia termasuk di negara-negara Islam seperti Turki era Mustafa Kamal Ataturk. Freemason juga berkembang luas di Mesir, Maghribi, Lubnan, Malaysia dan lain-lain. Gerakan ini dikaburkan melalui kegiatan amal seperti membantu keluarga yang miskin dan menganjurkan pertunjukan amal untuk disedekahkan kepada mereka yang memerlukan.

        Gerakan ini jelas nyata memperjuangkan kewujudan negara Israel dan Yahudi di bumi Palestin antara tahun 1940an dan 1970-an.[19] Lantaran orang Islam bersikap anti-Freemason, anti-Semitisme dan anti-Zionisme. Ada yang mengaitkan Freemason dengan Dajjal yang akan hadir pada akhir zaman. Ini berdasarkan simbol Free Masonic yang dikenali “Satu Mata Melihat Semua” (All Seeing One Eye) dikatakan menyerupai Dajjal bermata satu. [20][21]

        [sunting] Kristian dan Freemason
        Beberapa mazhab Kristian mempunyai sikap negatif terhadap Freemason termasuk mengharamkan atau tidak menggalakkan penganutnya daripada menjadi ahli Freemason.

        Kristian Katolik mempunyai sejarah panjang dalam penolakannya. Penolakan Gereja Katolik berdasarkan dakwaan bahawa Freemason mengajar bahawa semua agama adalah sama yang bertentangan dengan doktrin Gereja Katolik. Terdapat banyak arahan paus yang melarang terlibat dengan Freemason. Pertama adalah daripada Paus Clemant XII pada 28 April 1738 dan yang terbaru daripada Paus Leo XIII pada 15 Oktober 1890. Kanun Hukum Gereja tahun 1917 juga mengharamkan buka yang mesra dengan Freemason.

        Pada tahun 1983, Gereja mengeluarkan Kanun Hukum Gereja yang baru tetapi berlainan daripada sebelumnya, ia tidak secara jelas menyebut persatuan rahsia mana yang dikutuk. Ini menyebabkan ramai daripada kalangan penganut Katolik mahu pun daripada Freemason yang percaya larangan ke atas Freemason sudah ditarik balik. Bagaimana pun perkara ini dijelaskan oleh Kardinal Joseph Ratzinger (yang kini Paus Benedict XVI) bahawa pihak Gereja Katolik masih menganggap doktrin Katolik dan Freemason tidak selari dan keanggotaan penganut Katolik dalam Freemason masih dilarang.

        Bagi Gereja Protestan pula, penentangan lebih kepada dakwaan Freemason mengamalkan mistik, percaya kepada benda ghaib dan pengikut syaitan (satanisme). Seorang ahli Freemason yang kontroversi, Albert Pike, sentiasa dijadikan contoh rujukan oleh Gereja Protestan. Pike adalah tokoh kontroversi yang terkenal sebagai penganut ajaran syaitan dan juga ahli Freemason. Menurut Pike, tiga perang dunia harus terjadi dengan perang dunia ketiga sebagai yang terakhir untuk memberi jalan kepada mekarnya agama dunia yang baru yang menjadikan Lucifer sebagai tuhan.

  7. prokatolik says:

    Ini pula wikipedia indonesia. Lihatlah bagaimana pandangan gereja mengenai freemason, ternyata menentang keras.

    Freemasonry
    Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
    Terkini (belum ditinjau)Langsung ke: navigasi, cari
    Keakuratan artikel ini diragukan dan artikel ini perlu diperiksa ulang dengan mencantumkan referensi yang dapat dipertanggungjawabkan.
    Lihat diskusi mengenai artikel ini di halaman diskusinya.
    Artikel ini perlu dirapikan agar memenuhi standar Wikipedia
    Merapikan artikel bisa berupa membagi artikel ke dalam paragraf atau wikifikasi artikel. Setelah dirapikan, tolong hapus pesan ini.

    Lambang Freemasonry atau Vrijmetselarij.Freemasonry (bahasa Inggris) atau Vrijmetselarij (bahasa Belanda) adalah sebuah organisasi persaudaraan internasional. Freemasonry pada zaman modern dimulai dengan berdirinya Grand Lodge di London, Inggris pada tahun 1717. Sebagian peneliti Barat berkeyakinan bahwa Freemasonry sebenarnya sudah didirikan di Skotlandia pada abad ke-14, saat Ksatria Templar ditumpas oleh Raja Perancis Philipe le Bel dan Paus Klemens V.

    Di Skotlandia, Templar ini menyusup ke dalam Serikat Tukang Batu (Mason) dan menguasai gilda-gilda serikat pekerjanya (Loji). Mereka kemudian memproklamirkan diri sebagai Freemasonry, sebuah istilah yang sebenarnya nama lain dari perkumpulan Kabbalah Yahudi-Talmud.[rujukan?]

    Dari Eropa, Freemasonry yang terbagi dalam dua kelompok besar (Ritus Skotlandia dan Ritus York) menyebar ke seluruh dunia termasuk ke Hindia Belanda.[rujukan?]

    Maskapai perdagangan Hindia Belanda, VOC, merupakan maskapai perdagangan terbesar dunia kala itu dan dimiliki oleh Freemasonry. Nona Helena Blavatsky dan Kolonel Henry Steel Olcott tercatat sebagai orang-orang yang membawa gerakan mistik ini ke Nusantara.[rujukan?]

    Organisasi ini mengklaim di seluruh dunia mereka memiliki anggota sebanyak 5 juta jiwa. Beberapa gereja Eropa melarang umatnya menjadi anggota gerakan ini.[rujukan?]

    Daftar isi [sembunyikan]
    1 Freemasonry di Indonesia
    2 Penentang dan Kritik untuk Freemasonry
    2.1 Muslim anti-Masonry
    2.2 Gereja Katolik Roma
    3 Referensi
    4 Pranala luar

    [sunting] Freemasonry di Indonesia
    Di Hindia-Belanda dahulu, rumah pertemuan kaum Vrijmetselarij, dalam bahasa Belanda Loge atau Loji dalam bahasa Indonesia seringkali disebut sebagai “rumah setan”. Sejak zaman presiden Soekarno, gerakan ini dilarang di Indonesia. Februari 1961, lewat Lembaran Negara nomor 18/1961, Presiden Soekarno membubarkan dan melarang keberadaan Freemasonry di Indonesia. Lembaran Negara ini kemudian dikuatkan oleh Keppres Nomor 264 tahun 1962 yang membubarkan dan melarang Freemasonry dan segala “derivat”nya seperti Rosikrusian, Moral Re-armament, Lions Club, Rotary, dan Baha’isme. Sejak itu, loji-loji mereka disita oleh negara.

    Namun 38 tahun kemudian, Presiden Abdurrahman Wahid mencabut Keppres nomor 264/1962 tersebut dengan mengeluarkan Keppres[1] nomor 69 tahun 2000 tanggal 23 Mei 2000. Sejak itulah, keberadaan kelompok-kelompok Yahudi seperti Organisasi Liga Demokrasi, Rotary, Divine Life Society, Vrijmetselaren-Loge (Loge Agung Indonesia) atau Freemasonry Indonesia, Moral Rearmament Movement, Ancient Mystical Organization Of Rosi Crucians (AMORC) dan Organisasi Baha’i menjadi resmi dan sah kembali di Indonesia.

    Loji-loji Freemasonry ternama di Nusantara tersebar di hampir semua wilayah di Indonesia[rujukan?] seperti di Aceh[rujukan?], Medan[rujukan?], Padang[rujukan?], Palembang[rujukan?], Jawa[rujukan?], Surabaya[rujukan?], Sulawesi[rujukan?], dan sebagainya.

    Salah satu yang paling terkenal adalah Adhuc Stat alias Loji Bintang Timur yang terletak di Menteng, Jakarta Pusat[rujukan?], yang kini dipakai sebagai Gedung Bappenas. Dulu, gedung ini dikenal masyarakat luas sebagai Gedung Setan[rujukan?], karena sering dipakai sebagai tempat pemanggilan arwah orang mati oleh para angota Mason.[rujukan?]

    Dr. T.H. Stevens, seorang sejarawan Belanda, dalam bukunya berjudul “Tarekat Mason Bebas dan Masyarakat di Hindia Belanda dan Indonesia 1764-1962″, yang edisi bahasa Indonesianya diterbitkan oleh Sinar Harapan dalam jumlah yang sangat terbatas, banyak memaparkan tentang gerakan dan tokoh-tokoh Freemasonry di Indonesia. Tokoh-tokoh Mason Indonesia menurut buku tersebut —yang dilengkapi foto-foto ekslusif sebagai buktinya— banyak menyangkut nama-nama terkenal seperti Sultan Hamengkubuwono VIII, RAS. Soemitro Kolopaking Poerbonegoro, Paku Alam VIII, RMAA. Tjokroadikoesoemo, dr. Radjiman Wedyodiningrat, dan banyak pengurus organisasi Boedhi Oetomo.

    Freemasonry secara bahasa terdiri dari dua kata, Free dan Mason. Free artinya merdeka dan mason artinya tukang bangunan. Dengan demikian Freemasonry secara etimologis berarti “tukang-tukang bangunan yang merdeka”.

    Secara hakikat, Freemasonry atau Al-Masuniyyah (dalam bahasa Arab) adalah sebuah organisasi Yahudi Internasional bawah tanah yang tidak ada hubungannya dengan tukang-tukang bangunan yang terdapat pada abad pertengahan.

    Freemasonry di atas juga tidak ada hubungannya dengan kegiatan pembangunan kapal atau katedral besar seperti yang banyak diduga oleh sebagian orang. Tetapi maksud Freemasonry di sini adalah tidak terikat dengan ikatan pihak manapun kecuali sesama freemason.

    Freemasonry berasal dari gerakan rahasia yang dibuat oleh sembilan orang Yahudi di Palestina pada tahun 37 M, yang dimaksudkan sebagai usaha untuk melawan pemeluk Masehi, dengan cara pem*bunuhan terhadap orang per-orang.

    Me*nu*rut buku Kabut-kabut Freemasonry, salah seorang yang disebut sebagai pendirinya adalah Herodes Agrida I (meninggal 44 M). Ia dibantu oleh dua orang Yahudi, Heram Abioud dan Moab Leomi. Freemasonry selanjutnya menempatkan dirinya sebagai musuh terhadap agama Masehi maupun Islam.

    Pada tahun 1717 M gerakan rahasia ini melangsungkan seminar di London di bawah pimpinan Anderson. Ia secara formal menjabat sebagai kepala gereja Protestan, namun pada hakikatnya adalah seorang Yahudi. Dalam seminar inilah gerakan rahasia tersebut memakai nama Freemasonry sebagai nama barunya. Sebagai pendirinya adalah Adam Wishaupt, seorang tokoh Yahudi dari London, yang kemudian mendapatkan dukungan dari Albert Pike, seorang jenderal Amerika (1809-1891).

    Organisasi ini sulit dilacak karena strukturnya sangat rahasia, teratur, dan rapi. Tujuan gerakan Freemasonry secara umum adalah:

    1. Menghapus semua agama.

    2. Menghapus sistem keluarga.

    3. Mengkucarkacirkan sistem politik dunia.

    4. Selalu bekerja untuk menghancurkan kesejahteraan manusia dan merusak kehidupan politik, ekonomi, dan sosial negara-negara non-Yahudi atau Goyim (sebutan dari bangsa lain di luar Yahudi).

    Tujuan akhir dari gerakan Freemason adalah mengembalikan bangunan Haikal Sulaiman yang terletak di Masjid Al-Aqsha, di kota Al-Quds (Yerussalem), mengibarkan bendera Israel, serta mendirikan pemerintahan Zionis Internasional, seperti yang diterapkan dalam Protokol para cendekiawan Zionis.

    Buku Protokol ini berisikan langkah-langkah yang telah ditetapkan oleh para hakkom, catatan pembicaraan yang dilakukan di dalam setiap rapat mereka, serta berisikan 24 bagian (ayat) yang mencakup rencana politik, ekonomi, dan keuangan, dengan tujuan menghancurkan setiap bangsa dan pemerintahan non-Yahudi, serta menyiapkan jalan penguasaan bagi orang-orang Yahudi terhadap dunia Internasional.

    Dalam gerakannya, Freemasonry menggunakan tangan-tangan cendekiawan dan hartawan Goyim, tetapi di bawah kontrol orang Yahudi pilihan. Hasil dari gerakan ini di antaranya adalah mencetuskan tiga perang dunia, tiga revolusi (Revolusi Perancis, Revolusi Amerika, dan Revolusi Industri di Inggris), melahirkan tiga gerakan utama (Zionisme, Komunisme, dan Nazisme)

    Freemansory terbagi ke dalam tiga tingkatan: (1) Majelis Rendah atau Freemansory Simbolis; (2) Fremansory Majelis Menengah; dan (3) Fremansory Majelis Tinggi.

    Dalam penerimaan keanggotaan, Freemasonry tidak mempersoal*kan agama calon anggota. Bahkan calon anggota disumpah sesuai dengan agama yang dianutnya. Dalam Freemasonry diadakan model kenaikan pangkat hingg level ke-33 bagi orang-orang Goyim. Orang-orang yang berhasil dijaring kemudian diberikan tugas untuk menyebarkan paham Freemasonry dan bekerja untuk mereali*sasikan tujuannya.

    Orang-orang tertarik kepada Freemasonry karena mereka menganggap bahwa organi*sasi ini bergerak di bidang kemanusiaan. Di balik itu mereka menanamkan doktirn “Pengembangan Agama� atau “Polotisme�, yang mengatakan semua agama itu sama, baik, dan benar. Lebih jauh Freemasonry dengan secara halus membawa anggotanya memahami Atheisme.

    [sunting] Penentang dan Kritik untuk Freemasonry
    [sunting] Muslim anti-Masonry
    Banyak Muslim yang anti-Masonry beralasan bahwa Freemasonry sangat dekat dengan Semitisme dan Zionisme, meski kritikus lainnya mengatakan bahwa Freemasonry ada hubungannya dengan Dajjal[2]. Beberapa Muslim lainnya yang anti-Masonry beranggapan bahwa Freemasonry memiliki misi untuk mempromosikan Yahudi di seluruh negara di dunia, dan misi terbesar mereka adalah mendirikan Kuil Solomon di Jerusalem setelah menghancurkan Masjid Al-Aqsa[3]. Pada artikel 28 dari konvensi Hamas, dinyatakan bahwa Freemasonry, Rotary, dan grup yang serupa lainnya “bekerja dalam kerangka dan berdasarkan instruksi Zionisme …”[4] Namun, beberapa negara seperti Turki dan Malaysia membolehkan Grand Lodge[5].

    [sunting] Gereja Katolik Roma
    Gereja Katolik Roma adalah institusi keagamaan pertama yang menyatakan bahwa Freemasonry adalah gerakan terlarang dan sesat (bid’ah). Hal ini dikarenakan sepak terjang Freemasonry :

    – Sejarah berdirinya dan berkembangnya Freemasonry yang berasal dari gerakan “Knights of Templar” (Satria Templar); yaitu organisasi yang tadinya berada dalam naungan gereja katolik pada zaman perang salib, namun pada perkembangan berikutnya organisasi ini mengembangkan sistem ritual magis sendiri yang bertentangan dengan ajaran gereja katolik (penyembahan dewa kuno bernama Baphomet yang berkepala kambing dan berbadan manusia, pada perkembangan berikutnya oleh Templar diartikan sebagai Lucifer), dan berkecimpung di dunia politik dan ekonomi begitu dominan hingga berkeinginan menguasai segala bidang pada zaman itu. Oleh karenanya Templar dilarang dan dinyatakan sesat oleh gereja katolik roma.

    – Freemasonry menganggap diri sebagai kelanjutan dari Satria Templar, sehingga memiliki ritual, sistem dan tujuan yang sama pula. Mereka memiliki ritual magis dan mistik yang ditujukan kepada “Sang Arsitek Agung” / “The Great Architect” yang bernama lain Lucifer dan Baphomet. Lucifer secara tradisi kristiani adalah setan, musuh dari Tuhan.

    – Freemasonry memiliki visi dan misi untuk menghancurkan keberadaan agama kristiani di dunia, secara khusus ditujukan kepada penghancuran gereja katolik roma yang dianggap oleh mereka sebagai gereja kristiani yang didirikan oleh Yesus (secara tradisi dipercaya bahwa paus pertama gereja katolik roma adalah rasul Petrus, murid Yesus sendiri), yang oleh mereka berarti melambangkan kekristenan dan Yesus sendiri. Visi dan misi ini telah dinyatakan dalam dokumen-dokumen dan doa-doa mereka.

    – Gereja katolik roma memandang Freemasonry (dan juga Illuminati) sebagai gerakan perintis munculnya antikristus. Antikristus secara tradisi kristiani adalah gerakan bersifat iblis yang dipercaya akan muncul pada zaman akhir untuk menyesatkan seluruh dunia sebelum kiamat.

    Di Indonesia, gerakan Freemasonry dan gedung pertemuan mereka pernah ada, namun akhirnya dinyatakan sebagai organisasi terlarang pada zaman pemerintahan Soekarno. Pada saat masih ada dan eksis di Indonesia, mereka sangat aktif menentang gereja katolik di Indonesia.

  8. prokatolik says:

    Kenapa katolik (kristian) fobia kepada antikristus? Antikristus dikaitkan dengan 666.

    Mencari artikel tentang 666 di kitab wahyu kristian, artikel ini dikira baik untuk direnung bersama. Kesahihannya sama-samalah kita renung dan cari. Artikel itu seperti demikian:

    Sumber:
    http://pedson.blogspot.com/2007/12/waspadalah-666-angka-dari-antichrist.html

    Waspadalah !!! 666 – Angka dari Antichrist / Dajjal
    Jauh-jauh hari sebelum ada perkembangan teknologi seperti sekarang ini, Tuhan telah menyampaikan pesan nubuatan melalui hamba-hambaNya. Bahwa akan ada satu penguasa yang akan memerintah dunia ini dengan kekuasaan sangat besar. Allah telah menyingkapkan kejadian masa depan ini supaya umat-Nya menjadi waspada dan sadar terhadap rencana-rencana iblis. Dia ingin semua umat-Nya diselamatkan dalam Yesus Kristus, luput dari aniaya besar yang akan terjadi. Gereja Tuhan hendaknya menggunakan hikmat Allah dalam bertindak, tekun dalam menuruti perintah Allah dan beriman teguh kepada Yesus.

    Teknologi yang berkembang dengan luar biasa ini sedang mempersiapkan munculnya satu tokoh baru yang akan memerintah dunia ini. Dia adalah antikristus. Alkitab menjelaskan dalam Wahyu 13:18, antikris mempunyai bilangan seorang manusia yang berjumlah 666. “… karena bilangan itu adalah bilangan seorang manusia, dan bilangannya ialah enam ratus enam puluh enam”. Ia memiliki kekuasaan yang sangat besar di bumi dan menguasai perekonomian dunia. Ia akan menyebabkan semua orang besar dan kecil masuk dalam sistem keuangan yang ditetapkannya. Mereka yang tidak mau mengikuti aturan mainnya, tidak dapat melakukan bisnis apapun. Orang ini tidak bisa membeli barang-barang di supermarket, tidak bisa berbelanja, tidak bisa
    membeli ataupun menjual. Hanya yang memakai tanda 666 pada tangan atau dahinya saja yang bisa berbisnis, membeli dan menjual. “… Dan tidak ada seorangpun yang dapat membeli atau menjual selain dari pada mereka yang memakai tanda itu, yaitu nama binatang itu atau bilangan namanya…” (Wahyu 13:16)

    Penggunaan 666

    Nubuatan Alkitab sedang digenapi. Pemakaian tanda 666 yang ada di dalam microchip sudah mulai dipakai di beberapa negara. Di Hongkong telah dipromosikan microchip Mondex yang ditanamkan dalam tubuh manusia. Sekitar 120.000 orang Hongkong diberi tanda ini. Mereka yang mempunyai tanda ini mendapat fasilitas dan kelebihan khusus. Di bandara Belgia ada tempat lounge (ruang tunggu) yang istimewa. Hanya orang yang menggunakan tanda 666 bisa masuk ke dalam ruangan ini. Cukup dengan menempelkan tanda pada scanner komputer, mereka mendapatkan fasilitas yang lebih. Sistem seperti Mondex dengan basis kode bar 666 ini sepertinya akan dipakai antikris dalam mengontrol dan menguasai keuangan perekonomian dunia.

    Saudara bisa membayangkan apabila suatu hari ada satu bank besar di Indonesia yang mengumumkan untuk promosi penanaman microchip secara gratis dibatasi hanya 1.000.000 orang saja. Kira-kira apa yang terjadi? Sepertinya yang sudah Saudara ketahui di seluruh bank yang ada di Indonesia sekarang ini sedang gencar-gencarnya mempromosikan penggunaan kartu kredit dan kartu ATM. Mereka yang ingin memiliki kartu ATM bisa mendaftarkan diri dan mengajukan permohonan tanpa dipungut biaya sama sekali asal menabung di bank tersebut. Kemudahan dalam transaksi bisnis karena adanya perkembangan teknologi smart card ini menarik minat semua orang. Apalagi untuk mendapatkannya gratis. Bagaimana jika yang gratis itu adalah penanaman microchip Mondex ini? Mereka yang memakai tanda 666 di dahinya atau di tangannya memang akan mendapat fasilitas yang lebih. Itulah yang Alkitab katakan bahwa “… tidak ada seorangpun yang dapat membeli atau menjual selain dari pada mereka yang memakai tanda itu, yaitu nama binatang itu atau bilangan namanya”.

    Mondex

    Mondex adalah nama sebuah perusahaan yang menyediakan sistem pembayaran tanpa uang tunai. Sistem ini telah dibeli oleh lebih 20 negara besar. Sistem ini diciptakan pada tahun 1990 oleh seorang bankir London bernama Tim Jones yang bekerja sama dengan Graham Higgins dari Natwest Coutts, sebuah bank pribadi dari keluarga Kerajaan Inggris. Sistem ini didasarkan atas teknologi Smart Card (teknologi yang dipakai oleh SIM Card pada handphone) yang memanfaatkan microchip yang dilekatkan pada kartu plastik (kartu kredit) dan mampu menyimpan informasi elektronik seperti pembayaran, identifikasi maupun bermacam-macam informasi penting lainnya. Semua transaksi dimungkinkan melalui penerapan SET (Secure Electronic Transaction / Transaksi Elektronik yang Aman).

    Mondex singkatan dari Monetary and Dexter. Berdasarkan Webster’s Dictionary Encylopedia (kamus Webster), arti kata-kata tersebut adalah: Money: Segala sesuatu yang berhubungan dengan uang… Dexter: Menunjukkan lokasi yang ada
    di tangan kanan manusia.

    Microchip yang ada dalam “card Mondex” mengandung lambang angka (bar code). Lambang atau kode garis ini mewakili angka antikris yaitu 666 (GIA WebMaster: untuk penjelasan bar code dapat dibaca pada artikel “Tanda binatang ada di kehidupan kita”). Sistem Mondex akan menjadi solusi yang tepat untuk perekonomian dunia yang sedang dilanda krisis mata uang. Mondex merupakan satu sistem yang mendukung terciptanya satu mata uang dunia tanpa uang tunai. Mungkin sistem ini pula yang akan mewujudkan penguasaan antrikris atas dunia ekonomi di masa akan datang.

    Microchip Mondex yang tertanam dalam tubuh manusia menyimpan kode 666. Mereka yang memakai microchip ini mendapat fasilitas khusus. Mereka tinggal meletakkan tangan mereka di atas scanner komputer dan semua transaksi jual
    beli dapat dilakukan dengan otomatis tanpa menggunakan uang tunai. Di masa yang akan datang, untuk melakukan kegiatan transaksi jual beli, setiap orang harus mempunyai tanda ini. Di kepala (dahi) atau di tangan kanannya. Kata bahasa Yunani dalam Alkitab untuk “tanda” binatang tersebut adalah “Charagma” yang berarti cap (stempel), lencana atau tanda perbudakan,
    perhambaan atau kerja paksa. Bilangan 666 adalah ungkapan Yunani untuk “stigma” yang berarti menusuk atau menggores sebuah tanda sebagai tanda kepemilikan. Jadi mereka yang menggunakan tanda 666 secara tidak langsung dicap sebagai budak antikris.

    Waspadalah !

    Pada tahun 1996 dihasilkan sebuah perjanjian yang dibuat oleh “Gemplus” untuk memproduksi smartcard dengan implementasi sistem Mondex untuk dipakai di seluruh dunia. AT&T / Lucent Technologies membeli ijin pengoperasian
    Mondex di Amerika Serikat. Logo perusahaan ini memakai simbol dari Ular Naga Matahari atau Naga Merah yang adalah iblis sendiri. Lucent sendiri adalah singkatan dari Lucifer Enterprises (perusahaan milik Lucifer), yang singkatan tersebut dibantah oleh mereka, namun mereka tetap memakai nama tersebut meskipun mereka tahu arti singkatan yang dikatakan oleh banyak orang. Jika mereka adalah seorang Kristen, pastilah mereka mengganti nama Lucent jika banyak orang mengartikan singkatannya seperti di atas. Disamping itu, perusahaan ini begitu mencolok dalam memberikan nama untuk produk-produk mereka seperti: Styx (sungai di Hades), Janus (illah berwajah dua) dan Inferno. Yang dipromosikan dari Inferno adalah sebuah cerita tentang iblis di neraka, lingkaran api yang menandakan dewa kuno. Perusahaaan ini memilih untuk memindahkan kantor mereka ke Fifth Avenue 666 di Manhattan.

    Salah satu penemuan mereka yang paling dibanggakan adalah TSS (Text to Speech). Dimana mereka memberikan kehidupan pada benda mati untuk berbicara seperti layaknya manusia hidup. Ini adalah salah satu arah yang akan menuju kepada Firman Tuhan dalam Alkitab. “Dan kepadanya diberikan kuasa untuk memberikan nyawa kepada patung binatang itu, sehingga patung binatang itu berbicara juga dan bertindak begitu rupa sehingga semua orang yang tidak menyembah patung binatang itu akan dibunuh”. (Wahyu 13:15)

    Perkembangan teknologi selalu bertujuan untuk membangun kehidupan manusia namun dalam perkembangannya belum tentu teknologi itu digunakan untuk menunjang dan membangun iman kepada Tuhan Yesus. Karena itulah Tuhan menyatakan lebih dahulu akan siasat dan rencana iblis atas dunia ini. Tujuan iblis selalu sama yaitu mencuri, membunuh dan membinasakan. Ketika iblis berhasil mencuri teknologi, dia akan berusaha menggunakannya menjadi alat untuk membunuh dan membinasakan manusia. Waspada dan berjaga-jagalah karena hari Tuhan sudah semakin dekat, lebih dekat dari hari kemarin. “Karena itu, perhatikanlah dengan seksama, bagaimana kamu hidup, janganlah seperti orang bebal, tetapi seperti orang arif, dan pergunakanlah waktu yang ada, karena hari-hari ini adalah jahat”. (Efesus 5:15-16)

    666 Global Cashless Society

    Saat ini Amerika Serikat sudah mencapai 95% Cashless. Penelitian menunjukkan bawah kurang dari 5% pemakaian uang dolar kertas dan koin, dari total jumlah nilai uang yang beredar. Artinya adalah bahwa 95% dari perputaran uang masyarakat Amerika dilakukan dengan atau melalui surat-surat berharga dan kartu-kartu kredit, dan hanya 5% dari seluruh nilai transaksi yang menggunakan uang Cash untuk membeli dan menjual. Kitab Wahyu menjelaskan bahwa akan terjadi pemakaian tanda “666” yang ditempelkan dibawah kulit tangan kanan atau di dahi, agar setiap manusia yang hidup didalam kerajaan dunia Antikris akan mudah dikontrol. Dan ditahun-tahun terkahir ini para ilmuwan untuk pertama kalinya dalam sejarah manusia, mengembangkan teknologi “Bio-chip Micro Computer”, komputer berukuran super kecil, untuk ditanamkan pada lokasi tangan kanan atau dahi manusia (penelitian menunjukkan kedua lokasi tersebut merupakan tempat yang paling ideal untuk menanaman Bio-chip).

    Pada dasarnya, komputer mikro ini mampu menyimpan informasi data sebesar lebih dari 5 Gigabytes. Kemampuan data memori sebesar itu adalah sama dengan 30 set lengkap buku Encyclopaedia Britanica. Dan yang mengejutkan
    adalah bahwa ukuran Microchip itu hanya sebesar sebutir beras, yang dapat di “suntikan” dibawah kulit manusia. Semua data-data identitas, riwayat hidup, dan juga pemasukan/pengeluaran uang atau transaksi bisnis, tercatat dengan lengkap, dan dapat terbaca oleh “Scanners Electronic”. Majalah “Business Week”, edisi 3 Juni 1996, melaporkan bahwa “Mastercard
    International” sedang mencoba “Smart Card”, sejenis kartu bank yang mempunyai Chip komputer berisi identitas dan sidik jari, yang dapat berfungsi sebagai kartu kredit/debet. Alat Scanner Electronic kemudianakan mengidentifikasikan sidak jari pemilik kartu kepada bank yang dituju dan membandingkannya dengan data identitas yang tersimpan di bank yang
    bersangkutan. Itu 3 tahun yang lalu. Apa yang kita lihat disini dalah upaya kita untuk mengenali penyimpanan yang ada, yang menuju kepada suatu sistem dari suatu rezim ekonomi akhir zaman. Suatu sistem yang mempunyai sifat universal masyarakat Tanpa Uang Tunai – yang dijalankan dengan tanda-tanda pengenal melalui mekanisme pasar “pembelian dan penjualan”.
    Pusat dari sistem ini akan dikuasai dan dikendali oleh seorang penguasa dunia yang baru, yang masih akan hadir, demi terciptanya ketertiban politik, ekonomi dan agama dunia. Sudah dapat diduga, bahwa suatu jaringan lepas akan dikoordinasikan kemunculannya oleh Konfederasi Eropa Serikat, dan mereka akan mempromosikan konsesus internasionalism melalui penggunaan angaka “666” secara luas dan menyebar.

    Tanda Kedatangan Tuhan Sudah Dekat!

    Puji Tuhan, bahwa Allah telah membuat kitab Wahyu bersifat progresif. Walaupun kita melihat sesuatu melalui kaca yang gelap, namun kita tetap melihat sesuatu. Dan semakin lama semakin jelas penglihatan kita, semakin nyata bahwa kita saat ini sedang bergerak cepat ketitik akhir dari pada zaman ini. Titik-titik atau noda-noda sebesar debu yang kita lihat tahun-tahun yang lalu, berubah menjadi pilar-pilar besar dari suatu sistem yang diterapkan Iblis atas dunia ini, sistem jahat yang terencana secara brilian, sistem 666. Rasul Yohanes telah diijinkan Tuhan untuk mengenali sistem perdagangan tanpa uang tunai, sejak 1900 tahun yang lalu, dan memberitaknnya kepada kita semua. Yaitu pada saat dimana semua transakasi bisnis dilakukan
    melalui suatu “tanda pengenal” dan angka-angka. Tanda pengenalnya adalah “Bio-chip Micro Computer”, dan angkanya adalah 666. Kombinasi keduanya merupakan bagian yang utuh dari sistem ekonomi Antikris, istilah lain untuk sistem pemerintahan dunia yang sudah ditakdirkan untuk mengakhiri zaman ini dengan berkuasanya suatu rezim totaliter selama tujunh masa, minggu ke 70-nya nubuatan Daniel. Global Cashless Society, sebagai bagian dari sistem 666, hanya akan dapat
    diwujudkan oleh adanya teknologi abad 21. Kedua-duanya akan bergabung untuk menghasilkan sejarah diktator baru yang akan menguasai seluruh dunia untuk pertama kalinya, yang dengan keberanian dan kekuasaannya itu akan menuntut kesetiaan secara menyeluruh dari setiap manusia dimuka bumi ini. John Wicklein, dalam bukunya: Electronic Nightmare, membuat pernyataan sebagai berikut: “Teknologi baru akan memungkinkan sebuah sistem, dimana sebuah pemerintahan Internasional akan mampu menyerap semua informasi yang diperlukan dari semua orang, untuk dapat mengendalikan kehidupan mereka”.
    Begitu semua “pembelian dan penjualan” disahkan untuk tidak lagi dengan uang tunai, pada saat itulah suatu sistem perekonomian yang baru diterima sah dan diberlakukan universal, sistem ekonomi 666. Semua transakasi bisnis
    tidak ada hubungannya lagi dengan uang, tetapi akan dijalankan dengan memakai tanda pengenal. Dan sistem ini akan memaksakan semua orang untuk memiliki tanda pengenal, semua orang akan terpakas memilikinya. Salah satu cara orang Kristen mengenali tanda akhir zaman ini adalah dengan cara mempelajari jalannya kehidupan perkenomian dunia. Pada saat kita menemukan kegiatn-kegiatan pereknomian meningkat begitu pesat kearah sistem yang tidak menggunakan uang tunai, segera temukanlah adanya penggunaan angka “666”, karena sistem pemerintahan terkahir yang akan memerintah dunia
    ini sebelum kedatangan Kristua yang kedua kali, adalah sistem Cashless Money dalam perdagangan.

    Saat inipun, didalam transaksi-transaksi binis, penjualan saham, bahkan pembayaran gaji pegawaipun tidak lagi menggunakan uang tunai, tetapi memalui transfer bank, cheque, giro, dan sebagainya. Sebenarnya inilah bagian dari sistem 666 tersebut pada mulanya, diterapkan secara bertahap sejak sekitar 30 tahun yang lalu. Membuat orang menjadi biasa, dan tidak
    menentang pada saat kemunculan sistem ini dipaksakan secara universal. Sungguh kita akan dibuat cukup terkejut bila faktanya di Amerika Serikat saat ini, dari seluruh total nilai uang beredar, sudah mencapai 95% Cashless, yaitu apabila anda mengerti dan mengenali sistem 666. Sudah begitu dekatnya kedatangan Kristus kembali, tanda-tandanya semakin nyata.

    (Suryani Juniati Sinaga-Wednesday, 18 May 2005)

  9. prokatolik says:

    Ini pula berkenaan Gereja Babel:

    Waspada Terhadap “Agama Babel”
    “Agama Babel” adalah:

    Ajaran yang berusaha merangkum semua ajaran agama/keyakinan, merangkul semua orang di bumi, dan otomatis menghilangkan kebenaran sejati di dalam Yesus Kristus.
    Semua agama/keyakinan di luar ajaran Yesus Kristus.
    Ajaran yang membawa manusia menyembah iblis.

    Ajaran yang mengajarkan tentang “kebaikan”, nampaknya benar, nampaknya penuh dengan kasih, tenggang rasa, kepedulian sosial yang tinggi, sehingga banyak Kristen murtad karena tidak dewasa rohani. Banyak Kristen tidak tahu bahwa ini adalah perangkap yang sangat halus dari strategi iblis.
    Ajaran yang menyebabkan umat manusia kelak akan dipaksa untuk menyembah Antikristus, Penguasa Tunggal ekonomi global yang akan muncul.

    Sumber:
    http://pedson.blogspot.com/2009/12/waspada-terhadap-agama-babel.html

  10. Penghibur says:

    @Stephen

    Buat apa anda taip artikel begini, panjang, kita baru masuk bab sejarah Tanah Melayu dan bagaimana Ajaran Kafir disebar luas di nusantara ini. Semuanya jelas melaui PANJAJAHAN Kuasa Eropah, BUKAN sekadar di tanah Melayu tetapi diseluruh dunia.

    Jika anda berkata Kristian tidak mengiktiraf atau menentang perjuangan Freemason atau Ilmuninati, ITU CUMA PERMAINAN SILAP MATA dari Gereja Kristian.

    Al-Masioh Ad-Dajjal adalah pembawa FITNAH paling besar dimuka bumi ini, dia sanggup buat apa saja, asalkan dapat mendapat sokongan penuh kepadanya. BUKAN KEBETULAN, Al-Quran menjelaskan DAJJAL adalah BERAGAMA KRISTIAN berdasarkan Kitab Suci Al-Quran;

    “Dan juga Al-Quran itu memberi amaran kepada orang-orang yang berkata:” Allah mempunyai anak”. (Surah Al-Kahfi 18:4)

    Tidak perlu saya jelaskan lebih jauh bagaimana ayat ini diakitakan dengan Al-Masih Ad-Dajjal, kerana ini perbincangan lama kita di blog hikmatun.wordpress.com. Semoga lebih faham.

    Cuama saya kesian dengan anda Stephen,. kerana anda ini berTUHANkan HATI sebenarnya, segala apa yang anda ingin sampaikan adalah apa yang anda rasa dan fikir-fikir, hanya orang buta saja akan ikut. Kami umat ISLAM hanya berpandukanAl-Quran, apa kata Al-Quran maka itulah iman, itulah kehendak Allah.

    Kitab Al-Quran membawa kuasa Pemerintahan BUKAN sekadar Kitab untuk ibadah personal bagi setiap MUSLIM tapi KUASA PEMERINTAHAN.. sekalai lagi saya katakan KUASA PEMERINTAHAN.

    By, Penghibur

    • prokatolik says:

      Penghibur:
      Jika anda berkata Kristian tidak mengiktiraf atau menentang perjuangan Freemason atau Ilmuninati, ITU CUMA PERMAINAN SILAP MATA dari Gereja Kristian.

      Kata saya: Lihatlah bagaimana Vatican City terpisah dari pemerintahan itali. Semua gara-gara tidak setuju. Kesannya, gereja mahu berpisah dari kuasa pemerintah. Lihatlah. Jangan lupa sejarah dari sudut pandang katolik.

      Saya sengaja letak biar panjang lebar supaya pembaca nampak apa pendirian gereja tentang kebobrokan pemerintah yang zalim @ mementingkan duniawi tetapi melupakan ajaran kasih Yesus.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Dari satu sudut kita melihat pandangan gereja Khatolik seakan-akan menentang Iluminati dan Freemasonry. Tapi hakikatnya tidak selalu begitu kan!

        Cukup diperingkat ajaran TRINITI yang jelas-jelas BUKANLAH IMAN PARA NABI. Nabi Adam a.s TIDAK PERNAH bersaksi tentang TRINITI, Nabi Musa a.s juga demikian, Nabi Ibrahim a.s juga demikian, bahkan Nabi Isa a.s (Jesus) TIDAK PERNAH BERSAKSI berkenaan TRINITI. Jika TRINITI BUKAN Iman Para Nabi, jika Iman Para nabi BUKAN Iman Yahudi mahupun Iman Kristian! Maka apakah Iman Para Nabi? Sudah tentu jawapannya ISLAM, kerana Al-Quran bersaksi dengan jelas tentang hal ini.

        Sebuah kebenaran adalah apabila kamu menSUCIkan Tuhanmu iaitu Allah swt, tidak mempersekutukan Allah swt dengan segala sesuatu kerana Allah Maha Suci. Jika kamu memahami Allah Maha Suci, maka tidaklah layak Nabi Isa a.s (Jesus) dilantik oleh manusia untuk dijadikan TUHAN.

        Sebuah penyaksian yang benar adalah apabila kesaksian itu datang dari Tuhan iaitu Allah swt dan BUKAN dari manusia. pelantikan dari manusia tidak diiktiraf sebagai kebenaran hakiki, kerana Kebenaran Hakiki adlaah apa yang dinyatakan oleh Allah Azza Wajalla. marilah kita menSUCIkan Allah swt, kita bebaskan diri kita dari menyembah manusia, kerana perbuatan itu tidak mendatangkan redha mel;ainkan balasan yang berat dari Allah.

        By, Penghibur

  11. prokatolik says:

    Saya harap penghibur menerima pendirian gereja bahawa gereja menolak freemason secara total atau sepenuhnya. Harap penghibur faham. Malah kristian di sabah tiada pengaruh freemason. Jangan buruk sangka sangat apabila kristian tidak sependapat dengan kalian.

    Memandangkan penghibur tetap dengan hujah al quran adalah benar dan selain al quran adalah salah, maka suka saya kemukakan hujah dari answeringislam.org berkenaan topik pemindahan al quran. Jika benar fakta al quran adalah dari Tuhan, maka hujah ini ditunjukkan supaya pembaca ‘nampak’ bagaimana al quran yang mula-mula dibukukan. Demikian pula bagaimana al quran ditafsir sampai ke seluruh dunia dalam bahasa-bahasa bangsa-bangsa. Sekali lagi diragui oleh kristian, kemampuan mentafsir ayat al quran tidak sampai malah lari dari maksud asal. Hujah dari answeringislam.org itu seperti berikut:

    AL-QUR’AN DAN MASALAH PEMINDAANNYA
    Fasa pengumpulan kandungan-kandungan al-Qur’an ke dalam sebuah Buku merupakan fasa yang agak genting dalam sejarah al-Quran.

    Para “Sahabat-sahabat” pada mulanya enggan menerima idea bagi mengumpulkan Al-Quran kedalam sebuah buku kerana mereka menganggap itu sebagai satu penyelewengan, sesuatu yang Rasullulah sendiri tidak melakukan semasa hayatnya. Tetapi sebaik sahaja hal ini dikemukakan sudah pun wujud banyak salinan-salinan kitab suci yang sedang digunakan oleh berbagai kelompok-kelompok Islam, lagi pun, lebih kurang setiap Sahabat Nabi sudah pun memiliki Mushafnya (iaitu satu salinan al-Quran) sendiri. Dan para Sahabat itu enggan menerima mana-mana mushaf lain sebagai penggantinya!

    Ikrima telah melapurkan mengenai Ali ibn Abu Talib-yang telah tinggal di dalam rumahnya semasa perlantikan Khalifah Abu Bakar, serta Abu Bakar mendengar khabar angin yang Ali bin Abu Talib itu tidak senang dengan perlantikannya itu! Lalu dia perintah supaya Ali bin Abu Talib datang menjawab soalannya iaitu:”Adakah kamu tersinggung diatas perlantikan saya?” Lalu Ali telah menjawab: “Tidak, demi Allah!” Jadi, Abu Bakar tanyakan lagi,”Kenapakah engkau menjauhkan dirimu?” Ali telah menjawab,”Saya telah bersaksi bahawa penambahan telah diadakan kepada Kitab Tuhan, oleh itu saya berazam tidak akan memakai kain selubung saya, selain untuk bersembahyang, sehingga perkara ini diselesaikan.” Abu Bakar berkata,”Sungguh mengharukan sekali.”

    Mushaf Ubai bin Ka’b pula banyak digunakan di Syam(Syria). Mushaf ini berbeda daripada edisi Khalifah Uthman oleh kerana ia mempunyai dua lagi Surah tambahan-yaitu Al-Hafd serta Al-Khal’. Menurut lapuran Al-Baihaqi, Omar ibn Al-Khatab telah bersembahyang sambil menggunakan surah-surah ini, dan Ali telah mengajar dari Surah-surah ini kepada orang ramai, lagi pun orang ramai telah pun mengucapkan ayat-ayat surah ini kepada raja Al-Malik ibn Marwaan (yaitu sehingga zaman Umayyah).

    Lagi pun, mushaf Ubai bin Ka’b berbeda daripada koleksi-koleksi lain kerana ia menggabungkan Surah 104 dan 105, serta surah 93 dan surah 94 menjadi SATU Surah, padahal di dalam koleksi Uthman Surah-surah ini adalah berasingan.

    Ada lagi satu mushaf, yang dinamakan mushaf Ibn Masu’d. Dia ialah seorang penilawah Al-Quran yang telah disyorkan oleh Nabi Muhammad sendiri. Menurut lapuran Al-Suyuti, yang mendapatkannya daripada Jabir, bahawa Nabi telah berkata: “Terimalah Al-Qur’an daripada empat (orang): Abdullah Bin Masud, Muaz Bin Jabal, Salim dan Ka’b.”

    Bezanya mushaf Ibn Masu’d dengan mushaf-mushaf yang lain ialah mushafnya tidak mengandungi Surah-surah 1, 113 dan 114. Ada juga yang melapurkan dia berkata: “Dua Surah : Al-Falak serta surah An-Nas (iaitu surah 113 & 114) tidak terkandung di dalam Kitab Allah!”

    Mushaf Zaid Bin Thabit pula dikumpulkan mengikut satu perintah dari Khalifah Abu Bakar, setelah Omar Ibn Al-Khattab menasihatinya. Zaid telah mengumpulkan kandungan al-Qur’an daripada penghafalan para Sahabat, dan dari tulang-tulang binatang, dedaun pohon-pohon, kulit pohon-pohon dan pelepah-pelepah daun palma!

    Uthman bin Affan : di antara penyatuan dan penyelewengan !

    Fasa pengumpulan kandungan Al-Quran ada membawa kesan yang ketara kepada sejarah Al-Quran yang bertulis. Terdapat banyak teks-teks serta salinan-salinan yang berbeza-beza. Orang Islam pula berpecah-belah sesama sendiri dan ada kumpulan-kumpulan yang memegang kepada mushaf-mushaf mereka yang tertentu. Perpecahan di antara mereka menjadi ketara apabila mereka bunuh-membunuh sesama sendiri serta mendakwa bahwa kumpulan yang tidak menyertai pegangan mushaf kumpulan mereka sendiri adalah Kafir. Dan ini pula membawa kepada dakwaan penyelewengan dan pemindaan kepada Kitab Allah diantara mereka!

    Memandang apa yang telah menimpa umat Islam pada masa itu, Uthman bin Afan telah berazam untuk menyatukan loghat-loghat yang diguna untuk membaca Al-Qur’an kepada satu loghat.Anas bin Malik melapurkan bahawa pada zaman Uthman, umat Islam sering berkelahi sesama sendiri mengenai pembacaan Al-Qur’an sehingga murid-murid dan guru-guru mereka bunuh-membunuh satu sama lain! Hal ini telah sampai ke telinga Khalifah Uthman, yang telah bertanya:”Adakah kamu berdusta mengenai hal ini dan melakukan penyelewengan bahasa (yaitu dalam pembacaan Al-Qur’an) dalam kehadiran saya? Apakah lagi bagi mereka yang berjauhan dari sini? Sudah tentu mereka lebih berdusta dan banyak lagi perlakuan penyelewengan di antara mereka! Para Sahabat-sahabat Rasullullah, berkumpullah dan pilihlah satu Pemimpin (iaitu Al-Quran) bagi umat (kita).”

    Setelah membentuk suatu jawatankuasa bagi menyelia pencatatan Al-Quran, Uthman memerintahkan supaya minyak direbus dan salinan-salinan mushaf-mushaf yang berbeda daripada mushafnya dibinasakan dalam minyak panas itu. Hal ini semestinya membangunkan kesangsian diantara para penyelidik-penyelidik mengenai kesahihan teks Quran yang ada pada kita HARI INI. Kerana Ali bin Abu Talib sendiri telah bersaksi bahawa penambahan telah diadakan kepada Al-Qur’an. Ada juga yang membawa lapuran bahawa Ali telah mencatat dalam Qurannya ayat-ayat yang dimansuhkan serta ayat-ayat yang memansuhkan; tetapi Uthman meninggalkan ayat-ayat yang dimansuhkan dalam salinannya. Akan tetapi, salinan yang ada pada kita pada hari ini masih mengandungi beberapa ayat-ayat yang dimansuhkan dan yang memansuhkan!

    Salah satu hakikat sejarah yang tetap akan menimbulkan kemusykilan mengenai sejarah salinan Al-Quran adalah perbedaan ketara diantara mushaf Ibn Masud dan musha-mushaf para Sahabat yang lain. Beliau menolak Surah 1, surah 113 serta surah 114 dan sanggup mendakwa sesiapa yang menerima surah-surah tersebut ke dalam Kitab Allah sebagai Kafir!! Nabi Muhammad sendiri telah mengesyorkan Ibn Masud sebagai salah satu daripada empat pembaca-pembaca Al-Quran yang boleh dipercayai. Adalah dilapurkan bahawa dia tuntut mengetahui keseluruhan Al-Quran walau pun perkara kecil mahupun sebaliknya. Tetapi apabila Zaid bin Thabit telah ditugaskan bagi mengumpulkan Al-Quran dan bukannya Ibn Masud, beliau telah naik amat marah kerana Zaid yang berumur kurang daripada dua puluh tahun lebih muda telah dipilih bagi misi yang penting itu. Ibn Masud menganggap dirinya lebih layak bagi tugas itu lalu dia telah menyangkal pemilihan Zaid itu sambil mendakwa:”Demi Tuhan, Saya telah memeluk agama Islam semasa dia (Zaid b.Thabit) masih di dalam tubuh seorang kafir!” Mengenai salinan Ubai bin Ka’b pula, ia mengandungi ayat-ayat dan surah-surah yang tidak terdapat di dalam mushaf khalifah Uthman.

    Apakah sebabnya bagi perbezaan dan percanggahan ini? Walau pun umat Islam pada masa itu berhubung rapat dengan pemimpin mereka? Kami terharu sekali -kenapakah mereka yang ditugaskan bagi mengumpulkan Al-Quran tidak ambil kira para Sahabat yang penting seperti Ali Ibn Abu Talib, Ubai bin Ka’b, Ibn Masud dan Ibn Abas? Kita juga berhak untuk bertanya: “Kenapakah kalifah Uthman membentuk satu jawatankuasa (komiti) bagi mengumpul dan menyusun kandungan Al-Quran, lalu singkirkan ayat-ayat yang dimansuhkan daripada-nya? Kenapakah dia atau pun ahli-ahli ‘komiti’nya tidak menerima mushaf Zaid b.Thabit, walau pun Abu Bakar, kalifah Omar, hazrat Ali, serta para Sahabat kanan lain telah menerimanya dibawah pimpinan Abu Bakr dan Omar?

    Apa yang di lakukan kepada Al-Quran oleh kalifah Uthman akan sentiasa dicurigai serta dimusykilkan kerana perbuatannya membinasakan semua mushaf-mushaf yang wujud pada masa itu. Kenapakah mushaf-mushaf yang lebih tua daripada mushaf milik Uthman, termasuk mushaf Zaid ibn Thabit, dibinasakan, jika mereka sejajar dan sekata dengan teks yang telah dikumpul mengikut perintah Uthman? Dan jika teks ini ada percanggahan dan sepatutnya dibinasakan, bagaimanakah dapat kami meyakini koleksi Uthman, sementara dia sendiri tidak senang menerima mushaf2 dibawah Abu Bakr, Omar dan Ali ?

    Ahli Syiah dan Penyelewengan dalam Al-Quran.

    Segala yang telah dihuraikan di atas adalah hemat-hemat serta pandangan ulamak-ulamak ahli Sunnah yang berwibawa. Mereka telah menyoal cara pengumpulan Al-Quran yang bertulis dan ada pun yang menuntut bahawa ada kandungannya yang telah ditokok tambahkan sambil ada pula yang mendakwa ada kandungan yang telah dikeluarkan daripada Al-Quran, dipinda dan digantikan. Ulamak2 ahli Syiah pula, ada berhemat bahawa ada penambahan kepada kandungan Al-Quran. Para cendekiawan Syiah dalam bidang Hadith dan Tafsir, seperti Ali ibn Ibrahim, muridnya Al-Kallini, Al-Ayyashi dan Al-Tubrusi bersependapat bahawa Quran pada hari ini bukanlah Al-Quran yang lengkap!

    Imam Muhammad Ibn Ja’far telah menitikberatkan didalam bukunya “Al-Imamah” bahawa Allah tidak pernah bersabda didalam Al-Quran,”..Sebagai orang kedua dari dua orang ketika keduanya dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya:’Janganlah engkau berdukacita; sesungguhnya Allah bersama kita..'” (Surah At-Taubah ay.40)!

    Ada banyak buku-buku yang ditulis oleh pemimpin-pemimpin utama kumpulan Syiah yang mengesahkan teks-teks Al-Quran telah megalami pemindaan. Yang paling terkenal di antara mereka ialah “RINGKASAN MENGENAI PEMINDAAN KEPADA KITAB TUHAN SEGALA TUHAN” oleh Imam Al-Nuri. Di dalam Pendahuluannya, penulis buku telah berkata: “Buku ini penuh dengan kebaikan serta merupakan satu karangan yang munasabah, yang membuktikan penyelewengan di dalam Al-Quran serta mendedahkan perbuatan-perbuatan terkutuk oleh mereka yang zalim dan tidak adil.” Buku ini terbahagi kepada tiga mukadimah dan dua lagi bahagian utama.

    Di dalam Mukadimahnya yang pertama, penulisnya menitikberatkan perlunya mengabaikan segala-gala yang terhasil dari proses pengumpulan Al-Quran, pengumpulnya serta sebab-musabab bagi pengumpulan itu. Dia juga menyentuh hakikat Al-Quran yang kurang lengkap dan perbezaan-perbezaan di dalam kandungan Al-Quran bersabit dengan cara ia telah dikumpulkan. Penulis telah merujuk kepada lapuran-lapuran yang dibawa oleh banyak Imam-imam, diantaranya Al-Saduq, Al-Tubrusi, Al-Sighaar, Al-Kaleeni, Ibn Shahr Ashub, Al-Ayyashi, Al-Majlisi dan Al-Nu’maani. Ringkasan lapuran-lapuran tersebut ialah seperti berikut :
    Ali telah mengumpulkan kandungan Al-Quran tanpa sebarang penambahan kepadanya atau pun mengambil apa-apa keluar daripadanya. Tetapi dia ditolak. Ketiga-tiga khalifah telah memberi tugas mengumpul dan menyusun kandungan Al-Quran kepada sesiapa yang sekata dengan mereka dan tidak berpihak kepada para imam-imam. Oleh itu mereka telah mengabaikan segala rujukan-rujukan yang dikira memberi sanjungan kepada Imam-imam, serta semua catitan mengenai putera para pengikut Nabi. Putera itu tidak lain dan tidak bukan selain daripada Ali bin Abu Talib (kerana dialah lelaki yang pertama dari Bani Hasyim-kaum Rasullulah sendiri, yang telah memeluk agama Islam dan yang terawal menganggotai kaum Salaf al-Salihin, dan juga telah berjuang bagi perjuangan Islam sebagai pahlawan yang dikagumi) yang satu-satunya layak membuat tuntutan bagi mengumpul Al-Quran dalam keseluruhannya. Menurut Imam Al-Nuri “Ada beberapa pengumpul-pengumpul, (tetapi) putera diantara para Salaf al-Salihin adalah pengumpul terulung diantara mereka. Ada percanggahan diantara mushafnya dengan koleksi-koleksi pemilik-pemilik yang lain.Terdapat tiga lagi koleksi Al-Quran yang telah dikumpul diatas perintah khalifah-khalifah, selain koleksi Ibn Ka’b dan Ibn Masud, yang diantara mereka berjumlah sebanyak empat mushaf.”

    Kemudian dia menggulung apa yang telah dijumpainya seperti berikut: “Apabila lapuran-lapuran ini diselidiki dengan rapi secara umum ataupun khususnya, kita dapat tahu bahawa Al-Quran diantara tangan umat Islam di Timur mahupun di Barat hari ini mengikut pengumpulannya dan penyusunannya, tidak sama dengan (Qur’an) yang wujud semasa zaman Rasullulah!”

    Mukadimahnya yang kedua Buku Imam Al-Nuri pula telah ditulis untuk menunjukkan kumpulan-kumpulan ayat-ayat yang berbeza-beza dan pemindaan-pemindaan yang telah berlaku di dalam Al-Quran. Terdapat BANYAK Dalil-dalil bagi menunjukkan kes-kes penambahan dan pemindahan di dalamnya. Hakikat terjadinya penambahan telah pun dihuraikan diatas. Kes pemindahan (mengeluarkan) termasuk kehilangan Surah-surah Al-Hafd dan Al-Khal’. Kes-kes penggantian pula termasuk menggantikan perkataan-perkataan, huruf-huruf dan kata-kata vokal.

    Imam Al-Nuri telah memetik dari alim ulama Syiah bagi menyokong dalil-dalilnya membuktikan bahawa Al-Quran telah mengalami pemindaan dan perubahan. Dia melapurkan kesaksian sebanyak duabelas Ulamak yang sahih yang mengakui kepada pemindaan di dalam Al-Quran. Seperti Al-Kaleeni, dan Al-Majlisi dalam bukunya:”CERMIN AKAL FIKIRAN”, Muhammad bin Hasan Al-Sairafi dalam bukunya “PEMINDAAN DAN PENGGANTIAN” serta Ahmad bin Muhammad dari bukunya “PENYELEWENGAN”.

    Dalam Bahagian pertama bukunya, imam Al-Nuri memberi dalil-dalil yang membuktikan kejadian-kejadian pindaan dan pemindahan dalam Al-Quran, dan mendapat sokongannya dari lapuran-lapuran daripada sumber2 yang sah:

    1 – Terdapat lapuran-lapuran lain yang menunjukkan kehilangan sejumlah besar ayat-ayat dari Al-Quran. Seperti ayat Al-Rajm (rejam), serta beberapa Surah. Sesungguhnya Surah Al-Ahzab adalah sama panjangnya dengan Surah Al-Baqarah, dan Surah Al-Bayinnah(98) pada satu masa ada menghuraikan nama-nama tujuh-puluh orang dari kaum Quraish; mengikut nama-nama mereka termasuk nama-nama bapa-bapa mereka. Surah ini juga sama panjang dengan Surah Al-Baqarah!

    2 – Ada Al-Quran yang dimiliki Ali bin Abu Talib; yang dia sendiri telah mengumpul, mushaf ini berbeda daripada koleksi Uthman bin Affan. Ia mengandungi ayat-ayat tidak dijumpai didalam Mushaf Uthman dan sebaliknya. Diantara ayat-ayat yang tidak terjumpa di dalam koleksi Uthman adalah seperti berikut :

    “Bukankah Saya ini Tuhan-mu, dan Muhammad adalah rasul Aku, dan Ali putera diantara para solehin?”

    “…dan ibu-bapanya orang2 yang percaya, sementara dia tidak…”

    “…dan Kami mengutus kepada kamu, bukannya Rasul, atau Nabi atau pun pembawa ucapan.”

    “…dan suami-suami kepada ibu-ibu mereka, dan dialah ayahanda kepada mereka…”

    “Sesungguhnya manusia di dalam kemudaratan, dan begitulah keadaannya sehingga ke akhir zaman…”

    3 – Ada satu mushaf Al-Quran dinamakan mengikut Abdullah bin Masud, yang berselisih dengan koleksi Quran hari ini.Ia juga bercanggah dengan mushaf milik Ali bin Abu Talib. Imam Al-Nuri telah menghuraikan beberapa ayat-ayat yang hanya terdapat dengan koleksi Abdullah bin Masud sahaja :

    “Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, bani Ibrahim dan bani Muhammad diatas segala-galanya.

    “Tidakkah Kami melegakan dada kamu dan meringankan bebanan kamu ? Tidakkah Kami memuliakan kemasyhuran kamu melalui Ali anak mertua-mu?”

    Disinilah terhurai beberapa ayat-ayat (diantara lebih kurang enam-puluh rujukan-rujukan nas), yang ahli Syiah percayai telah di pinda dan di ubah, menurutt penyelidikan Profesor Muhammad Mallallaah. Ungkapan-ungkapan yang sahih, tetapi tidak wujud di dalam mushaf-mushaf hari ini adalah terkandung di antara kedua-dua tanda bracket “( )”.

    Abu Basir telah melapurkan, menurut Ubai Abdullah:”Sesiapa yang mematuhi Allah dan RasulNya (menurut perintah Imam-imam) telah menang dengan kemenangan yang besar”.(Surah al-Ahzab ay.71). Ahli-ahli syiah mempercayai para Sahabat Rasulullah telah mencicirkan “menurut perintah Imam-imam”.

    Abu Basir telah melapur, menurut Ubai bin Abdullah:”Demi, akan Kami rasakan siksa yang keras kepada orang yang kafir (yang telah mengabaikan perintah-perintah Putera di antara para mukminin) dan akan Kami balas mereka atas sejahat-jahat (perbuatan) yang mereka kerjakan.” Surah As-Sajdah ay.27.

    Al-Husain bin Mubaah melapurkan, ada seorang lelaki yang mengucap didepan Ubai bin Abdullah “Katakanlah: Bekerjalah kamu. Nanti Allah akan melihat pekerjaanmu, serta rasulNya dan orang2 mukmin” (Surah at-Taubah ay.105). Lalu di jawab oleh Ubai, “Bukan begitu, sebaliknya ia adalah:’ ..mereka yang boleh dipercayai..’, yakni kita.”

    “Abu Hamzah melapurkan, menurut Abu Jafar: Jibril (as) telah membawa wahyu ayat ini “Sesungguhnya orang2 kafir dan aniaya (dengan menghalang Bani Muhammad daripada hak-hak mereka), tiadalah Allah mengampuni mereka dan tiada pula menunjuki mereka kejalan Kebenaran tetapi jalan keJahannam….”surah An-Nisa ay.168.

    Abu Hamza juga melapurkan :”..Kebanyakan manusia enggan (pemerintahan Ali) kecuali ingkar (kafir). sura al-Israq: 89

    Mereka juga melapur bahawa menurut sura 2 ay.106:”Dan apa-apa ayat yang Kami ubah atau Kami lupakan, Kami datangkan gantinya dengan yang lebih baik daripadanya atau yang se-umpamanya..”, Sebenarnya tidak mengandungi ungkapan “yang seumpamanya” di dalam salinan asalnya.

    Tambahan lagi, selain daripada perselisihan-perselisihan diantara kandungan Qur’an umat ahli sunnah dengan Qur’an ahli-ahli syiah seperti terhurai di atas, satu lagi perbezaan yang begitu jelas akan timbul bagi sesiapa yang membaca kedua-dua Qur’an
    -Quran tersebut; yakni bersabit dengan susunan kandungan kedua-dua jilid Qur’an2 itu.
    Teks Qur’an di dalam mushaf Uthman b.Affan meletakkan Surah-surah yang terpanjang di bahagian depan, sebelum surah2 yang lebih pendek. Yaitu, surah2 yang lebih panjang, lokasi mereka di depan, sementara surah2 yang lebih pendek, lokasinya di belakang atau di penghabisan al-Qur’an. Inilah susunan nas-nas suci bagi al-Quran para ahli sunnah iaitu mengikut panjangnya surah-surah tersebut.
    Sebaliknya,bagi umat syiah pula, penyusunan di atas adalah tidak ikut logik! Kerana susunan Quran Uthman b.Affan tidak mengikut aliran sejarah pengwahyuan surah-surah itu secara semulajadi (yakni konsisten secara kronologis). Mushaf Uthman inilah yang menjadi induk kepada semua jilid-jilid Quran yang dipakai oleh orang-orang Islam aliran ‘Sunni’. Tetapi ini ditolak oleh umat Islam aliran Syiah dengan sebulat-bulatnya, oleh sebab Kalifah Ali tidak menerima mushaf Uthman-diatas sebab-sebab yang wajar. Jadi, mushaf Kalifah Ali bin Abu Talib mempunyai susunan surah-surah awal yang telah diwahyukan di Makkah di depan (atau sebelum) surah-surah yang telah ‘diturunkan’ di Madinah; yakni, surah2 terawal yang telah diwahyukan diletakkan sebelum surah2 yang telah datang selepas surah2 itu. Mushaf Ali b.Abu Talib inilah merupakan induk kepada Al-Qur’an yang diguna oleh para ahli-ahli Syiah. Satu lagi kerumitan hasil daripada penyusunan Qur’an ahli sunnah adalah wujudnya salah-letakan surah-surah Makkah diantara surah-surah Madinah, yaitu terdapat cebis-cebis surah2 Makkah telah dicampur-adukkan dengan surah2 Madinah dan sebaliknya!
    Jadi, hakikat di atas menunjukkan satu kemusykilan besar bagi tuntutan bahawa seluruh dunia Islam hari ini mempunyai al-Quran yang ‘sama’ atau konsisten. Tetapi sebaliknya, dari segi kandungannya mahupun susunannya, itu bukanlah keadaan yang sebenar sama sekali! Tambahan lagi, wujudnya perselisihan-perselisihan serius diantara Quran-quran ini yang masih belum lagi diselesaikan.

    Apakah mampunya koleksi-koleksi Kitab-kitab Qur’an ini menjadi panduan yang sahih bagi umat manusia untuk hari ini? Apakah Kitab-kitab Qur’an umat Islam yang bercerai-berai ini, yang saling selisih-berselisih dan bercanggah dari segi kandungan dan juga dari segi susunan kandungan mereka masih lagi berwibawa sebagai “bimbingan umat manusia”? Apa pula dengan mushaf Ubai bin Ka’b dan mushaf Ibn Masud ? Yang mempunyai perbezaan yang begitu ketara dengan koleksi Zaid bin Thabit serta dengan mushaf-mushaf lain! Mana satukah di antara semua jilid-jilid dan koleksi-koleksi Quran ini yang sebenarnya sahih ? Bagaimanakah dapat kita pastikan kesahihannya pula ? Sesungguhnya soalan-soalan penting lagi munasabah ini masih belum lagi terjawab oleh ulamak daripada mana-mana pihak diatas.

  12. Penghibur says:

    @Stephen

    Kristian, Iluminati dan Freemasons TIDAK BOLEH DIPISAHKAN umpama isi dan kulit. Ketiga-tiganya membawa pemikiran yang salah. Kristian mengajar manusia menyembah manusia, dah jelas SESAT JALAN. manakala Iluminati dan Freemasons seperti yang kita sedia maklum.

    Al-Quran yang anda jelaskan berdasarkan answeringislam tu adalah ulasan orang yang ada penyakit dihati. Al-Quran itu BUKAN MANUSIA yang jaga, tetapi Allah swt yang jaga dari sebarang kerosakan. maka penegasan disini adlah jaminan Allah swt terhadap kitab itu sendiri dan BUKAN KAJIAN MANUSIA yang MEMILIKI AKAL SERBA TERBATAS.

    Tiada permasalahan berkenaan pembukuan Al-Quran. AKIDAH yang dibawa Al-Quran adalah Akidah Para nabi, malah Al-Quran yang KAMU UMAT KRISTIAN BENCI padanya adalah UBAT SEBENARNYA.

    Rawatan untuk penyakit keseluruhan di dunia ini dan kebaikan untuk akhirat adalah Al-Quran. Kamu patut memahaminya darilah bab TAUHID yang diajar ISLAM yang sangat sempurna, dimana UMAT ISLAM menSUCIkan Allah swt ditihap paling tinggi dan tidak dibanding dengan makhluk.

    Kemudian ISLAM tidak bersifat KEBANGSAAN atau fokus kepada bangsa tertentu melainkan ISLAM untuk seluruh manusia, kerana ia adalah Rahmat Seluruh Alam. Dalam islam tak kira bangsa apapun jika dia beriman dan taat pada perintah Allah, maka Allah swt menganghkat darjatnya.

    Sabda Nabi Muhammad saw “Tiap-tiap orang yang telah mendengar kenabianku baik Nashrani atau Yahudi kemudian bila ia mati tidak masuk Islam, nescaya ia ahli neraka,” (Hadith Riwayat Muslim)

    • prokatolik says:

      Penghibur:
      Kristian, Iluminati dan Freemasons TIDAK BOLEH DIPISAHKAN umpama isi dan kulit. Ketiga-tiganya membawa pemikiran yang salah. Kristian mengajar manusia menyembah manusia, dah jelas SESAT JALAN. manakala Iluminati dan Freemasons seperti yang kita sedia maklum.

      Kata saya: Ternyata penghibur salah. Keupayaannya menilai sangat lemah. Pembaca boleh nilai sendiri. Sepatutnya pembaca sudah diterangkan tentang maksud antiagama.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Anda ini memang SIKAP ANDA kan selalunya lemah, sebenarnya apa yang saya sampaikan begini, jika Ilminati dan Freemasons adalah ANTI AGAMA, kemudian saya juga mengatakan apa kurangnya KRISTIAN yang membawa Ajaran TRINITI juga merupakan sebahagian dari AJARAN SESAT dengan menggunakan pendekatan AGAMA. So, disini kita dapat lihat ia salaing berkaitan iaitu MEMUSNAHKAN IMAN kepada Allah, jika ISLAM tidak ada dimuka bumi semua mansuai HIDUP DALAM KEKAFIRAN. bagaimana, dah dapat tangkap?

        Otak saya kah yang lemah atau otak anda?

        By, Penghibur

  13. prokatolik says:

    Penghibur:
    Al-Quran yang anda jelaskan berdasarkan answeringislam tu adalah ulasan orang yang ada penyakit dihati. Al-Quran itu BUKAN MANUSIA yang jaga, tetapi Allah swt yang jaga dari sebarang kerosakan. maka penegasan disini adlah jaminan Allah swt terhadap kitab itu sendiri dan BUKAN KAJIAN MANUSIA yang MEMILIKI AKAL SERBA TERBATAS.

    Tiada permasalahan berkenaan pembukuan Al-Quran. AKIDAH yang dibawa Al-Quran adalah Akidah Para nabi, malah Al-Quran yang KAMU UMAT KRISTIAN BENCI padanya adalah UBAT SEBENARNYA.

    Kata saya: Hujah yang tidak menjawab soalan. Saya menantikan jawapan tetapi tiada. Jangan asal omong. Sila pintar sikit dalam berhujah.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Setakat ini saya tak suka membincangkan TEKS Quran pada anda, lagipun anda ni bergantung kepada Kitab TERJEMAHAN. Saya dah katakan jika kita menilai sesuatu itu dari sudut pandang manusia, boleh kita katakan ianya banyak kelemahan, seolah-olah segala kebenaran itu ada kelemahan. TETAPI BENARKAH BEGITU?

      Sebenarnya baik sejarah mahupun keontetikan Al-Quran TIADA KELEMAHAN, yang lemah itu BUKANNYA Al-Quran, yang LEMAH itu adalah Pengkaji yang bernama MANUSIA kerana keterbatasan maklumat, sukar untuk memahmi, cenderung kepada keburukan dan banyak lagi.

      jadi kebenaran itu adalah apa yang dikatakan Al-Quran KERANA ayat-ayat Al-Quran BUKAN dari manusia tetapi adalah KATA PERINTAH dari Allah swt.

      Saya tak tahulah kalau anda masih tidak dapat melihat , harap-harap dapat melihat dengan mata hati.

      By, Penghibur

      • prokatolik says:

        Penghibur:
        Jadi kebenaran itu adalah apa yang dikatakan Al-Quran KERANA ayat-ayat Al-Quran BUKAN dari manusia tetapi adalah KATA PERINTAH dari Allah swt.

        Kata saya: Tanda kurungan itu? Kami perlu penjelasan yang kukuh.

  14. prokatolik says:

    Penghibur:
    Sabda Nabi Muhammad saw “Tiap-tiap orang yang telah mendengar kenabianku baik Nashrani atau Yahudi kemudian bila ia mati tidak masuk Islam, nescaya ia ahli neraka,” (Hadith Riwayat Muslim)

    Kata saya: Al quran sendiri pun diragukan kesahihan, apalagi hadith. Umat islam sesama sendiri pun tidak sependapat hal hadith. Terutama golongan syiah dan sunnah.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Al-Quran TIDAK MERAGUKAN, yang meragukan itu adalah ANDA SEBENARNYA! Anda itu seorang pejuang Al-Masih Ad-Dajjal.

      By, Penghibur

      • prokatolik says:

        Yang meragukan adalah saya? Sudah anda akui sendiri bahawa mungkin pentafsir al quran anda mungkin buat kesilapan semasa mentafsir dan kesannya kalian salah mengerti maksud asal al quran. Saya tidak salahkan Tuhan dan saya tidak pernah salahkan Tuhan dalam hujah saya dengan anda. Yang saya salahkan ialah yang anda akui iaitu orang yang mentafsir al quran. YANG TANDA KURUNGAN. Ini hal yang kami perlu penjelasan.

  15. prokatolik says:

    Penghibur, kesaksian hamzah anda sudah bacakah? Saya menunggu respon anda di topik itu. Saya menjangkakan jawapan, itu dikarang-karang atau itu diedit atau itu dari hati yang sakit hati terhadap islam.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Jika kita membicarakan ISLAM, maka RUJUKAN UTAMA adalah Al-Quran kemudian Sabda Nabi Muhammad saw. Al-Quran sudah jelas kedudukannya., manakala Hdith juga jelas kedudukannya. Tiada siapa boleh bermain-main.

      Serkali lagi dijelaskan Al-Quran BUKAN dijaga manusia, TETAPI di dalam Perlindungan Allah, jadi tidak penting kenyataan apa pun yang dikeluarkan.

  16. prokatolik says:

    Oleh kerana penghibur mempersoalkan hujah dari answeringislam.org di sini saya kemukakan dari wikipedia tentang sejarah penurunan dan pembukuan al quran untuk pengetahuan bersama. Ianya demikian:

    Sejarah Penurunan dan Pembukuan Al-Quran
    Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
    Lompat ke: pandu arah, gelintar
    Sejarah Penurunan Al-Quran (Nuzul Al-Quran) Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Yang Maha Penyayang.

    Isi kandungan [sorok]
    1 PENGENALAN
    2 PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN
    3 CARA AL-QURAN (WAHYU) DITURUNKAN
    4 PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN
    5 HIKMAT AL-QURAN DITURUNKAN BERANSUR-ANSUR
    6 AYAT PERTAMA DAN AKHIR DITURUNKAN
    7 SEJARAH PENGUMPULAN DAN PEMBUKUAN AL-QURAN
    8 RUJUKAN

    [sunting] PENGENALAN
    Allah SWT telah menurunkan Al-Quran sebagai satu mukjizat yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad S.A.W, dan kewujudan Allah SWT dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya. Membaca Al-Quran serta menghayati dan mengamalkannya adalah satu ibadat. Ia merupakan satu kitab panduan hidup manusia dan rujukan utama di samping sunnah Rasulullah. Al-Quran dinukilkan kepada kita secara mutawatir(berperingkat atas sebab penurunannya), pasti dan qat’i dan ditulis mashaf yang hari ini lebih dikenali sebagai mashaf ‘Uthmani. Adalah wajar bagi kita umat Islam mengkaji sejarah Al-Quran dan perkara yang berkaitan dengannya. Penulisan ini akan mengemukakan satu perbincangan mengenai penurunan Al-Quran (Nuzul al-Quran) salah satu aspek daripada pengajian ‘Ulum Al-Quran’ (Ilmu-ilmu Al-Quran). Ilmu berkaitan Nuzul akan membicarakan mengenai cara-cara wahyu diturunkan, peringkatnya, tempat-tempat turunnya ayat-ayat Al-Quran, masanya, awalnya dan akhirnya. Berdasarkan ilmu tersebut, Kita dapat mengetahui ayat-ayat Makkiyah Dan Madaniyyah Dan juga mengetahui asbab al-nuzul.

    [sunting] PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN
    Daripada segi bahasa, perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau (simbolik) sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.

    Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali. Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22), “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3) Dan banyak lagi ayat-ayat lain.

    [sunting] CARA AL-QURAN (WAHYU) DITURUNKAN
    ‘Aishah isteri Rasulullah SAW, meriwayatkan sebelum Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul, beliau bermimpi perkara yang benar lalu beliau menyendiri di gua Hira’ beribadah kepada Allah SWT untuk selama beberapa tahun. Di gua berkenaanlah baginda menerima wahyu yang pertama.

    Harith bin Hisham, seorang sahabat Rasulullah s.a.w. pernah bertanya kepada Baginda bagaimana wahyu diturunkan kepadanya. Rasulullah menjawab : ”Kadang-kadang wahyu datang kepada-ku dengan gema (desingan) loceng dan ini amat berat bagi-ku, dan sementara bunyi itu hilang aku mengingati apa yang disampaikan kepada-ku. Kadang ia datang dalam bentuk jelmaan malaikat kepada-ku merupai lelaki, bercakap dengan-ku dan aku menerima apa saja yang disampaikannya kepada-ku.”

    [sunting] PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN
    Para ulama menyatakan penurunan al-Quran berlaku dalam dua bentuk iaitu secara sekaligus, dan berperingkat. Walau bagaimanapun mereka berselisih pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Quran secara sekaligus. Terdapat tiga pandangan mengenai hal ini, iaitu : • Penurunan al-Quran dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz; • Kali kedua, dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-‘Izzah di langit dunia; dan • Kali ketiga, penurunan kepada Jibril a.s. dalam tempoh 20 malam. Al-Suyuti dalam kitabnya ‘al-Itqan if Ulum al-Quran’ berdasarkan tiga riwayat oleh Ibn ‘Abbas, Hakim Dan al-Nasa’i, hanya membahagikan kepada dua peringkat sahaja iaitu dari al-Lauh Mahfuz ke Bait al-‘Izzah Dan dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah s.a.w. Melalui Jibril a.s.

    1. Dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz.
    Penurunan ini berlaku sekaligus dengan tujuan untuk membuktikan ketinggian dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa segala perkara yang ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini benar-benar berlaku. Pendapat ini disandarkan kepada ayat 21 Dan 22 surah al-Buruj yang berbunyi,

    بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مجيد فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ . “(Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya; (Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh Mahfuz.” (al-Buruj:21-22)

    2. Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia.
    Penurunan kali kedua secara sekaligus dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia dipercayai berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas; Allah SWT berfirman,

    شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia Dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk Dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak Hari yang ditinggalkan itu pada hari-Hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah:185) Firman Allah SWT,

    إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ “Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).” (ad-Dukhan:3) Firman Allah SWT,

    إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.” (al-Qadr:1) Ibn ‘Abbas juga menyatakan mengikut apa yang diriwayatkan oleh Said b. Jubayr: “Al-Quran diturunkan sekaligus pada malam yang penuh berkat.” Ikrimah pula meriwayatkan ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata: “Al-Quran diasingkan daripada al-Dhikr ‘الذكر’ dan ditempatkan di Bait al-‘Izzah di langit dunia.

    Ibn Marduwayh dan al-Baihaqi mencatatkan perbualan antara ‘Atiyyah bin al-Aswad dan ‘Abdullah bin ‘Abbas yang mana ‘Atiyyah agak keliru mengenai penurunan ayat-ayat ini, “Pada bulan Ramadhan al-Quran diturunkan”, dan “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar”, ia juga diturunkan pada bulan Syawwal, Dhu al-Qaedah, Dhu al-Hijjah, al-Muharram, Safar dan Rabi’ al-Awwal.” Kemudian Ibn ‘Abbas menjelaskan: “Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul-Qadar sekaligus kemudiannya untuk diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur selama beberapa bulan dan hari.”

    3. Dari Bait al-’Izzah kepada Rasulullah S.A.W. (dalam masa 20 malam).
    Penurunan di peringkat ini telah berlaku secara beransur-ansur. Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah S.A.W, dan selesai apabila baginda hampir wafat, iaitu dalam tempoh dua puluh tiga tahun. Tiga belas tahun di Makkah dan sepuluh tahun di Madinah al-Munawwarah. Mengikut pendapat ini, Jibril A.S.(Angel Gabriel) diberi Malam Lailatul-Qadar setiap tahun, dari mula turun wahyu hingga ke akhirnya sepanjang tempoh kenabian, sebahagian daripada al-Quran disimpan di Bait al-‘Izzah yang mencukupi baginya untuk disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dalam masa 20 malam. Pandangan ini dipegang kuat oleh al-Mawardi.

    Kritikan terhadap Pandangan atau Pendapat di atas. Mengenai pendapat pertama mengenai al-Quran diturunkan sekaligus dari Allah SWT ke al-Lauh Mahfuz tidak disokong oleh bukti yang jelas dan kukuh. Ayat dalam surah al-Buruj yang digunakan sebagai hujah tidak menunjukkan secara tersurat atau tersirat mengenai penurunan sekaligus. Para ulama hanya membuat tafsiran pada ayat ini. Maksud ayat ini menceritakan tentang al-Quran dipelihara daripada sebarang pencemaran. Ayat ini ditujukan kepada musuh-musuh Islam yang cuba menambah, mengurang atau mengubah ayat al-Quran tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia akan tetap tulen dan selamat. Tafsiran ini disokong oleh para mufassir seperti Tabari, Baghawi, Razi dan Ibn Kathir. Pendapat kedua tentang penurunan sekaligus ke Bait al-‘Izzah berpandukan kepada ayat 2, surah al-Baqarah dan ayat 1, surah al-Qadr tidak menyatakan secara jelas mengenai al-Quran diturunkan sekaligus pada malam yang penuh berkat tersebut. Kenyataan al-Quran ini merujuk kepada masa ia diturunkan dan tidak mengenai bagaimana atau cara ia diturunkan. Ulama tabiin yang terkenal ‘Amir al-Sha’abi mengatakan: “Sudah pasti penurunan al-Quran berlaku pada Malam Lailatul-Qadr pada bulan Ramadhan, dan terus turun dalam masa 23 tahun. Tidak ada Nuzul lain melainkan yang diturunkan kepada Rasulullah SAW.”

    Jumhur bersetuju yang ayat 1-5 daripada surah al-‘Alaq diturunkan di akhir Ramadhan 13 tahun sebelum Hijrah. Ketiga-tiga ayat yang dijadikan hujah di atas, tidak dinafikan, merujuk kepada ayat 1-15 surah al-‘Alaq. Cuma para ulama mentafsirkan ayat 185 surah al-Baqarah sebagai ‘keseluruhan al-Quran’. Para ulama, fuqaha, ahli hadith dan ahli tafsir semuanya bersetuju perkataan al-Quran merujuk kepada sebuah al-Quran atau sebahagian daripadanya. Malah ia dinyatakan dalam surah al-A’raf, ayat 204, Allah SWT berfirman,

    وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

    Mengenai riwayat Ibn ‘Abbas, ia merupakan pandangan beliau dan tidak ada dikaitkan dengan sebarang ucapan Rasulullah s.a.w. sebagai satu sumber menyokong pendapatnya. Suatu persoalan timbul mengapa perkara sepenting ini hanya disebut oleh Ibn ‘Abbas sedangkan di kalangan sahabat yang diiktiraf sebagai pakar al-Quran seperti ‘Abdullah Mas’ud, Ubayy bin Ka’ab, Zaid bin Thabit dan Mu’az bin Jabal tidak membicarakan perkara Nuzul al-Quran yang diturun sekaligus ke Bait al-‘Izzah(langit dunia). Al-Zarqani berpendapat tidak wajar untuk mempersoalkan atau tidak mempercayai Ibn ‘Abbas kerana beliau dikenali sebagai orang yang tidak ada kaitan dengan cerita-cerita israiliyat serta pendiriannya sebagai ‘sahabat’, oleh itu beliau tergolong di bawah ‘Hukm al-Marfu’ iaitu perkara yang ada hubungan dengan Rasulullah SAW.

    Sebahagian ulama berpendapat penurunan al-Quran hanya sekali sahaja iaitu daripada Allah SWT terus kepada Rasulullah melalui Jibril(Gabriel) secara berperingkat dan bukannya tiga kali dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz, ke Bait al-‘Izzah(langit dunia) dan kepada Rasulullah. Penulisan ini tidak akan terbabit dalam perbahasan ulama mengenai jumlah penurunan dan juga mengenai riwayat Ibn ‘Abbas bersandarkan kepada Rasulullah atau tidak. Penulis hanya menyampaikan adanya perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai jumlah Nuzul.

    [sunting] HIKMAT AL-QURAN DITURUNKAN BERANSUR-ANSUR
    Al-Quran diturunkan sedikit demi sedikit supaya mudah dihafal, difahami dan dilaksanakan. Ia sebagai satu rahmat dan kurniaan yang sangat berkesan kepada hamba-hambaNya. Sekiranya al-Quran diturunkan sekaligus, sudah tentu ia akan menyusahi dan memberatkan, baik daripada segi hafalan, pemahaman dan pelaksanaannya dalam kehidupan. Al-Khudhari mengatakan tempoh al-Quran diturunkan ialah 22 tahun 22 bulan dan 22 hari, bermula daripada 17hb. Ramadhan tahun 41 kelahiran Rasulullah s.a.w. hinggalah 9hb. Zulhijjah, tahun ke 10 Hijrah. Dalam tempoh tersebut al-Quran dihafal oleh Rasulullah dan para sahabat serta dicatat oleh panitia penulis al-Quran kemudian dikumpulkan pada zaman Sayidina Abu Bakr r.a. dan disempurnakan pada masa Sayidina ‘Uthman r.a. Antara hikmat utama Allah SWT merencanakan penurunan al-Quran kepada baginda Rasulullah SAW ini secara beransur-ansur adalah seperti berikut :

    1. Untuk menetapkan jiwa Rasulullah s.a.w. dan menguatkan hatinya. Ini kerana dengan turunnya Jibril a.s. membawa wahyu secara berulang-ulang daripada Allah SWT kepada Rasul-Nya dapat menguatkan jiwa Rasulullah s.a.w. Baginda dapat merasakan pertolongan serta inayat Ilahi tersebut. Tanggungjawab sebagai Nabi adalah berat dan Rasulullah sebagai seorang manusia yang sudah tentu akan menghadapi pelbagai cabaran getir dalam menyampaikan risalah bukan sahaja menghadapi tekanan, sekatan, cercaan, maki hamun malah ancaman nyawa daripada kaumnya sendiri Quraisy dan juga dari kalangan Yahudi dan orang munafik. Tentulah beliau memerlukan belaian wahyu sebagai penenang kepada semua itu.
    2. Untuk mendidik masyarakat waktu itu secara beransur-ansur. Ini akan memudahkan mereka untuk memahami al-Quran dan menghafaznya serta dapat beramal dengannya berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di kalangan mereka. Oleh itu mereka dapat mengikis akidah amalan dan adat yang bertentangan dengan Islam secara beransur-ansur. Oleh itu sedikit demi sedikit ianya dapat dihapuskan.
    3. Untuk menyesuaikan dengan peristiwa yang baharu berlaku iaitu apabila timbul sesuatu masalah di kalangan mereka, turunlah al-Quran menentukan hukum yang sesuai untuk menyelesaikan masalah tersebut. Contohnya, ayat mengenai persoalan roh dan seumpamanya.
    4. Untuk menunjukkan bahawa sumber al-Quran itu Kalam Allah SWT semata-mata. Ia bukan ciptaan Nabi Muhammad s.a.w. atau makhluk lain.

    [sunting] AYAT PERTAMA DAN AKHIR DITURUNKAN
    Ketinggian kedudukan al-Quran dan keagungan ajaran-ajarannya akan dapat merobah kehidupan manusia, menghubungkan langit dengan bumi, dan dunia dengan akhirat. Pengetahuan mengenai sejarah perundangan Islam daripada sumber utama iaitu al-Quran akan menggambarkan kepada kita mengenai pemeringkatan hukum dan penyesuaiannya dengan keadaan tempat hukum itu diturunkan yang memerlukan per¬bahasan mengenai apa yang pertama dan terakhir diturunkan.

    1. Yang Pertama Diturunkan
    Terdapat empat pendapat mengenai apakah yang mula-mula diturunkan mengenai al-Quran :-

    i) Jumhur (Pendapat yang paling rajih atau sahih) bersetuju iaitu yang pertama diturunkan ialah lima ayat pertama daripada surah al-‘Alaq berdasarkan riwayat ‘Aisyah yang dicatatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Hakim dalam kitab-kitab hadith mereka. Aisyah r.a. menyatakan: “Sesungguhnya permulaan wahyu datang kepada Rasulullah s.a.w. melalui mimpi yang benar di waktu tidur. Mimpi itu jelas dan terang bagaikan terangnya pagi hari. Kemudian dia gemar menyendiri dan pergi ke gua Hira’ untuk beribadah beberapa malam dengan membawa bekal. Sesudah kehabisan bekal, beliau kembali kepada isterinya Khadijah r.a., maka Khadijah pun membekalinya seperti bekal terdahulu sehinggalah beliau didatangi dengan suatu kebenaran (wahyu) di gua Hira’ tersebut, apabila seorang malaikat (Jibril a.s.) datang kepadanya dan mengatakan: “Bacalah!” Rasulullah menceritakan, maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Malaikat tersebut kemudian memeluk-ku sehingga aku merasa sesak nafas, kemudian aku dilepaskannya sambil berkata lagi: “Bacalah!” Maka aku pun menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Lalu dia memeluk-ku sampai aku rasa sesak nafas dan dilepaskannya sambil berkata: “Bacalah!” Aku menjawab: “Aku tidak tahu membaca.” Maka dia memeluk-ku buat ketiga kalinya seraya berkata: “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah! Dan Tuhanmu yang Maha Pemurah! Yang mengajar dengan perantaraan kalam dan mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”. Setelah berlaku peristiwa itu kembalilah Rasulullah s.a.w. kepada isterinya Khadijah (membawa ayat-ayat ini) dengan tubuh menggigil………sehinggalah akhir hadith.” (al-Hadith).
    Imam-imam yang lain seperti al-Hakim dalam al-Mustadrak, al-Baihaqi dalam al-Dala’il dan al-Tabrani dalam al-Kabir mengesahkan ayat tersebut adalah yang pertama diturunkan.

    ii) Pendapat lain mengatakan Surah al-Muddathir yang pertama kali diturunkan berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Jabir bin ‘Abdullah seorang sahabat. Daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman, dia berkata: “Aku telah bertanya kepada Jabir bin ‘Abdullah: Yang manakah di antara al-Quran mula-mula diturunkan? Jabir menjawab,” يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ “. Aku berkata, “Atau اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ “. Dia Jabir berkata,”Aku katakan kepada-mu apa yang dikatakan Rasulullah s.a.w. kepada kami: “Sesungguhnya aku berdiam diri di gua Hira’. Maka ketika habis masa diam-ku, aku turun lalu aku susuri lembah. Aku lihat ke depan, ke belakang, ke kanan dan ke kiri. Lalu aku lihat ke langit, tiba-tiba aku melihat Jibril yang amat menakutkan. Maka aku pulang ke Khadijah. Khadijah memerintahkan mereka untuk menyelimuti aku. Mereka pun menyelimuti aku.
    Lalu Allah menurunkan: ْ يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِر“Wahai orang yang berselimut; bangkitlah, lalu berilah peringatan”.

    Mengenai Hadis Jabir ini, dapatlah disimpulkan iaitu pertanyaan tersebut adalah mengenai surah yang diturunkan secara penuh. Jabir menjelaskan yang surah Muddathir diturunkan secara penuh sebelum surah Iqra’ selesai diturunkan, karena yang turun pertama sekali daripada surah Iqra’ itu hanyalah permulaannya saja. Ini diperkuatkan oleh hadith Abu Salamah daripada Jabir yang terdapat dalam Sahih Bukhari dan Muslim. Jabir berkata: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. ketika bercakap mengenai putusnya wahyu, beliau menyebut dalam percakapannya itu, “Sewaktu aku berjalan, aku terdengar suara dari langit. Kemudian aku angkat kepala-ku, tiba-tiba aku ternampak malaikat yang mendatangi aku di gua Hira’ duduk di atas kursi antara langit dan bumi, lalu aku pulang dan aku katakan: Selimutkanlah aku! Mereka pun menyelimuti aku. Lalu Allah menurunkan ayat, يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ .

    Hadis ini menggambarkan peristiwa ini terkemudian daripada peristiwa di gua Hira’, atau al-Muddathir adalah surah yang pertama diturunkan setelah terputusnya wahyu. Dapat disimpulkan ayat pertama untuk kenabian ialah Iqra’ dan surah pertama untuk risalah ialah surah al-Muddathir.

    iii) Andaian ketiga ialah berdasarkan satu kenyataan yang diperakukan kepada Ali bin Abi Talib, disebut oleh Abi Ishaq daripada Abi Maisarah. Riwayat yang direkodkan oleh al-Wahidi menyebut: Apabila Rasulullah muncul (dari gua Hira’) dan mendengar suatu suara menjerit, “Wahai Muhammad”, Rasulullah terus pulang ke rumah. Waraqah bin Naufal menasihatkan Rasulullah mendengar kepada suara tersebut. Oleh itu apabila Rasulullah kemudiannya mendengar suara tersebut, beliau menyahut; Suara itu berkata, “Katakanlah, Aku bersaksi sesungguhnya tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad pesuruh Allah dan bacalah:
    الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ‘……..” (al-Fatihah: 1-7)

    iv) Sebahagian ulama tabiin seperti al-Dhahhak bin Muzahim berpendapat ayat pertama ialah Bismillah. Dia menyebut ‘Abdullah bin ‘Abbas pernah berkata: Perkara pertama yang diturunkan oleh malaikat Jibril a.s. kepada Rasulullah s.a.w. dengan beliau mengatakan, “Wahai Muhammad, aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui daripada Syaitan yang dilaknat, dan katakanlah: Bismillahir Rahmanir Rahim (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.)
    Al-Qadhi Abu Bakar al-Baqillani menyebutkan hadith ini sebagai munqati’ dalam kitabnya, Al-Intisar. Menurut al-Zarkasyi di dalam kitabnya al-Burhan, sebahagian besar ulama menyatukan hadith riwayat ‘Aisyah dan Jabir dengan menyimpulkan Jabir mendengar Nabi membicarakan peristiwa permulaan wahyu dan dia mendengar bahagian akhirnya sedang bahagian pertamanya dia tidak mendengar. Jadi Jabir menyangka surah yang didengarnya adalah yang pertama diturunkan, pada hal bukan. Ibn Hibban dalam sahihnya menyatakan tidak ada pertentangan antara kedua hadith tersebut kerana ketika turun kepada Rasulullah Iqra’, beliau pulang ke rumah lalu berselimut; kemudian turunlah Surah Al-Muddathir.

    Surah-surah lain yang awal diturunkan termasuklah al-Masad (111), al-Takwir (81), al-Ala (87), al-Lail (92) dan al-Fajr. Para ulama juga membicarakan ayat-ayat yang mula-mula diturunkan berdasarkan permasalahan atau persoalan tertentu. Di antaranya ia melibatkan i) Pertama kali mengenai makanan-ayat 145 Surah al-An’am, ayat 145 Surah al-Nahl, ayat 173 Surah al-Baqarah dan ayat 3 Surah al-Ma’idah; ii) Pertama kali mengenai minuman- ayat 219 mengenai khamar dalam Surah al-Baqarah, ayat 43 Surah al-Nisa’ dan ayat 90-91 Surah al-Ma’idah; dan iii) Pertama kali mengenai perang iaitu ayat 39 Surah al-Hajj.

    2. Yang Terakhir Diturunkan
    Pelbagai pendapat mengenai yang terakhir diturunkan tetapi semua pendapat ini tidak mengandungi sesuatu yang dapat disandarkan kepada Rasulullah s.a.w., malah masing-masing merupakan ijtihad atau dugaan. Al-Qadhi Abu Bakar mengatakan mungkin mereka memberitahu apa yang terakhir kali didengar oleh mereka daripada Rasulullah s.a.w. ketika beliau hampir wafat. Antara pendapattersebut ialah:-

    i. Pendapat Ibn ‘Abbas-banyak riwayat yang dikaitkan dengan Ibn ‘Abbas:
    a. ‘Amir al-Sha’bi meriwayatkan bahawa ‘Abdullah bin ‘Abbas pernah berkata: “Ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. adalah ayat mengenai riba.” Firman Allah,
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

    “Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkanlah sisa riba – yang belum dipungut -.” (al-Baqarah:278).

    b. Ikrimah meriwayatkan bahawa Ibn ‘Abbas menyebut: Ayat al-Quran terakhir diturunkan adalah,
    وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ

    “Dan peliharalah diri-mu daripada azab yang terjadi pada suatu hari kamu semua dikembalikan kepada Allah.” (al-Baqarah: 281)

    c. ‘Abdullah b. ‘Utbah r.a. katanya, ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata kepada saya: “Adakah anda tahu ayat yang terakhir sekali turun? Jawab-ku “tahu” iaitu ِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan) (al-Nasr: 1). Berkata Ibnu ‘Abbas: “Kamu benar.”
    d. Said bin Jubayr mengatakan orang-orang Kufah berselisih tentang ayat,
    وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

    “Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Neraka Jahanam, kekal dia di dalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.” (Al-Nisa’:93). Saya menemui Ibn ‘Abbas dan bertanyakan ayat ini dan beliau berkata: “Ayat ini adalah ayat terakhir diturunkan dan selepas itu tidak ada ayat yang menasakhkan ayat ini.”

    ii. Pendapat al-Bara bin ‘Azib
    Berikut ialah dua kenyataan yang diriwayatkan oleh beliau:-

    a. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: “Surah lengkap terakhir diturunkan ialah surah Baraah.Bukhari vol 3 Kitab al-Maghazi hadith 4364.
    b. Abu Ishaq al-Sabi’ee meriwayatkan bahawa al-Bara mengatakan: ”Ayat terakhir diturunkan ialah,
    يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَة

    “Mereka (orang-orang Islam umat-mu) meminta fatwa kepada-mu (Wahai Muhammad mengenai masalah Kalalah). Katakanlah: Allah memberi fatwa kepada kamu di dalam perkara Kalalah itu………(al-Nisa’:176)

    iii. Pendapat Ubay bin Ka’ab
    Yusuf b. Mihran meriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas yang Ubay bin Ka’ab mengatakan potongan ayat al-Quran terakhir diturunkan ialah,

    لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

    “Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.” (al-Taubah:12

    iv. Pendapat ‘Abdullah bin Amru bin al-‘As
    Abu Abdul Rahman al-Halabi mendengar ‘Abdullah b. Amru sebagai berkata: Surah terakhir diturunkan ialah Surah al-Ma’idah.

    v. Pendapat ‘Aishah
    Jubayr bin Nufayl berkata, “Aku pergi menemui ‘Aishah, yang bertanya kepadaku: Adakah kamu membaca Surah al-Ma’idah? Aku kata: Ya. Dia berkata: Inilah Surah terakhir yang diturunkan……”

    vi. Pendapat Ummu Salamah
    Mujahid b. Jabr mengatakan yang Umm Salamah berkata: “Ayat terakhir diturunkan adalah ayat,

    فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لأكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ

    “Maka Tuhan mereka perkenan doa mereka (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan……..” (al-Nisa:195)

    vii. Pendapat ‘Umar al-Khattab
    Abu Sa’id al-Khudry meriwayatkan daripada ‘Umar al-Khatab yang memberitahu ayat terakhir diturunkan ialah pengharaman riba’ (al-Baqarah:275) dan Rasulullah s.a.w. wafat beberapa hari selepas itu dan perkara riba’ tersebut tidak tertinggal tanpa penjelasan.

    viii. Pendapat Mu’awiyah bin Abi Sufiyan
    ‘Amr Qais al-Kufi meriwayatkan Mu’awiyah mengatakan ayat berikut sebagai ayat terakhir diturunkan,

    قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

    “Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepada-ku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.” (al-Kahfi:110)

    Sekiranya kita menganalisis pendapat-pendapat di atas, kita akan menghadapi kesukaran untuk menentukan ayat terakhir diturunkan kepada Rasulullah disebabkan perbezaan pendapat tersebut. Walau bagaimanapun kita boleh membuat rumusan berdasarkan logik;

    i. Ayat 275 hingga 281 surah al-Baqarah nampaknya diturunkan bersama kerana ayat ini membicarakan persoalan riba’ dan hukum berkaitannya. ‘Umar dan ‘Abdullah Ibn ‘Abbas mengatakan ayat riba merupakan ayat terakhir diturunkan boleh dikatakan tepat memandangkan Rasulullah wafat 9 hari selepas ayat ini diturunkan sebagaimana yang diriwayatkan oleh Sa’id bin Jubayr dan Ibn Jurayj mengenai ayat 281, surah al-Baqarah.
    ii. Pandangan Ibn ‘Abbas mengenai ayat 93 surah al-Nisa’ ialah tentang ayat terakhir berhubung pembunuhan seorang Muslim, bukannya ayat terakhir al-Quran. Manakala pendapatnya mengenai surah al-Nasr tidak menjadi masalah. Surah al-Nasr kemungkinan merupakan surah pendek yang terakhir diturunkan, sementara surah al-Baraah merupakan surah panjang yang terakhir diturunkan. Ini tidak bercanggah dengan pandangan ‘Aishah dan Ibn ‘Amr yang mengatakan surah al-Ma’idah merupakan surah penuh terakhir diturunkan. Mereka bermaksud surah terakhir mengenai perkara halal dan haram.
    iii. Pandangan al-Bara tentang ayat 176 surah al-Nisa’ sebagai ayat akhir turun ialah ayat akhir tentang faraid. Apa yang diriwayatkan oleh Ubay bin Ka’ab mengenai ayat 128 hingga 129 surah al-Taubah adalah sebahagian daripada surah tersebut yang diturunkan secara keseluruhan sebagai surah panjang yang terakhir diturunkan. Riwayat Umm Salamah pula bukannya mengenai ayat terakhir tetapi lebih kepada jawapan kepada soalan beliau kepada Rasulullah mengenai kedudukan wanita dalam Islam. Pandangan Mu’awiyah pula jelas merujuk kepada yang terakhir diturunkan di Mekah melibatkan surah al-Kahfi termasuk ayat terakhirnya.
    Kesimpulannya, Surah al-Taubah sebagai surah panjang terakhir turun; Surah al-Nasr surah pendek terakhir turun; dan ayat 275 hingga 281 Surah al-Baqarah merupakan ayat terakhir diturunkan.

    [sunting] SEJARAH PENGUMPULAN DAN PEMBUKUAN AL-QURAN
    AL-QURAN yang diturunkan kepada Nabi Muhammad saw melalui beberapa cara iaitu:

    Jibril memasukkan ke dalam hati Baginda dalam keadaan Baginda tidak melihat apa-apa, hanya Baginda berasa bahawa wahyu itu berada dalam hatinya.
    Malaikat memperlihatkan dirinya sebagai seorang lelaki dengan mengucapkan ayat kepada Baginda sehingga Baginda benar-benar dapat menghafaz ayat yang diturunkan itu.
    Wahyu datang kepadanya berserta bunyi loceng. Ini adalah cara yang paling berat dihadapi oleh Baginda sehingga keadaan baginda sangat panas walaupun ketika itu cuaca sangat sejuk.
    Jibril memperlihatkan dirinya yang sebenar sepertimana yang dialami oleh Baginda sewaktu turunnya ayat surah al-Muzammil.
    Sejarah penurunan al-Quran pula terbahagi kepada tiga peringkat iaitu:

    Allah menurunkan al-Quran ke Luh Mahfuz secara sekali gus bukannya secara beransur-ansur. Firman Allah dalam surah al-Buruj ayat 21 – 22 yang bermaksud: “Bahkan apa yang didustakan mereka itu ialah al-Quran yang mulia, yang tersimpan dalam Luh Mahfuz.”
    Dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia juga diturunkan sekali gus. Firman Allah SWT dalam surah ad-Dukhan ayat 3 maksudnya:
    “Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran di malam yang penuh keberkatan.”

    Firman-Nya lagi dalam surah al-Qadar ayat 1 yang bermaksud:

    “Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran pada malam al-Qadr.”

    Firman-Nya lagi dalam surah al-Baqarah ayat 185 maksudnya:

    “Bulan Ramadan yang diturunkan padanya al-Quran.”

    Turun dari langit dunia kepada Nabi saw melalui perantaraan Jibril bermula tanggal 17 Ramadan .
    Firman Allah dalam surah as-Syura ayat 192-195 maksudnya:

    “Dan sesungguhnya al-Quran itu benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam, dibawa turun oleh Ar-Ruhul Amin (Jibril) ke dalam hatimu (Muhammad saw) supaya kamu menjadi salah seorang di antara orang yang memberi peringatan dengan bahasa Arab yang jelas.”

    Setiap ayat yang dibawa oleh Jibril dihafaz oleh Nabi SAW kemudian baru dibacakan kepada sahabat. Nabi saw menghafaznya betul-betul bimbang jika tertinggal perkataan tertentu atau huruf tertentu.

    Baginda mengulangi bacaan ketika Qiamullail(bangun malam) dan solat. Setiap tahun sekali Nabi SAW ditasmi (mendengar dan membetulkan) bacaannya oleh Jibril(Angel Gabriel) dalam bulan Ramadan secara bertadarus.

    Pada akhir hayat Baginda, Jibril mentasminya sebanyak dua kali.

    Sahabat berusaha dan bersungguh-sungguh menghafaz dan mempelajari serta memahaminya dengan menjauhi kenikmatan tidur dan rehat.

    Sebagaimana Rasulullah saw, sahabat turut memanfaatkan masa malam mereka untuk memantapkan hafalan mereka.

    Di antara huffaz(penghafaz/ penghafal Al-Quran) terkenal daripada sahabat iaitu empat orang Khulafa Ar-Rasyidin (Abu Bakar al-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman al-Affan dan Ali bin Abi Talib), Talhah, Ibnu Mas’ud, Huzaifah, Abu Hurairah, Ibnu Omar, Ibnu Abbas, (Ai’syah dan Hafsah){isteri Rasullullah).

    Termasuk daripada orang-orang Ansar(penduduk asal Kota Madinah) seperti Ubai bin Ka’ab, Muaz bin Jabal, Zaid bin Thabit, Abu Darda’ dan Anas bin Malik.

    Pada masa sama, Nabi SAW melantik beberapa sahabat sebagai penulis wahyu.

    Mereka menulisnya sebagai salah satu teori pembelajaran berkesan setiap kali wahyu turun sebagai tambahan dalam hafalan supaya tidak hilang begitu saja.

    Di antara penulis itu ialah empat Khulafa’ Ar-Rasyidin, Muawiyah bin Abu Sufian, Khalid bin al-Walid, Ubai bin Kaab dan Zaid bin Thabit.

    Penulisan pada waktu itu hanya dibuat diatas kulit kayu,batuan,kulit haiwan dan kain-kain sahaja berikutan kertas belum diketemukan.

    Pada masa itu iaitu sewaktu Rasulullah SAW masih hidup, ayat al-Quran tidak dihimpunkan dalam satu mashaf(teks lengkap yang berbuku).

    Ini disebabkan kepada beberapa faktor iaitu:

    Tidak ada faktor yang membolehkan untuk dikumpul satu mashaf daripada kemudahan penulisan, sedangkan sewaktu itu ada ramai huffaz(penghafal Al-Quran) dan qurra’(pembaca Al-Quran).
    Ada di antara ayat yang diturunkan itu nasikh dan mansukh(hukum atau ayat yang bertukar disebabkan perkara tertentu) .
    Ayat al-Quran tidak diturunkan sekali gus, tetapi beransur-ansur.
    Setiap ayat yang turun adalah atas satu-satu faktor, sebab dan peristiwa.
    Pada zaman Saidina Abu Bakar menjadi khalifah ramai huffaz mati dalam peperangan Yamamah iaitu hampir 70 orang.

    Lalu Saidina Umar mencadangkan kepada Saidina Abu Bakar supaya dihimpunkan helaian ayat-ayat Al-Quran yang ditulis berasingan sebelumnya kerana bimbang akan kehilangannya dengan sebab kematian huffaz dan qurra’.

    Pada mulanya beliau ragu-ragu kerana Nabi SAW tidak pernah melakukannya dan takut seandainya berlaku perubahan ayat atau pertukaran ayat al-Quran.

    Selepas dibincang dengan teliti, atas alasan maslahah dan menyedari bahawa ia adalah satu wasilah yang paling agung untuk memudahkan menghafaznya serta mengelakkan daripada hilang dan luput, maka Saidina Abu Bakar bersetuju untuk dikumpulkan ayat al-Quran itu.

    Maka dipanggil beberapa huffaz dan penulis wahyu zaman Nabi saw yang masih hidup antaranya Zaid bin Thabit bagi meneruskan usaha penulisan al-Quran.

    Al-Quran kemudian ditulis oleh Zaid hasil pengumpulan daripada lembaran yang ada dan akhirnya diikat kemas, tersusun turutan ayatnya sebagaimana yang ditetapkan oleh Rasulallah SAW.

    Mashaf ini diserahkan kemudiannya kepada Saidina Abu Bakar. Selepas kewafatannya, diserahkan pula kepada Saidina Umar al-Khattab.

    Selepas beliau wafat, mashaf itu dipindahkan ke rumah Hafsah, isteri Rasulullah SAW yang juga anak Saidina Umar sehingga ke saat pengumpulan dan penyusunan Al-Quran pada zaman Khalifah Uthman.

    Apabila berlaku pertentangan dari sudut bacaan ayat Al-Quran (disebabkan kemunculan ilmu Qiraat yang telah diizinkan Nabi Muhammad sebelumnya), ia akhirnya memaksa kepada tindakan Khalifah Uthman untuk membukukan Al-Quran. Maka dibentuk satu jawatankuasa penyelaras dalam usaha membukukannya.

    Pada peringkat awal,jawatan kuasa penyelaras Al-Quran itu telah membukukan sebanyak 6 buah naskah Al-Quran iaitu untuk dipegang oleh Khalifah Uthman bin Affan sendiri,naskah dihantar ke Kota Basrah,naskah kepada kota Kufah dan kota Syam serta sebuah naskah ke kota Madinah Al-Munawwarah dan sebuah lagi ke kota Makkah Al-Mukarramah.Manakala,kemudiannya diciptakan 2 buah naskah khas yang disalin terus dari naskhah Khalifah Saidina Uthman bin Affan untuk pegangan Sheikh Umar Dany dan Sheikh Abu Daud Sulaiman bin Najah.Dua salinan baharu itu hanya digunakan tatkala timbulnya perselisihan berkenaan teks salinan sebenar Kitab suci Al-Quran, serta membetuli akan keraguan dalam mashaf Al-Quran enam buah seperti yang dinyatakan diatas, akibat timbul dari perbezaan sebutan dan periwayatan imam-imam Qiraat.

    Mashaf Uthmani yang asli yang dipegang oleh Khalifah Uthman sendiri serta 2 buah kitab yang disalin darinya sebenarnya ditulis dan disalin mengikut ejaan dan sebutan Arab Quraisy yang tepat mengikut bacaan Nabi Muhammad selaku seorang yang berbangsa Arab Quraisy.Ini dapat dibuktikan dengan penulisan dan pembarisan ayat-ayat Al-Quran mashaf Uthmani itu sendiri yang diriwayatkan oleh Hafs bin Sulaiman ibn Mughairah Al-Asadi Al-Kufi menurut bacaan Asim bin Abi Najud Al-Kufi At-Taabie daripada Abi AbdilRahman Abdillah bin Habibi Sulami daripada Uthman bin Affan, Ali bin Abi Thalib, Zaid bin Sabith dan Ubai bin Kaab dan akhirnya daripada Muhammad bin Abdullah(Nabi SAW).

    Manakala cara membarisnya pula adalah diambil daripada apa yang telah diakui kesahihannya oleh para Ulama seperti yang dibandingkan dalam Kitab “At-Tarazu Ala Dhabtil Kharazi” karangan Imam At-Tanassi dengan mengambil tanda-tanda Al-Khalil bin Ahmad dan Para pengikut daripada kalangan(Masyariqah) Masyarakat Al-Quran,gantian daripada tanda-tanda yang disepakati oleh orang Andalusia(di Spanyol) dan orang-orang Maghribi.

    Akhirnya terhasillah apa yang dinamakan Mashaf Uthmani hasil penggemblengan tenaga oleh Zaid bin Thabit sebagai ketua, Abdullah bin Zubair, Said bin Ash dan Abdul Rahman bin Harith bin Hisyam.

    Akhirnya mashaf Uthmani itu bertebaran ke seluruh dunia yang menjadi panduan umat Islam yang paling utama hingga hari ini.

    Nota: Walaupun Al-Quran yang telah distandardkan mengikut resam mashaf Uthmani sekarang,namun masih ada lagi saki baki kitab-kitab Suci Al-Quran mengikut resam yang berlainan seperti Al-Quran Muhammad(Quranul Majid),Mashaf Madinah dan lain-lain.Hal ini disebabkan Al-Quran tersebut diselaraskan dengan bacaan sesuatu pegangan imam Qiraat(Imam-imam Syatibi) yang khusus,tidak mengikut standart bacaan Arab Quraisy yang dipersetujui bersama.Namun begitu ayat-ayat Al-Quran dalam Teks resam yang lain dari mashaf Uthmani tidak mengubah akan ayat-ayat dan maksud Al-Quran itu,Cuma mungkin berlainan dari segi tanda baris akibat dari sebutan yang diriwayatkan oleh imam-imam Qiraat yang berlainan.Namun diharapkan Al-Quran versi bukan mashaf Uthmani diminta untuk tidak dibuat bacaan ataupun hafalan bagi mengelakkan kekeliruan.

    [sunting] RUJUKAN
    September 19, 2007 by nurjeehan.
    Oleh: Abuyusoef Hashim Othman Al-Maranji.

    Sumber:
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Penurunan_dan_Pembukuan_Al-Quran

  17. Penghibur says:

    @Stephen

    Sebenarnya WIKIPEDIA BUKANLAH WAHYU dari Allah, jika nak mengkaji ISLAM kena dari SUMBERNYA.

    Manusia itu kan sangat terbatas, Al-Quran TIDAK, jadi jika timbul persoalan, baik anda bertanya tentang isu apa yang salah di dalam Al-Quran, kalau diturutkan kemahuan manusia, maka Allah pula yang patut tunduk pada manusia! Siapa TUHAN Sebenarnya? Allah atau manusia?

    Saya hairan, mengapa anda berpegang pada STANDARD PEMIKIRAN MANUSIA? Al-Quran itu diturunkan dalam Bahasa Arab yang sempurna, dan ini BUKAN PENGIKTIRAFAN dari MANUSIA, TETAPI dari Allah swt.

    Tak perlu taip sepanjang itu, mudah ja.

    By, Penghibur

    • prokatolik says:

      Jika terlalu panjang, saya buat link saya. Tetapi jika sangat penting, saya copy n paste. Menjadi tabiat manusia, malas tgok link. Ada kebaikan jika saya copy n paste.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Anda taip panjang-panjang macam tu, saya pun tak minat nak baca. lagipun ni dah tidak mengikut susunan perbincangan. Apa pun tak pe lah, sbb ini blog anda, bukan blog sy. Tiada paksaan.

    • prokatolik says:

      Jika terlalu panjang, saya buat link saja. Tetapi jika sangat penting, saya copy n paste. Menjadi tabiat manusia, malas tgok link. Ada kebaikan jika saya copy n paste.

    • prokatolik says:

      Saya tidak kata wikipedia itu wahyu Allah. Saya pun bukan main tangkap muat. Saya mahu artikel saya bernilai tinggi. Lihat saja di akhbardalamweb.blogspot.com saya. Disana semua tajuk adalah yang bernilai tinggi. Saya tidak minat memuat hal yang dikategorikan sampah (bernilai rendah).

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Bernilai TINGGI?, maksud anda kajian manusia ni, sangat tinggi nilainya tanpa merujuk sumber dari Allah swt?

        Baru dipringkat ISLAM AGAMA SELURUH PARA NABI, anda sudsah menjadi tidak keruan. Nilai yang tinggi BUKAN BUKU yang beribu harganya, tetapi nilai yang tinggi dan tidak boleh diletakkan harga adalah Al-Quran kerana ia BUKAN BUATAN manusia. ia adalah Kata perintah dari Allah dan Al-Quran tidak peduli apa juga kajian manusia, boleh jadi Al-Quran bersetuju dan boleh jadi Al-Quran menentang.

        Inilah nilai yang dikatakan nilai yang tinggi iaitu Al-Quran penuh mukjizat.

        By, Penghibur

  18. prokatolik says:

    Penghibur:
    Saya hairan, mengapa anda berpegang pada STANDARD PEMIKIRAN MANUSIA? Al-Quran itu diturunkan dalam Bahasa Arab yang sempurna, dan ini BUKAN PENGIKTIRAFAN dari MANUSIA, TETAPI dari Allah swt.

    Kata saya: Bukankah muslim berpandukan hal logik. Sekarang saya kemukakan hujah saya dalam bentuk lojik dari kaca mata kristian.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Anda berkata LOGIK? Islam berkata LOGIK?

      Bila Islam menggunakan pendekatan logik, maka pendekatan logik itu sememangnya betul-betuul benar.

      Umpamanya 1+1+1 = 3, SAMPAI KIAMAT jumlahnya tetap 3 takkan boleh jadi 1!

      Umpamanya 1X3 = 3, sampai kiamat jumlahnya tetap 3 takkan boleh menjadi satu!

      Jadi bila Islam menyatakan Allah adalah Tuhan, maka Tuhan tetaplah Tuhan sehingga ke hari Kiamat dan takkan jadi makhluk.

      Jadi saya juga menyatakan Nabi Isa a.s adalah hamba Allah, maka sampai kiamat Nabi Isa a.s (Jesus) adalah hamba Allah takkan dapat menjadi Tuhan.

      Nabi Muhammad saw memancarkan air dari jari-jemarinya, membelah bulan, menyembuhkan mata sahabat yang tersembul keluar akibat terkena anak panah musuh, memecahkan batu yang besar, Isra ke baitulMaqdis, Mi’raj ke langit ke-7. Semua ini tidak boleh diterangkan dengan Logik. Tetapi boleh difahami dengan pendekatan logik kerana Allah swt berkehendak demikian.

      Jika kita menggunakan pendekatan ilmu Sains, sehingga hari kiamat pun, mereka tidak akan dapat mengkajinya, kerana itulah batasan ilmu yang dimiliki manusia. Sehebat mana teknologi manusia, sebenarnya hanya kecil. Nabi Muhammadsaw adalah Lautan Ilmu, daripadanyalah Allah swt membenarkan dan membetulkan semua fitnah yang berkaitan dengan Dzat Allah swt, Para Malaikat, Para Rasul Allah, Kitab-Kitab Allah, Qada dan Qadar, Hari Kiamat dan lain-lain perkara.

      By, Penghibur

  19. prokatolik says:

    Penghibur:
    Sebenarnya apa yang saya sampaikan begini, jika Ilminati dan Freemasons adalah ANTI AGAMA, kemudian saya juga mengatakan apa kurangnya KRISTIAN yang membawa Ajaran TRINITI juga merupakan sebahagian dari AJARAN SESAT dengan menggunakan pendekatan AGAMA.

    Kata saya: Kenapa tidak tanya kristian kenapa kristian membawa ajaran triniti dan kenapa kristian masih tetap kepada keyakinan itu sampai hari ini? Penghibur tahu sangatkah kenapa kristian beriman kepada triniti? Atau sekadar tahu melalui pembacaan atau dialog agama yang bernilai rendah? Atau anda tahu dari pendakwah agama islam yang kurang arif?

  20. Penghibur says:

    @Stephen

    Pendakwah Islam KURANG ARIF, atau kamu sememangnya KAFIR? Sebenarnya bukan orang Islam kurang Arif, masalahnya kamu itu adalah sebahagian dari Kerajaan Iblis dimuka bumi ini, dan Al-masih Ad-dajjal juga BERAGAMA KRISTIAN, Dajjal yang dikenali Kristian sebagi ANTICHRIST 666 adalah penganut Agama Kristian itu sendiri.

    Kalau anda suruh saya tanya Kristian, apa bukti anda? BUKTIKAN TRINITI? Sampai kiamat anda tidak mampu membuktuikan, buktikan ia adalah Iman Dari Nabi Adam a.s sehingga hari ini berdasarkan Al-Kitab bahawa TRINITI adalah AKIDAH atau AJARAN ALlah, JIKA TIADA SEUDAH TENTU ia ajaran Al-masih Ad-Dajjal, apa yang JELAS DISINI AJARAN KRISTIAN dibentuk oleh Dajjal dalam misi mengKAFIRkan seluruh umat manusia.

    Dajjal Al-Masih menggunakan institusi keagamaan untuk menyesatkan manusia, oleh kerana Allah swt berjanji akan mendatangkan Nabi Isa a.s di akhir zaman ini dengan mengangkat Kuasa pemerintahan Islam, Dajjal Al-masih TERLEBIH DAHULU MEMBUKA LANGKAH untuk mengumpul pengaruh sebesar yang mungkin untuk mengukuhkan kedudukannya.

    Lihatlah bagaimana semua ini akan musnah, DAN yang terpenting ISLAM AKAN MENJULANG PENGHABISAN DUNIA SEBELUM TIBANYA SAAT PALING GETIR iaitu SAAT TIBANYA KIAMAT. Bukalah mata- kamu luas-luas kali ini.

    By, Penghibur

    • prokatolik says:

      Penghibur:
      Kalau anda suruh saya tanya Kristian, apa bukti anda? BUKTIKAN TRINITI? Sampai kiamat anda tidak mampu membuktuikan, buktikan ia adalah Iman Dari Nabi Adam a.s sehingga hari ini berdasarkan Al-Kitab bahawa TRINITI adalah AKIDAH atau AJARAN ALlah, JIKA TIADA SEUDAH TENTU ia ajaran Al-masih Ad-Dajjal, apa yang JELAS DISINI AJARAN KRISTIAN dibentuk oleh Dajjal dalam misi mengKAFIRkan seluruh umat manusia.

      Dajjal Al-Masih menggunakan institusi keagamaan untuk menyesatkan manusia, oleh kerana Allah swt berjanji akan mendatangkan Nabi Isa a.s di akhir zaman ini dengan mengangkat Kuasa pemerintahan Islam, Dajjal Al-masih TERLEBIH DAHULU MEMBUKA LANGKAH untuk mengumpul pengaruh sebesar yang mungkin untuk mengukuhkan kedudukannya.

      Kata saya: Bantahan. Kepercayaan iman awal sejak nabi musa ialah Yesus diramal seperti di kitab perjanjian lama. Sehinggakan pada masa Yesus lahir, bangsa itu sendiri tidak menyedari bahawa Nabi Yang Dijanjikan itu telah ada. INILAH SUMBER KEPERCAYAAN TRINITI.

      • Penghibur says:

        @Stephen

        Apa yang anda nak bantah ni? Saya BUKAN TANYA Ramalan berkenaan Jesus, apa yang saya tanya adalah BUKTI TRINITI adalah iman Para Nabi, takkanlah kitab Bible teda rekod? atau mahu saya tunjukkan bahawa Iman Para nabi adalah meng-ESA-kan Allah?

        Jika ada ramalan berkenaan Nabi Isa a.s (Jesus), mengapa tidak, itu tidak menghairankan dan sememangnya Nabi Muhammad saw juga diramalkan berdasarkan Kitab Taurat dan Kitab Injil. malah Al-Quran adalah kitab terakhir dari Allah dan nabi Muhammad saw adalah Penutup Segala nabi, tidak lagi ada Nabi selepas nabi Muhammad saw.

        Perkara yang kita tekankan adalah TRINITI, apakah bukti TRINITI ni? Apakah asas atau dalil membuktikan TRINITI adalah Esa, bahawa (Bapa, Putera dan Rah Kudus) tidak terpisah melainkan satu Dzat. Diamana ayatnya?

        By, Penghibur

  21. prokatolik says:

    Penghibur:
    Nilai yang tinggi BUKAN BUKU yang beribu harganya, tetapi nilai yang tinggi dan tidak boleh diletakkan harga adalah Al-Quran kerana ia BUKAN BUATAN manusia. ia adalah Kata perintah dari Allah dan Al-Quran tidak peduli apa juga kajian manusia,

    Kata saya: Inilah maksud saya, saya tidak peduli dengan tafsiran manusia terhadap al quran kalian. Lebih banyak lari dari maksud asal hingga menyebabkan dunia huru-hara.

  22. Penghibur says:

    @Stephen

    Tidak ada maksud yang lari dari Kitab Suci Al-Quran, cuma Yahudi dan Dunia Barat menjadi FOBIA terhadap Islam, kerana kebenaran yang begitu jelas dihadapan mata. Dunia BUKAN huru hara disebabkan ISLAM, tetqapi dunia HURU HARA disebabkan pihak yang berkeras kufur kepada Allah swt.

    Berbalik kepada Kitab Suci Al-Quran, pemahaman terhadap kitab ini sangat meluas dan banyak membantu masyarakat dunia dalam pelbagai bidang. Penjelasan Ilmu Al-Quran telah pun disampaikan oleh Nabi Muhammad saw selama 23 tahun iaitu sama usia dengan wahyu Al-Quran. Ilmu ini disampaikan kepada orang Islam oleh Nabi Muhammad sendiri, para sahabat yang dekat dan terawal memeluk Islam yang disebut al-Sabiqin al-Awwalin.

    Ilmu ini berterusan dan berkembang, tiada siapa yang mampu merosakkan TEKS Quran, malah ayat-ayat Al-Quran adalah isyarat untuk umat mendatang iaitu kita hari ini.

    By, Penghibur

  23. prokatolik says:

    Penghibur:
    Apa yang anda nak bantah ni? Saya BUKAN TANYA Ramalan berkenaan Jesus, apa yang saya tanya adalah BUKTI TRINITI adalah iman Para Nabi, takkanlah kitab Bible teda rekod? atau mahu saya tunjukkan bahawa Iman Para nabi adalah meng-ESA-kan Allah?

    Kata saya: memang anda benar jika triniti langsung tidak disebut di perjanjian lama atau sebelum zaman Yesus. Namun islam tahukah kenapa triniti harus ada? Lihat para Pakar Ahli Taurat dan bangsa Farisi yang mengesahkan Tuhan tetap saja digelar Yesus sebagai MUNAFIK. Golongan ini ikut cara nenek moyang mereka secara mutlak. Mereka percuma saja digelar Yesus MUNAFIK. Tahu apa akibat MUNAFIK? Tetap neraka @ tidak layak syurga. Ini bermakna bukan hal mentauhidkan yang menjadi hal mutlak tetapi bagaimana menghayati tauhid itu. Dan kristian diajar bagaimana tidak menjadi munafik macam alhi taurat. Bermuka-muka.

    Penghibur:
    Jika ada ramalan berkenaan Nabi Isa a.s (Jesus), mengapa tidak, itu tidak menghairankan dan sememangnya Nabi Muhammad saw juga diramalkan berdasarkan Kitab Taurat dan Kitab Injil. malah Al-Quran adalah kitab terakhir dari Allah dan nabi Muhammad saw adalah Penutup Segala nabi, tidak lagi ada Nabi selepas nabi Muhammad saw.

    Kata saya: jangan mimpi kalau NM diramal disana. Itu putar belit yang nyata dari manusia yang penuh dengan idea yang kuat berangan.

    Penghibur:
    Perkara yang kita tekankan adalah TRINITI, apakah bukti TRINITI ni? Apakah asas atau dalil membuktikan TRINITI adalah Esa, bahawa (Bapa, Putera dan Rah Kudus) tidak terpisah melainkan satu Dzat. Diamana ayatnya?

    Kata saya: Boleh buka topik baru walaupun saya tidak pakar membincang topik itu.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      STEPHEN ===> memang anda benar jika triniti langsung tidak disebut di perjanjian lama atau sebelum zaman Yesus. Namun islam tahukah kenapa triniti harus ada? Lihat para Pakar Ahli Taurat dan bangsa Farisi yang mengesahkan Tuhan tetap saja digelar Yesus sebagai MUNAFIK. Golongan ini ikut cara nenek moyang mereka secara mutlak. Mereka percuma saja digelar Yesus MUNAFIK. Tahu apa akibat MUNAFIK? Tetap neraka @ tidak layak syurga. Ini bermakna bukan hal mentauhidkan yang menjadi hal mutlak tetapi bagaimana menghayati tauhid itu. Dan kristian diajar bagaimana tidak menjadi munafik macam alhi taurat. Bermuka-muka.

      PENGHIBUR ===> Ini apa hal ni? lain ditanya lain pula dijawabnya. Sila jawab TRINITI? Jangan melayang-layang, jangan terlalu banyak berfikir-fikir tanpa rujukan, ini sifat orang yang sakit.

      STEPHEN ===> jangan mimpi kalau NM diramal disana. Itu putar belit yang nyata dari manusia yang penuh dengan idea yang kuat berangan.

      PENGHIBUR ===> Sebenarnya anda yang bermimpi, Dajjal adalah berAGAMA KRISTIAN, Dajjal membawa Salib! Malah Cara mudah untuk Iblis menyesatkan manusia dari jalan kebenaran adalah melalui INSTITUSI KEAGAMAAN, untuk mengumpul pengaruh yang besar di dunia ini.

      Al-Masih Ad-Dajjal adalah pembawa FITNAH paling besar dimuka bumi ini sejak penciptaan Adam sehingga Kiamat. nabi Muhammad saw menjelaskan bahawa untuk menyelamatkan diri dari FITNAH Dajjal hendaklah membaca 10 ayat Pertama dan 10 ayat terakhir Surah Al-Kahfi. Sangat jelas isyarat dari nabi Muhammad saw, Al-Masih Ad-dajjal adalah AGAMA KRISTIAN, dan KRISTIAN didirikan oleh pengaruh Al-Masih Ad-Dajjal.

      Jadi bila kita mengaitkan Bible dengan ramalan kenabian Nabi Muhammad saw berdasarkan Kitab Injil dan Kitab Taurat, maka KITAB Bible BUKANLAH ukuran sebenar, walaubagaimanapun BIBLE yang dipengaruhi Al-masih Ad-Dajjal masih menggunakan pendekatan keagamaan dengan mengatasnamakan Allah swt.

      Apa yang jelas, Kitab BIBLE banyak mengandungi maklumat PALSU dan dicampur dengan maklumat yang benar! Menjadi lumrah bagi manusia, apabila pada awalnya diberitakan dengan maklumat yang benar dan benar dan benar, kemudian bearulah JARUM MAKLUMAT KAFIR (Al-Masih Ad-Dajjal) disampaikan, akhirnya maklumat yang PALSU akan diterima mentah-mentah oleh manusia dengan perasaan yang benar. Beginilah jarum Al-masih Ad-Dajjal. ini adalah FITNAH dari Dajjal

      Ingat saja-saja kah Nabi Muhammad saw menekankan bahawa kedatangan Nabi Isa a.s (Jesus) ? Imam Muslim ini (Nabi Isa a.s) diantara tugas-tugas utamanya adalah MEMUSNAHKAN SALIB, MEMBUNUH BABI.

      Anda faham ini Stephen, Nabi Isa a.s akan MEMUSNAHKAN SALIB! Mengapa SALIB? Ini isyarat yang jelas, kerana KEROSAKAN DAN HURU HARA DUNIA INI, PUNCA UTAMAYA IALAH KERISTIAN! dan PUNCA KEDUA ADALAH BABI! Muktamad.

      Dunia ini hu hara disebabkan Pengikut Salib (Al-Masih Ad-Dajjal) dan Babi juga merupakan PUNCA MANUSIA MENJADI JAHAT. Oleh sebab itulah Nabi Isa a.s juga membunuh BABI, kerana BABI PUNCA MANUSIA MENJADI JAHAT, saya juga menekankan dalam tafsiran lain berdasarkan ulama Islam bahawa jika difahami dalam bentuk kalam Ibarat, maka ia MEMBUNUH BABI merujuk kepada Umat Yahudi. Secara umumnya, BABI adalah PUNCA MANUSIA MENJADI JAHAT. Saintis perlu mengkaji BABI PUNCA MANUSIA MENJADI JAHAT.

      STEPHEN ===> Boleh buka topik baru walaupun saya tidak pakar membincang topik itu.

      PENGHIBUR ===> Sememangnya anda tiada kepakaran langsung, namun saya tetap mendoakan kepada anda semoga Allah swt memberi hidayah pada anda.

      By, Penghibur

  24. prokatolik says:

    Penghibur:
    Tidak ada maksud yang lari dari Kitab Suci Al-Quran, cuma Yahudi dan Dunia Barat menjadi FOBIA terhadap Islam, kerana kebenaran yang begitu jelas dihadapan mata.

    Kata saya: Tidak terbantah. Banyak yang lari maksud. Jangan asal omong.

    Penghibur:
    Dunia BUKAN huru hara disebabkan ISLAM, tetapi dunia HURU HARA disebabkan pihak yang berkeras kufur kepada Allah swt.

    Kata saya: Muslim yang buat huru-hara itu kufur. Kufur akan masuk neraka. Sebab mereka zalim.

    Penghibur:
    Berbalik kepada Kitab Suci Al-Quran, pemahaman terhadap kitab ini sangat meluas dan banyak membantu masyarakat dunia dalam pelbagai bidang. Penjelasan Ilmu Al-Quran telah pun disampaikan oleh Nabi Muhammad saw selama 23 tahun iaitu sama usia dengan wahyu Al-Quran. Ilmu ini disampaikan kepada orang Islam oleh Nabi Muhammad sendiri, para sahabat yang dekat dan terawal memeluk Islam yang disebut al-Sabiqin al-Awwalin.

    Ilmu ini berterusan dan berkembang, tiada siapa yang mampu merosakkan TEKS Quran, malah ayat-ayat Al-Quran adalah isyarat untuk umat mendatang iaitu kita hari ini.

    Kata saya: Anda tidak mampu pun jawab pasal pembukuan teks al quran, kemudian tanda kurungan itu. Rosak. Koyak rabak.

    • Penghibur says:

      Stephen

      STEPHEN ==> Tidak terbantah. Banyak yang lari maksud. Jangan asal omong.

      PENGHIBUR ==> Tiada permasalahan di dalam Al-Quran, kerana Al-Quran diajar secara langsung oleh nabi Muhammad saw, dan Al-Quran sesuai sehingga ke hari Kiamat. Semua ANEKDOT di dalam Al-Quran adalah isyarat kepada manusia yang mahu mengambil pelajaran dari apa yang berlaku. Al-Quran TIDAK MERUJUK kepada masa-masa tertentu tetapi Al-Quran selain membawa Hukum Hakam ia juga adalah isyarat dari Allah swt untuk masa hadapan.

      STEPHEN ==> Muslim yang buat huru-hara itu kufur. Kufur akan masuk neraka. Sebab mereka zalim

      PENGHIBUR ==> Saya dah jawab pernyataan anda ini, kerana PUNCA HURU HARA DUNIA ini adalah SALIB dan BABI. oleh sebab 2 benda INI adalah PUNCA utama, maka kedatangan Nabi Isa a.s sebagai Imam Islam yang akan memerintah dunia sama seperti khalifah Ar-Rasyidin Al-Muhdiyin akan MEMUSNAHKAN SALIB dan BABI. 2 benda ini akan musnah di akhir zaman. Al-masih Ad-Dajjal (ANTICHRIST 666 yang berpengaruh terhadap pembangunan Kitab Bible) juga akan mati dibunuh.

      Dunia akan aman damai dibawah Pemerintahan islam yang berIMAMkan Nabi Isa a.s (Jesus) dengan tidak membawa hukum baru, malah melaksanakan Sistem yang ditetapkan Al-Quran.

      STEPHEN ==> Anda tidak mampu pun jawab pasal pembukuan teks al quran, kemudian tanda kurungan itu. Rosak. Koyak rabak.

      PENGHIBUR ==> Pembukuan TEKS Al-Quran dibincangkan di banyak tempat, malah Ahmad Nizam dah menjelaskan dengan sebaik-bainya. So tidak perlu diulang. Allah swt BERJANJI akan menjaga TEKS Al-Quran, jika ini janji Allah, maka apa juga yang berlaku pada masa itu TETAP TIDAK MERUBAH TEKS Al-Quran. Jika TEKS Al-Quran ROSAK, maka dunia ini PASTI SUDAH KIAMAT pada masa TEKS Quran cuba dirosakkan, DAN YANG PASTI kita takkan berbual dibalik internet sekarang ni. Maklum.

      By, Penghibur

      By, Penghibur

  25. MUSLIMAH says:

    para2 pengikut kristian jika kamu benar mengakui kebenaran krisitian

    tolong beri penjelasan dengan akal fikiran dan kepercayaan juga iman mu

    jgan copy paste

    anak kecil juga boleh mengedit apa yg di paste itu,

    pertanyaan ku kepada kafir laknatullah,

    jika ustaz2 kami terpesong,
    mengapa ramai nya pendeta2 dan paderi kalian menukar agama nya ke islam??

    jika agama mu itu benar, mengapa saintis2 mengakui kebenaran Al quran??

    mengapa??

    sila jawab

  26. prokatolik says:

    Saya harap muslimah tidak bawa emosi masuk gelanggang ini. Blog ini bukan untuk pentas layan emosi murahan begini.

    Blog ini membincang topik berat, saya tidak akan merendahkan maruah gereja untuk edit apa yang dicopy n paste. Kenyataan saya ini boleh dibuktikan. Dan anak kecil hanyalah anak kecil yang tidak tahu apa-apa tentang komputer dan internet.

    Anda guna nick name muslimah maka sila jaga nama kesucian nick name anda. Jaga tutur kata anda. Jangan biadap dengan menggelar orang lain sebagai laknatulah, ini hanya menggambarkan pegangan atau pengetahuan agama anda yang cetek dan kureng.

    Hal ramai pemimpin kristian masuk islam tiada kaitan secara langsung dengan hal ketidakpandaian ustaz-ustaz muslim mentafsir al quran. Tetapi ada sebab-sebab yang lain yang tidak diketahui.

    Pendebat kristian tidak berminat dengan debat hal kajian saintis tentang penggenapan al quran. Jadi kami berpendapat ini bukan cara untuk tentukan ini betul itu salah.

  27. prokatolik says:

    Artikel berkaitan:

    3 artis Indonesia didakwa murtad

    SEJAK beberapa bulan lalu, masyarakat Indonesia dikejutkan de�ngan tindakan beberapa selebriti negara itu menukar agama.

    Seorang daripada mereka ialah Pinkan Mambo.

    Penyanyi lagu popular, Kekasih Yang Tak Dianggap ini untuk kali keduanya dilapor telah menukar agama dan disahkan ibunya sendiri, Deetje yang nyata kecewa.

    Walaupun belum pernah melihat Pinkan pergi ke gereja, Deetje berkata, anaknya sudah mula belajar agama lain sejak April lalu.

    Menurutnya, Pinkan yang nama penuhnya Pinkan Ratnasari Mambo banyak berubah sejak kebelakangan ini.

    Bagaimanapun, keputusan Pinkan menukar agama tidak menyebabkan Deetje merasa kehilangan anak.

    “Anak merupakan titipan Allah dan kita tidak boleh mencintai anak 100 peratus kecuali pada Yang Maha Pencipta,” kata Deetje.

    Artis cantik yang juga pernah menjadi VJ MTV Rianti Rhiannon Cartwright juga dikatakan telah meninggalkan Islam dan berkahwin dengan kekasihnya, Cas.

    Perkahwinan mereka berlangsung di Gereja Old St Patrick, New York, Amerika Syarikat.

    Rianti yang lebih dikenali dengan watak Aisha dalam filem agama, Ayat-Ayat Cinta, dikatakan sudah murtad sebelum berkahwin lagi, berdasarkan risalah yang dikeluarkan sebuah gereja di Jakarta Selatan.

    Namun, ketika diminta mengesahkan perkemba�ngan itu, pengurusnya, Adi,
    enggan berbuat demikian sebaliknya berkata, dia tidak tahu menahu me�ngenainya.

    “Saya hanya berkomunikasi dengan dia mengenai kerja. Yang lain saya tidak tahu,” katanya.

    Dia mencadangkan supaya pengesahan itu didapatkan daripada paderi di gereja yang mendedahkan perkahwinan Rianti dengan pe�nyanyi yang nama lengkap�nya Alfoncius Dapot Parulian Nainggolan.

    Bagaimanapun, pihak gereja juga enggan menge�sahkannya.

    Selebriti terbaru Indonesia yang didakwa meninggalkan Islam ialah Happy Salmah.
    Happy dikatakan memeluk agama Hindu kerana mahu berkahwin dengan kekasihnya, Tjokorda Bagus yang keturunan raja.

    Model dan juga pelakon filem yang dilahirkan di Sukabumi, Jawa Barat itu menjalani upacara pindah agama Hindu, dalam upacara yang dinamakan Sudhi Wadani di Villa Ibah, Ubud, pada 29 September lalu.

    Sudhi Wadani adalah upa�cara dalam Hindu sebagai pengesahan ucapan atau janji seseorang yang secara tulus ikhlas dan hati suci menyatakan menganut agama Hindu.

    Upacara yang mengambil masa sehari itu adalah antara syarat yang harus dijalani bila seseorang ingin berkahwin mengikut adat Hindu.

    Mereka melangsungkan perkahwinan beberapa hari kemudian di Puri Saren Kauh, Ubud dengan mengikut adat istiadat Hindu dan diikuti dengan majlis di Sukabumi Sabtu lalu.

    Mengenai dia menukar agamanya, Happy me�negaskan, dia tidak akan berbicara secara terbuka.

    “Saya tidak akan bercakap mengenainya,” kata Happy.

    Segala hal yang berhubu�ngan dengan keyakinannya, dia berharap menjadi rahsia hubungan perkawinan yang baru mereka jalin.

    Isu masyarakat Islam Indonesia, baik lelaki mahupun wanita berkahwin dengan pasangan mereka yang beragama lain adalah perkara biasa sejak era Sukarno dan Suharto kerana sebahagian orang yang mendakwa ulama di negara itu berkata ia dibolehkan.

    Namun, apa yang dilakukan oleh Pinkan, Rianti dan Happy ialah mereka memeluk agama lain untuk mengikut agama suami ma�sing-masing.

  28. indonesia says:

    saya sangat sependapat dengan sang penghibur….yg tak mengambil kambing hitam d setiap perdebatan…trimakasih…!!!

  29. bugis arimata says:

    ada beberapa istilah yang perlu diperbetulkan…sekiranya berkaitan islam mesti mengikut istilah yang digunakan mengikut pemahaman islam contoh alkitab adalah bermaksud kitab-kitab samawi yang diturun kepada nabi, kalau dirujuk kepada umat nabi isa alaihissalam makanya kitab injil, oleh itu penggunaan ahli kitab merujuk kepada orang kristian adalah tidak betul dan ayat yang mengatakan “umat islam pula beriman kepada al quran dan hadith dan tidak kepada alkitab” adalah salah sebabnya alkitab sebagaimana yang saya sebut diatas, begitu juga mengapa umat islam tidak percaya kisah nabi isa dalam bible mereka kerana itu bukan injil yang sebenar…olehitu saya sarankan berkenaan denga aqidah sila perhalusi walaupun kita anggap ianya hanya istilah

    • prokatolik says:

      Bugis, menurut kristian pula alkitab ialah naskhah tebal tu, dari bab kejadian dan dihujung dia wahyu. Inilah namanya dialog, muslim tidak boleh paksa kita ikut pemahaman mereka kerana memang kita tidak sama. Injil bagi kristian ialah ‘berita baik’ . Berita baik membawa pengertian tentang Yesus yang hadir seperti diramal para nabi terdahulu.

  30. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

    Islam mempertikaikan Kristian dan Kristian mempertikaikan Islam…. kenape ek? Itu sudah mesti kerana ape? ini jawabnya…. “Agamamu agamamu, Agamaku agamaku”.

    Sering kali saya melihat sahabat Islam mempersoalkan “Triniti” dan inginkan bukti. Saya rasa pegangan ini ada juga yang terjadi dalam Islam.

    Beginilah ye, ok sahabat2 Islam, saya ada satu pertanyaan, apakah bukti anda dalam sejarah Islam yang mengatakan mazhab Sunni/Sunnah yang terbahagi kepada empat iaitu Hambali, Maliki, Syafie dan Hanafi ini ditulis dalam Al-quran??? Nabi Muhammad yang suruh ke atau memang wujud dalam Al-quran??? Setahu saya semua mazhab ni tak ade pun dibukukan dalam Al-quran! Betul tak??? Yang saya tahu selepas kematian Nabi Muhammad barulah ditubuhkan oleh para “Sahabat”. So siapa pengasasnya?? Manusia ke, Nabi Muhammad ke atau dari Firman Allah??

    So, berhentilah menyalahkan konsep “Triniti” kami. Kerana dalam Islam, mazhab hangpa pun sama juga, ditubuhkan tanpa bukti dalam Al-quran pun. Kalau diikutkan Syiah tu yang rasanya original… tapi sayang, di Malaysia diharamkan puloook!!!

    Ok laa… kalau nak jawab, dipersilakan. Kalau tak, cukuplah dengan kata2 hangpa yang selalu menanyakan siapa yang salah dan siapa yang betul. Memang Kristian akan mengakui kepercayaannya dan begitu juga Islam. Kristian akan betul bagi kami sebagai orang Kristian dan takkan betul bagi orang2 Islam. Dan begitulah sebaliknya. Sampai bila pun perbezaan ini tidak akan terungkai. Itu je.

    Apa-apa pun, maaf dipinta andai kata ada perkataan yang mengguris hati para pembaca. ikhlas dihati supaya kita saling hormat menghormati.
    Sekian.

    May God Bless and Wassalam.
    Freedy M.

    • prokatolik says:

      Konflik dari perbezaan inilah yang kita mahu cari jalan penyelesaian. Kata orang diam lebih baik dan sesetengah berpendapat komunikasi @ dialog itu perlu. Rakyat yang berbilang kaum dan berbeza agama hidup sebagai satu bangsa @ 1Malaysia, mereka mempunyai kekurangan dan kelebihan masing-masing. Sebagai satu negara, hakikat ini harus diberitahu dengan jelas.

  31. prokatolik says:

    Pertanyaan untuk Freedy, tidakkah muslim tersinggung atau keliru dengan ucapan asalamualaikum anda? Ada muslim yang agak sensitif walaupun hal kecil. Kita akan dianggap menghina agama mereka. Amat tegas mereka menjaga hal-hal begini.

  32. Mungkin sesetengah mereka akan berasa tersinggung. Semasa di Malaysia dulu bila saya tanya beberapa orang Ulamak, ada yang kata boleh dan ada yang kata tidak boleh untuk kita yang non-muslim mengucap atau memberi hatta menjawab salam. Bila saya berada di Tanah Arab, saya sangat berhati-hati untuk tidak menjawab atau memberi salam.

    Tapi selepas saya berterus terang mengatakan saya beragama Kristian, orang2 kat sini heran kenapa saya tak menjawab salam dan memberi salam. Saya kata kat Malaysia perkara ni amat sensitif dan saya rasa sekarang saya berada di Tanah Arab jadi saya lagi kena lebih sensitif.

    Semua kekawan Arab baik yang beragama Muslim atau yang Kristian ketawa dan terkejut. Mereka menasihati saya supaya tidak perlu merasa takut. Mereka berkata perkataan itu hanya perkataan Arab dan tiada kaitan untuk siapa pemilik mutlaknya. Semua bangsa, agama dan bahasa adalah ciptaan Tuhan. Dan perkataan Allah itu juga hak milik semua. Itulah nasihat orang2 Arab sendiri tentang isu salam dan Kalimah Allah.

    Di Malaysia sudah pasti menjadi isu besar. Sampai kebanyakkan orang2 Melayu Islam di Malaysia mengaku Kalimah Allah itu hak milik mutlak orang2 Melayu Islam. Tapi tidak bagi umat Islam diseluruh dunia.

    Ini saja perkongsian yang saya yang dapat saya ceritakan kepada semua. Harap maaf jika ada yang terasa. Saya hanya memberi komen mengikut pengalam hidup saya sendiri.

    Semoga berjumpa lagi.
    May God Bless and Wassalam.
    Freedy M.
    (Saudara admin, tolong contact saya dekat email peribadi freddymisid@yahoo.com, mana tau ada kesempatan bertemu. Saya akan balik ke sarawak bulan september dari Damascus, Syria)

    • prokatolik says:

      Terima kasih saudara Freedy. Saya berasa diri sangat kecil apabila saudara menyebut sedang berada di tanah arab. Terima kasih kerana berkunjung ke blog ini. Saya mengguna arowana5081@gmail.com untuk urusan emel. Salam damai saudara. Saya berasal dari Keningau, Sabah.

  33. azdib pro says:

    sangat setuju dgn saudara Freddy… ucapan salam hanya satu bahasa iatu bahasa Arab. Dari dulu lagi saya hairan kenapa isu bagi salam dan isu kalima Allah sangat besar di Malaysia. Melayu adalah Islam dan Islam adalah Melayu di Malaysia. Sangat menghairankan. Sedangakan di seluruh dunia adalah lain halnya… Saya tertanya-tanya pa fikiran Allah tentang cara umat Islam di Malaysia tentang isu Kalimah Allah.. Allah tentu nak semua bangsa jadi umatnya, bukan hanya org melayu sahaja. Tapi orang melayu nak Allah tu hak mutlak mereka sahaja. Bangsa lain tak boleh kongsi dengan mereka. Rasanya Allah akan marah dengan mereka ni tau..

    Harap maaf kepada yang terasa.

  34. Mr.Nunusaku says:

    Untuk memehami ajaran setan yang dia telah ciptakan agama didunia ialah Islam,
    setan telah menciptakan agama islam sebagai anti kristus nabi palsunya ialah seorang yang berkualitas kriminal, membunuh, menjarah dan tukang kawin ngesek sana sisi ankan angkatnya
    Zaid istrinya harus dicereikan untuk dapat memenuhi ‘SEKS SUCI ISLAM MUHAMMAD.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s