Kesaksian Hamzah dari Malaysia tentang Isa Al Masih Islam dan Yesus Kristian

Posted: July 10, 2010 in debat agama, dialog agama, islam, katolik, kristian

Sumber:

http://pedson.blogspot.com/2009/05/mau-mengislamkan-teman-kristen-malah.html

Thursday, May 14, 2009

Saudara-saudaraku, saya ingin memberi kesaksian saya bagaimana Tuhan telah menyelamatkan saya dan memanggil saya secara khusus dan dengan kuasanya Dia memilih saya sebagai anakNya dan seterusnya sebagai hambaNya melalui berkat anugerahnya dalam Al-Masih Isa yang telah diberikan, bukan sahaja kepada saya tetapi sesungguhnya kepada seluruh dunia juga!

Saudara-saudari, satu daripada lagu yang telah saya gubah menyatakan bahawa di dunia ini ada ramai orang yang sedang mencari-cari keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Tetapi alkitab telah pun menyatakan bahawa hanya dalam Al-Masih Isa terdapat keselamatan untuk setiap jiwa di dunia ini! Dan melalui Isa sahajalah saya telah menerima rahmat dan berkat Tuhan serta jaminan kesejahteraan dunia dan di akhirat. Firman Tuhan yaitu Al-Kitab telah bersabda bahawa:

Berbahagialah orang yang mempercayai dalam Isa walau pun tidak lihatnya dengan mata sendiri.

Yohanes 20 : 29

Tuhan telah memanggil dan menyelamatkan saya, bukan melalui peristiwa-peristiwa atau kejadian ‘supernatural’ atau pengalaman yang ajaib yang menakjubkan! Kerana secara usaha manusia, adalah mustahil bagi saya menerima Kristus dan saya tidak mungkin menjadi seorang pengikut Al-Masih itu. Sebabnya ialah sejak taman asuhan kanak-kanak (Taska) lagi saya dibesarkan di pesantren (perkampungan di mana terdapat sekolah-sekolah agama dan madrasah Islam). Selepas itu saya telah dididik dan dibentuk selama enam tahun di sekolah pesantren itu dan telah menjalankan pendidikan saya dengan begitu baik. Setelah itu, keluarga saya telah berpindah, lalu saya pun melanjutkan pendidikan saya di sebuah pesantren lain selama tiga tahun lagi.

Sebagai satu contoh kecemerlangan saya di pusat pengajian Islam pesantren ini, pada tahun 1987, saya telah dipilih mewakili kota saya dalam pertandingan tilawah Al-Quran. Dan saya telah menjadi juara pertandingan itu! Dan pada tahun 1988, saya telah juga menjuarai pertandingan kaligrafi Islam, yaitu seni Khat Arab yang halus itu. Pada masa itu juga, kami telah menjadi juara pertandingan pidato bagimana berdakwah secara berkesan untuk Islam, bagaimana untuk berusaha, mencari, berkhutbah secara Islam dan berdakwah ajaran Islam kepada mereka yang bukan Islam.

Kemudian saya telah melanjutkan pendidikan saya lagi di sebuah institusi pengajian tinggi yang menyiapkan guru-guru agama Islam di kota kami. Di sini kami sebagai umat Islam amat mantap dan sangat percaya bahawa Islamlah yang paling benar, kerana selaras dengan ajaran Al-Quran bahawa: ‘Innadinna indallah-hiislam’ – ‘sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam’. Dan satu misi besar bagi kami ialah untuk berusaha mencari mereka yang masih belum memeluk agama Islam.

Kewajiban besar bagi kami di sekolah tinggi itu untuk memberi penjelasan kepada Islam bagi orang yang bukan Islam. Di sekolah itu juga, saya telah diberi ajaran bahawa, pada masa yang dahulu, berlakunya suatu Perang Salib, diantara umat Islam dan umat Kristian, dan dalam perang Salib itu umat Islam telah menang. Bagi saya, ini menunjukkan bahawa Islamlah agama yang benar. Kerana menurut ulamak dan kiyai saya, Tuhan berpihak kepada orang Islam, sehingga orang Islamlah yang menang dalam perang ini!

Ini juga telah meyakini saya dengan lebih dalam ayat Quran itu “sesungguhnya agama yang benar disisi Allah ialah Islam” dan saya dipacu dan didorong untuk mencari-cari meraka yang belum lagi mengenal Islam. Dan di kota saya, kumpulan yang terbesar sekali yang belum terima Islam ialah dari keturunan Cina-Tionghua. Oleh itu, saya amat rindu dan tergerak hati untuk mendakwahkan mereka. Menurut tanggapan saya, agama orang-orang Cina ini adalah salah dan mereka perlu mendengar utusan Islam. Meskipun begitu, saya amat berhati-hati semasa mendekati orang Cina kerana saya tahu yang makanan kesukaan mereka ialah daging babi. Sebagai ajaran Islam, daging itu adalah jenis najis mugholadhl’oh-yaitu najis yang terkotor sekali. Jika tersentuh, untuk membersihkan dari kekotoran ini, orang yang tercemar itu kena mencuci tujuh kali dengan lumpur dahulu selepas itu mesti cuci dengan air bersih sebanyak tujuh kali – barulah boleh dikira ‘suci’. Jadi, saya sebagai seorang Islam amat berhati-hati supaya tidak tersentuh dengan orang Cina.

Walaupun begitu, saya amat terdorong untuk berdakwah kepada orang Cina. Perbualan saya dengan mereka seringkali diselit dengan soalan-soalan seperti berikut:

“Hei kawan, mahukah anda dengarkan cerita dari saya? Saya ingin tanyakan anda-Apakah agama anda?”

Pada satu hari saya telah tanyakan seorang sahabat keturunan Cina saya soalan di atas. Maka kawan saya itu telah menjawab: “Agama saya Kristian”

Lalu saya berkata kepadanya: “Wahai kawanku, tahukah saudara bahawa amanat Kristian itu benar hanya untuk dua ribu tahun yang lalu? Pada saat Nabi Isa masih hidup, tetapi sekarang agamanya telah digantikan dengan agama yang baru dan seorang Nabi yang baru!” Yaitu Islam dan nabinya ‘Muhammad’.

Tetapi dia katakan : “Oh bagi saya itu tidak menjadi masalah, jika ada agama yang baru atau tidak …kerana bagi saya dengan IMAN saya pasti masuk syurga!

Apabila mendengar ini, saya telah amat terkejut…! Sebab selama 10 tahun saya belajar di sekolah agama pesantren dan selepas itu lebih empat tahun lagi di institusi perguruan tinggi Islam saya tidak pernah dengar bahawa masuk syurga itu pasti! Yang ada sahaja adalah kata-kata ‘Insyaallah…’. Yaitu “ad-dunia mazsira-tul akhirah” – yaitu Dunia ini adalah satu tempat berlumba-lumba untuk menuju ke Akhirat, dan untuk memasukinya pun dengan “Insyaallah'” sahaja. Tapi bagaimanakah saudara Kristian ini boleh kata, memasuki syurga baginya adalah pasti? Jadi saya menegurnya dengan soalan :

‘Wahai saudaraku, Sememangnya Syurga itu kepunyaan Bapamu, ke?’

Lalu dia menjawab : “Ya! Memangnya Syurga itu Bapaku punya.”

Saya amat terkejut dengan jawabannya itu dan terlintas di fikiran saya pada saat itu nas Al-Quran Surah al-Ikhlas ayat 6 : “Lam walid wa lam yulad” yakni “bahawa Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan” dan di surah al-Jinn ayat 3 :”Bagaimana Allah boleh mempunyai Anak kalau Dia tidak mempunyai permaisuri?” Tetapi bagaimana sahabat Kristian ini sanggup mengakui Tuhan sebagai Bapanya sendiri? Kemudian saya tanyakan dia lagi: “Sememangnya Tuhan kamu Siapa?, dan namaNya Siapa?” Dia jawab dengan tenang: Tuhan saya adalah Yesus (Isa) – pada saat saya dengar kata-kata itu, emosi saya telah naik marah dan saya marah besar kepada dia. Kerana dia telah menyekutukan Allah, mengikut tanggapan saya. Ajaran saya selama ini yalah: “La-illah ha-ilallah” yakni “Tidak ada Tuhan kecuali Allah.” Tetapi bagaimanakah sahabat Kristian saya ini boleh kata Isa adalah Tuhannya! Jadi saya pun mengucapkan kepada kawan itu: “Lakum di-nukum al ya-din” – “Bagimu agamamu dan bagiku agamaku” (Surah al-Kafirun 6).

Kemudian saya anggap pertemuan itu sudah selesai. Saya pun pulang ke perkampungan saya dan hidup saya kembali seperti biasa. Saya teruskan pengajian dan pencarian saya untuk kebenaran. Mahupun di Institusi Islam saya atau secara peribadi. Semasa saya lakukan pengajian saya itu dialog yang telah berlaku dengan sahabat saya di atas tidak tinggalkan fikiran saya.

Di mana dialog itu menggerakkan saya untuk mencari siapakah sebenarnya Isa Al-masih itu. Dan mengapakah umat Kristian boleh kata bahawa ‘dengan iman seorang itu pasti masuk Syurga’. Saya telah mencari buku-buku yang bercerita tentang Isa. Saya telah temukan satu Kitab yang ditulis oleh Kiyai Mundhir Dhan Nadzir yang berjudul Fa’firu Il’lallah (Jalan Menuju ke Allah).

Dalam Kitab itu ada menjelaskan tentang peristiwa di akhir Zaman. Di mana di dalamnya diceritakan di zaman akhir akan terjadi peprangan di mana-mana, kebuluran di mana-mana, gempa bumi di mana-mana, keributan terjadi di mana-mana dan banyak orang akan resah gelisah dan ketakutan. Dalam keadaan yang semacam itu, kemudian muncullah satu kuasa yang sungguh dasyhat, yang bernama ‘Dajjal’. Dan Dajjal ini sangat-sangatlah menakutkan. Di mana matanya satu, dan dia amat tinggi dan besar, sehingga lautan pun sejauh selangkah kaki sahaja baginya. Di tangan kanannya dia membawa Syurga dan di tangan kirinya dia membawa Neraka. Dajjal ini pergi kemana-mana untuk mencari penghuni-penghuni bagi Syurga dan Neraka yang dibawakannya. Padahal Syurganya adalah Neraka di mana penghuni-penghuninya akan disiksa kekal abadi dan selama-lamanya! Dia pergi ke mana-mana saja mencari jiwa-jiwa untuk memasuki Syurganya itu. Tetapi, pada saat yang terakhirnya datanglah Penyelamat yang akan menentang Dajjal yang sangat jahat itu. Saya amat terkejut dengan siapakah yang akan datang selamatkan Dunia ini dari cengkaman Dajjal ini – ISA AL-Masih sebagai Imam Mahdi sendiri!

Datanglah Isa al-Masih sebagai Imam Mahdi yang akan selamatkan Dunia dari kejahatan siDajjal! Dua kuasa yang timbul ini akan bertemu dalam satu pertembungan peperangan yang dahsyat antara Isa dan Dajjal itu! Saya amat kagum dan heran dengan apa yang terjadi selanjutnya. Semasa bertemu dengan Dajjal itu, Isa al-Masih berkata kepada bumi “Hai Bumi! Terbukalah..”. Maka dengan serta-merta Bumi pun terbuka dan Dajjal pun jatuh ke dalamnya dan terus terhimpit di dalamnya, lalu si Dajjal itu pun mati. Dari situ saya bertanya lagi : “Mengapakah masih ISA Al-Masih yang dapat mengalahkan Dajjal?” Kerana dalam foot-notenya buku ini, disebut bahawa Dajjal ini merupakan pergabungan segala kekuatan Iblis yang menjadi satu. Dan Dajjal ini akan menyesatkan ramai orang kedalam Neraka dengan kuasanya.

Soalan yang timbul di dalam fikiran saya ialah: Mengapa masih Isa Al-Masih yang dapat mengalahkan kuasa-kuasa Iblis ini? Mengapakah bukan Nabi Adam yang pernah temukan secara langsung dengan Iblis itu? Kenapakah bukan Nabi Nuh, Nabi Idris, Hud, Salleh dan nabi-nabi yang lainnya, dan bukan pula Nabi Muhammad yang dulu saya pernah menyanjungkan, muliakan dan impikan. Mengapakah masih Nabi Isa? Dalam kitab yang sama itu, muncullah cerita yang menjawab soalan-soalan yang runcing ini dalam jiwa saya. Setelah Hazrat Isa berkuasa selepas kekalahan Dajjal, maka terjadilah Hari Kiamat.

Pada masa Kiamat pula, semua jiwa manusia yang pernah hidup akan dikumpulkan di satu tempat yang bernama ‘Ara Mahsyar’ atau Padang Mahsyar. Mereka akan dikumpulkan di Padang Mahsyar ini untuk menunggu waktu penghakiman mereka, dimana satu-persatu mereka akan menghadapi seorang Hakim yang akan menghakimi setiap umat manusia. Mereka ini amat ketakutan saat ini kerana keadaan kepanasan yang amat sangat pada waktu itu. Mengikut gambaran Kitab itu, lantainya Padang Mahsyar adalah perak dan di atasnya pula terdapat Matahari yang boleh dijangkau dengan tangan manusia. Sehingga kepanasannya begitu teruk sekali dan membuat setiap manusia disana hancur menjadi air dan kemudian muncul lagi menjadi manusia; sehingga mereka ini semua berduyun-duyun mencari pembela mereka, supaya masalah mereka boleh cepat diadili.

Mereka bertemu dengan Nabi Adam, lalu menyeru kepada baginda:”Ya Nabi Adam, ya Nabi Allah-tolonglah cepat bela masalah kami!” Tetapi jawabnya Nabi Adam ialah : “Hai Umatku, aku tidak sanggup membela perkara kamu, kerana saya pun malu, saya pun harus mempertanggungjawabkan masalah saya sendiri di hadapan Hakim itu.” Kemudian mereka ke Nabi-nabi Nuh, Idris, Hud, Salleh dan kepada semua nabi yang lain untuk mencari pertolongan membela masalah mereka di hadapan Sang Hakim itu. Tetapi mereka semua pun tidak dapat tolong umat manusia itu! Kemudian mereka pergi mencari Nabi akhir zaman, nabi Muhammad. Mereka berseru:”Ya Rasullulullah, Tolong cepat bela masalah kami.” Lalu Muhammad menjawab mereka: “Wahai umatku, aku tidak boleh membela perkara kamu. Aku hanya boleh mendoakan syafaat bagimu sahaja…”. Tetapi Muhammad tidak dapat menentukan siapa diantara umatnya yang akan masuk Syurga atau Neraka. Keputusan muktamad dan terakhirnya hanya berada di dalam tangan Hakim yang akan menghakimi umat Manusia !

Saya amat terkagum dengan siapa yang menjadi Sang Hakim itu, saudara saudari, ternyata yang menjadi Penghakim adalah tidak lain dan tidak bukan : Isa Al-Masih. Soalannya sentiasa melintas difikiran saya : Mengapakah Isa Al-Masih lagi yang muncul menjadi Hakim ? Dialah yang menentukan mereka yang akan masuk syurga dan juga mereka yang akan masuk Neraka. Saya bertanya-tanya dan terus bertanya dan amat teringin mengetahui jawabannya. Dan kemudian saya mulai bertahajud, saya beristikhoro’ dan saya bersolat dan berdoa terus-menerus. Kerana saya tidak mahu berada di keadaan di tengah-tengah, dimana dosa dan pahala saya dihitung seimbang. Kerana saya tahu bahawa hidup di dunia ini hanya sementara, yang kekal hanya adalah di akhirat -syurga atau neraka. Yang menentukan kita masuk syurga atau neraka nanti adalah semasa kita di dunia hari ini.

Kemudian saya pun berdoa dan bersolat sambil mencari jawaban dan penyelesaian bagi soalan saya di atas. Saya telah menangis. Hati saya sentiasa mencari apakah hakikat yang sebenarnya tentang peranan besar yang dimain oleh Nabi Isa yang juga bergelar Al-Masih itu, dalam perkara Syurga dan Neraka. Selama tiga tahun saya telah bergumul dengan perkara yang penting ini, tiga tahun saya mencari-cari kebenaran siapakah sebenarnya Isa Al-Masih ini. Mengapa orang Kristian tetap yakin dengan iman mereka pasti masuki Syurga? Mengapa Tuhan umat Kristian adalah Yesus Kristus yakni Isa Al-Masih!

Tidak lama kemudian, saya diberi jawabannya. Tuhan telah bukakan mata dan hati saya kepada kebenaran – Siapakah sebenarnya Isa Al-Masih itu. Jawabannya datang dari ayat al-Quran Surah Al-Imran 3 ayat 45 :

“Malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya, Allah itu memberi khabar sukacita kepadamu, Maryam, dengan Firman yang dari Allah, Firman itu bernama Al-Masih Isa ibnu Maryam, yang berkuasa di dunia dan di dalam akhirat dan yang paling dekat dengan Allah…”

Sungguh indah hakikat ini. Firman Allah ini yang bernama Isa Ibnu Maryam yang berkuasa di dunia dan di akhirat. Alhamdullillah! Kesimpulannya dalam fikiran saya : Dia yang datang kali kedua, Dia yang mampu mengalahkan Dajjal, Dia yang akan menghakim umat manusia dan menentukan siapa akan masuk ke Syurga atau Neraka – memang itulah HAK Dia, sebab Isa ibnu Maryam itu berkuasa di Dunia dan juga di Akhirah!

Kemudian saya telah mencari sahabat Tionghua saya itu dan melaluinya saya memperolehi sebuah Al-Kitab yaitu sebuah Kitab Suci Injil (KSI). Saya telah cuba membaca KS Injil ini tetapi pada mula-mula saya takut lalu mengucap “ta’awuz” (nauzbillah…) sebelum membacakannya! Tetapi pada saat saya membukakannya saya telah merasa amat selesa sekali lalu saya bermula membaca dengan buku Kejadian.

Sungguh enak dan seronok sekali pembacaan saya itu! Kerana cerita dalamnya sangat jelas, dan kesinambungannya juga amat sempurna. Kronologinya sangat lengkap sekali dan berurutan! Dalam al-Quran tidak selengkap KS Injil. Kalau dalam Quran cerita Nabi Adam, terdapat di Surah Semut, Sapi Betina, Surah Labah-labah dan di Surah Guruh dsbnya, semuanya hanya secebis-secebis sahaja. Tetapi kesemuanya pun tetap tidak selengkap seperti Buku Kejadian dalam Al-Kitab!

Saya telah membaca selanjutnya Kitab Suci Injil itu. Semua cerita-cerita dalamnya amat cocok dengan ajaran dari kiyai-kiyai dan tokoh-tokoh Islam lain yang telah mengajar saya. Saya telah berusaha membaca dan memahami segala-gala yang terkandung dalamnya dengan hati dan fikiran yang terbuka sekali, dan Tuhan telah memperkenankan usaha pencarian saya itu.

Akhir kata, pada bulan Julai tahun 1991, sesudah bergumul selama tiga tahun dengan soalan-soalan saya, setelah memiliki dan membaca Kitab Suci Injil bagi diri sendiri, Tuhan telah memberkati saya dengan damai sejahtera dan keselamatanNya. Pada masa yang sama saya telah tertarik kepada sebuah lagu rohani yang memperingatkan saya tentang pencarian saya yang awal. Liriknya seperti berikut:

Sudahkah engkau siap sedia?
Menghadapi kedatangan Yesus kelak kembali!
Untuk mengangkat kita semua,
Yang sungguh-sungguh mengharap padaNya

Liriknya memperingatkan saya jika kita semua sudah siap menghadapi kembalinya Isa ke dunia ini. Hakikat ini ada juga diajar oleh agama Islam dan saranan untuk bersiap-sedia bagi kedatangan baginda kali kedua juga adalah sama. Sambil saya berfikir tentang persiapan saya, saya telah dinampakkan satu gambaran dosa-dosa saya yang sungguh besar sekali yang tidak mungkin dosa itu dapat diampuni. Tuhan telah menunjukkan dosa saya yang begitu besar sehingga mustahil bagi saya masuk syurga. Pada saat itu saya mulai menangis atas segala yang telah saya renungkan. Tetapi pada waktu itu juga Tuhan telah menunjukkan saya bagaimana Al-Masih Isa telah menjadi Penebus saya, dan bagaimana baginda telah menanggung hukuman bagi dosa-dosa saya -dan juga manusia sejagat-untuk kekal abadi! Sama seperti bagaimana anak Nabi Ibrahim telah diselamatkan daripada dijadikan korban sembelihan oleh penggantinya – seekor kibas yang telah disiapkan oleh Tuhan sendiri yakni penebusnya yang besar (fi’dia). Sesungguhnya peristiwa ini adalah satu gambaran nubuat yang Tuhan telah berikan kepada umatnya tentang kedatangan Isa al-Masih yang datang sebagai Penebus manusia yang kekal abadi!

Setelah saya sendiri telah meyakini penebusan hukuman dosa-dosa saya oleh korban yang telah dibayar oleh Tuhan sendiri -dengan nyawa Isa al-Masih yang sempurna, saya kini beroleh keyakinan juga untuk kedatangan baginda kembali ke dunia. Karena kini baginda bukan sahaja Sang Hakim yang adil itu, tetapi dia juga adalah Penebus dan Juruselamat saya untuk selama-lamanya! Halleluyah! Alhamdullilah!

Saya ingin sarankan kepada saudara-saudari yang dikasihi, kupaslah segala prasangka yang tidak berasas kamu terhadap Kitab Suci Injil. Bacalah Kitab Suci ini dengan fikiran yang terbuka. Tuhan akan memberkati saudara-saudari dengan anugerahNya yang maha suci dan indah! Saya ingin menutupi kesaksian saya dengan satu ayat daripada Kitab Suci Injil yang sungguh bermakna dan indah sekali:

“Kerana dengan rahmat Allah, kamu diselamatkan oleh sebab kamu percaya kepada Isa. Penyelamatan itu bukan hasil usaha kamu sendiri, melainkan dari kasih karunia Allah.”

Efesus 2 : 8-9

Semoga Tuhan memberkati pencarian saudara! Amin.

Comments
  1. Gerobak Tua says:

    (Ingatlah) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang mengembirakanmu, dengan (mengurniakan seorang anak yang engkau akan kandungkan semata-mata dengan) Kalimah daripada Allah, nama anak itu: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat, dan ia juga dari orang-orang yang didampingkan (diberi kemuliaan di sisi Allah).

    BANDINGKAN dengan c Hamzah

    “Malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya, Allah itu memberi khabar sukacita kepadamu, Maryam, dengan Firman yang dari Allah, Firman itu bernama Al-Masih Isa ibnu Maryam, yang berkuasa di dunia dan di dalam akhirat dan yang paling dekat dengan Allah…”

    patut la beliau keliru…salah baca terjemahan rupanya.
    1. Apakah khabar gembira/sukacita itu? diberikan anak , bukannya ada Firman dari Allah yang akan masuk dalam tubuh anda atau anda akan mengandung firman Allah selama 9 bulan, supaya firman ini mempunyai tubuh manusia.
    2. Macam mana anak diberikan tanpa adanya bapa? hanya dengan Kalimah Allah.
    3. Apakah Kalimah Allah itu? Kalimah yang digunakan untuk mencipta kesemua makhluk ciptaanNya. Apakah bunyi Kalimah itu ? Kun Faya Kun. Apakah ertinya dalam bahasa Melayu. Jadi la, maka jadi la.
    4. Yang lahir itu nanti apa ? seorang anak manusia sama macam manusia biasa.
    5. Siapa nama anak ini? Al-Masih, Isa Ibn Maryam.
    6. Siapakah anak ini? orang yang terkemuka dunia dan akhirat , bukannya yang berkuasa didunia dan akhirat.
    7. Apakah keistimewaan anak ini? orang yang didampingkan Allah, maksudnya yang diberi kemuliaan Allah bukannya yang paling dekat dengan Allah.

    Pesantren mana la yang dibelajar oleh c hamzah ni. Betul ka dia ni orang Malaysia. Tak adanya pesantren di Malaysia, kalau sekolah pondok tu ada la. Tak ada nya orang Malaysia menyebut perkataan “Kota”, mesti “bandar” contoh bandar kota kinabalu.

    ini lah ujian namanya buat c hamzah….malangnya beliau gagal dalam ujian keimanan tersebut…. segala iman yang ditanam bertahun-tahun akhirnya berkecai. Terserah kepada beliau… sebab diakhirat nanti kita memikul tanggunggjawab masing-masing.

    • Stephanie says:

      saudara Gerobak Tua,

      salam sejahtera,
      Hadith Sahih Muslim also says: ‘ “Rasullulah mentioned :

      “Wallahi! Layanzilan nabnu Maryam Hakaman a’dila”‘, which means :

      “By the Lord! For sure there will return (come back) Jesus, Son of Mary to be the righteous Judge (of mankind)”

      sesungguhnya, Yesus itula jalan yang Benar dan Lurus.

      Hallelujah dan puji-pujian bagi Yesus..

      • God Servant says:

        Amen, Amen, Amen. Hallelujah. Thank You Lord Jesus for being our Lord and Savior.

      • hayrence says:

        ::stephanie

        benar sekali jawabmu itu…semoga TUHAN Yesus memberkatimu…. haleluyah…terpujilah engkau YESUS ANAK ALLAH YANG MAHATINGGI!!

    • sandcastle says:

      hakimilah iman kmu dulu seblm meghakimi iman orang.

    • aj says:

      Tuhan Yesus, ampuni gerobk tua. Jamah hati dia Tuhan supaya dia juga bisa menjadi anak-Mu dan menikmati kebenaran-Mu. Amen!

      • Cinta Islam says:

        Ampuni?? apa salah dan dosa gerobak Tua?? Mengapa perlu Dijamah hatinya?? anak-Mu?? Maksud kamu anak Tuhan kamu?? Apa tuhan itu mempunyai anak?? Berapa ramai anak Tukan kamu aj??

  2. varitas says:

    kalimah yang diucapkan bukanlah Kun Faya Kun oleh malaikat jibril, tetapi kalimah salam. kalimah salam itulah yang menjadi manusia. kalimah salam yang diucapkan oleh malaikat Jibril kepada Maryam itu dalam bentuk roh. maka tidak mustahil

    • yapping says:

      saya beragama kristian advent. Tuhan tidak beranak sebenarnya tuan Cinta Islam..kita seharusnya setiap saat memohon ampun dan maaf daripada Tuhan kerana tidak ada manusia yang ada dalam dunia ini tidak berdosa.. semuanya berdosa sejak zaman nabi adam lagi..kita semua adalah anak Tuhan bagi yang percaya kepada tuhan dan mengakunya sebagai bapa yang di sorga.. Tuhan sebenarnya terdiri daripada tiga oknum iaitu TUHAN Allah Bapa, Tuhan Anak (Yesus) dan Tuhan Roh kudus. ketiga-tiga oknum inilah yang mentadbir sorga sebenarnya..Selepas manusia jatuh dalam dosa iaitu selepas nabi adam memakan buah daripada pohon pengetahuan, manusia tidak lagi boleh berkomunikasi secara terus dengan ALLAH bapa.. sehinggalah yesus lahir dan datang ke dunia.. selepas yesus disalibkan tuhan mengutuskan Tuhan Roh alkudus sebagai pengantara antara manusia dengan Tuhan…

  3. Stephanie says:

    syukur..segala puji-pujian bagi Yesus Kristus yang Kudus. Yesus itu sememangnya jalan yang benar.

    Saudara Hamzah, saya ingin mengetahui bagaimanakah penerimaan keluarga setelah mengetahui bahawa saudara sudah mempercayai Isa-Al-Masih sebagai Jalan yang benar?

  4. elfan says:

    Jikalah kita menggunakan istilah ‘lahir’, maka dapat disimpulkan bahwa yang lahir itu adalah berupa ‘makhluk’ biasa, jadi bukannya Tuhan.

    ditambahlagi, setelah lahir, lalu beliau ‘mati’ dan bangkit kembali, ya jika benar itu Tuhan, maka ‘dia’ tak pernah mati lalu untuk bangkit lagi.

    Isa Al Masih lahir melalui ‘rahim’ seorang ibu, Bunda Maryam, walaupun tidak dinyatakan ‘siapa’ bapaknya. Ini mukjizat Tuhan, dan teori ini dibuktikan saat sekarang ini oleh para ilmuwan rekayasa genetik, dengan teori kloning.

    Teori ini diuji coba terhadap ‘domba’, lalu lahirlah dari ‘rahim’ domba itu anak domba yang diberi nama ‘domba dolly’. Domba dolly ini pun sama tak mempunyai ‘pejantan’-nya.

    Bagaimana jadinya jika lahir pula ‘manusia dolly’, apakah kita akan menganggap dianya ANAK TUHAN? jADI, makhluk ya tetap saja makhluk yang tak mungkin jadi Tuhan.

    • benny says:

      Memang benar Yesus lahir dalam bentuk makhluk dalam rupa manusia. Jika Yesus lahir dalam Rupa malaikat maka sulit bagi Yesus untuk dekat dengan manusia dikarenakan Ia berbeda dengan manusia, lalu bagaimanakah caranya Yesus menebus dosa manusia dikarenakan tidak bisa mati jikalau Yesus datang dalam rupa malaaikat, sedangkan malaikat tidaki.

      apakah kamu meragukan kekuasan Tuhan, sebablah mudah bagi Tuhan menggantikan roh Nabi Abraham menggantikan rohnya dengan roh orang bebal…sungguh Tidak Ada yang mustahil bagi Tuhan. Saudara elfan saya ingin menegaskan salah satu cara Tuhan untuk mendekatkan diri kepada manusia adalah harus serupa dengan wujud manusia yakni rupa yesus. hal ini untuk menunjukan Kasih Tuhan kepada manusia agar semua mannusia tidak mbinasa melainkan berol eh hidup yang kekal. Tuhan menawarkan Keselamatan Tapi kenapa kamu menolak…?.

      sekian dari saya terima kasih.
      Kasih kristus beserta Kita.Amin

      • hayrence says:

        benny.. apa yang saudara katakan itu benar… saudara elfan yang kekasih… andai saja kita tidak diselamatkan oleh darah YESUS anak manusia yang hidup itu,hidup kita sekarang tidak mungkin menuju kepada kehidupan yang kekal kerana manusia fana ini adalah manusia yang berdosa..bagaimana mungkin kita boleh hidup di sorga bersama ALLAH BAPA jika kita masih org yang berdosa.. kerana YESUS Hadir sebagai manusialah kita boleh menerima hidup yang kekal disorga bersama2 ALLAH… bersyukurlah kerana dia(YESUS) sanggup memberikan dirinya disalib demi saudara dan saya yang berdosa ini!! jika dia tidak datang sebagai manusia kita tidak mungkin menerima perdamaian jiwa yang kudus di dalamnya.. jika saudara elfan ingin mengetahui lebih lanjut tentang YESUS..datanglah kepada teman2 MU yang memegang KITAB SUCI INJIL dan bacalah… dan setelah itu terpulang saudara ingin katakan apa saja…. unjtuk semua teman2 yang percaya pada ISA AL-MASIH TUHAN YESUS MENYERTAI KALIAN..TETAP TEGUH DAN SALING MENDOAKANLAH SEORANG DENGAN YANG LAIN… UNTUK YANG BERAGAMA LAIN SELAIN KRISTEN… SAYA MENGASIHI SAUDARA SEMUA… :-)

    • yapping says:

      sebenarnya saudara elfan, sudah dinubuat dari zaman dahulu lagi dalam perjanjian lama di alkitab mengatakan, akan ada mesias yang dikirimkan oleh tuhan untuk menebus manusia yang berdosa ini. itu adalah yesus kristus. yesus lahir oleh kuasa tuhan yang tidak kita dapat bayangkan seorang wanita dara melahirkan seorang anak. tuhan berfirman dalam ayat di kejadian 1 marilah kita jadikan manusia seperti rupa kita sendiri.. ini bermakna rupa tuhan atau yesus adalah serupa dengan manusia. yesus telah dinubuat sebagai korban domba yang akan menebuskan dosa manusia.. sebenarnya cara yesus dikorbankan bukannya secara kejam tetapi secara baik. oleh kerana manusia pada zaman tersebut tidak menerima kedatangan yesus secara baik maka mereka telah menyeksa yesus sehingga dia mati.. selepas yesus mati di kayu salib maka dosa semua manusia telah ditebus..

  5. prokatolik says:

    Pendebat muslim harus diberitahu tentang perkataan Nabi Musa, Yesus telah diramal akan lahir pada masa depan dan Nabi Yesaya turut menulis tentang kedatangan Yesus. Pada zaman Yesus, ada disebut Yesus sendiri mengaku bahawa yang ditulis oleh Nabi Yesaya adalah diriNya sendiri. Dan umum harus diberitahu bahawa orang yahudi menanti-nantikan kedatangan yang dimaksudkan itu. Mereka tidak menyedari Yesus yang mereka bunuh adalah ORANG yang dimaksudkan para nabi terdahulu. Ini INTI sejarah alkitab kristian. Hal-hal lain akan boleh dibuka perbincangan.

  6. abdul g says:

    hidup…kekal didalam Yesus…..

  7. awi says:

    Syukur kepada
    allah yang maha kuasa kerana telah kasihNya menyelamatkan Hamzah. “keselamatan tidak ada di dalam siapa pun juga, selain di dalam Dia; sebab di bawah kolam langit ini tidak ada nama lain yang diberikan oleh manusia, yang olehNya kita dapat diselamatkan.: (kisah para rasul 4:12).

    amdatelah dipanggil, dipelihara dan dikasihi oleh Tuhan. kita semua diselamatkan bukan kerana kebaikan dan jasa baik, sebaliknya kit diselamatkan oleh kerana inayatNya.

  8. pengikut cinta says:

    Kejadian seperti ini hanya akan terjadi bila seseorang itu berpeluang untuk mempelajari / menyelidik isi kandungan Quran dalam keadaan berpemikiran rasional dan terbuka… ia tidak akan tercapai sekiranya pemikiran seseorang Muslim itu masih terpengaruh oleh ajaran-ajaran yang diperturunkan kepada mereka yang beranggapan Quran itu adalah kata-kata Allah mereka yang benar… mereka masih tidak sedar yang mereka telah “DIBUTAKAN” dari jalan yang benar… oleh ajaran PALSU sang NABI MUHAMMAD mereka… kesian… namun doa ku tetap selalu untuk mereka ini…

    Mat 5:44
    but I say unto you, love your enemies, and pray for them that persecute you;

    • benny says:

      salam kepada pengikut cinta…jika kamu ingin memahami firman Tuhan maka carilah buku firman Tuahn yang bisa kamu mengerti bahasanya, Jika kamu mencuba untuk mengerti makna dari Firman Tuhan yang tidak kamu mengerti bahasanya, bagaiimana mingkina kamu mengerti firman jikia bahasanya saja tidak kamu mengerti. Hal ini mungkin dapat menghalangi keingintahuan kamu tentang firman Tuhan. Saya tegaskan Tuhan tidak akan membatasi Umatnya untuk mengenal firman dengan baik. saya tahu kamu hanya memahami beberapa ayat yang pernah kamu baca dan kamu dengar, tapi belunm tentu kamu mengerti semaua Qur’an secara keseluruhan karena keterbatasan kamu untuk bisa menterjemahkan Firman Tuhan dalam Bahasa asing yang tidak kamu fahami. dengan alasan menjaga keaslian Qur’an. Bukan kah suatu kebanggan bagi Tuhan jika Umat-Nya ingin memahami firman-Nya dengan lebih baik.

      Mohon Maaf jika kata2 saya menyinggung anda.
      sekian dari saya terima kasih.
      Kasih Tuhan Selalu menyertai Kita semua. amin

      • hayrence says:

        shalom utk saudara benny,saya ingin mengatakan kepada saudara bahwa firman tuhan seharusnya bisa kita fahami dengan mudah.. kerana TUHAN sendiri ingin kita mengenal DIA dengan mudah dan tidak terbatas… sya percaya dalam nama YESUS satu masa adra akan mengucap syukur mengenal kami semua yang berada disini yang menceritakan tentang YESUS… Santai dan tenang saja ya… TUHAN YESUS pasti akan menunjukkan MU perkara-perkara yang besar yang tidak terjangkaukan oleh fikiran saudara sendiri.

    • Cinta Islam says:

      Siapa yang dibutakan matanya??? Kami atau kamu?? Siapa yang harus dikasihankan?? Pernah kau mengkaji al-Quran dalam pemikiran rasional dan terbuka??

      • christoper says:

        tak payah kaji jauh-jauh mendalam pun kite dah dapat tau yang orang-orang muslim ini takkan ada juruselematnya sampai bile-bile pun,pasal nabi m nye pun…..belum lagi dapat menyelamatkan dirinya.sampai skrg ini pun mengharapkan para pengikutnya untuk mendoakan dan masih menagih janji mana-mana le…semoga diletakkan di tempat yang tinggi seperti yang telah kau janjikan kepadanya kan..kan…kan….

      • lidya luo says:

        saudari Cinta Islam yang kekasih , bagaimana mungkin menyelami kasih Tuhan dengan pemikiran kita manusia ?? Tuhan itu tidak terbatas , pikiran Tuhan jauh melampaui pikiran kita manusia , dan manusia itu terbatas ,,
        kasih Tuhan tidak mungkin diselami dengan pikiran tetapi dengan Iman ,,
        hanya dengan iman ,,

        Tuhan MemberkatiMu , saudaraku !! :)

      • yapping says:

        saya pernah tuan cinta islam.. sebenarnya cerita dalam al-quran dan alkitab adalah sama.. cuma bezanya cerita dalam alkitab tersusun mengikut kronologi tetapi dalam al-quran tidak..kita semua tidak buta..kalau buta macam mana boleh reply msg orang..

    • annie says:

      Bagaimana bisa kau katakan Nabi muhammad adlh Nabi Palsu…yg brrti dia adalah seorang pembohong…bahkan orang2 arab jaman dahulu pun tau kalau nabi muhammad terkenal akan kejujurannya…dia tidak pernah berbohong…dan bagaimana bisa kau katakan Al-quran bukan kata2 Allah…berarti kau anggap Alquran itu adalah karangan Nabi muhammad??kau sungguh lucu sekali…bahkan orang jaman dahulu sampai sekarang pun tau kalau Muhammad adlh seorang Nabi yg ummy…Ia tdk bisa menulis dn membaca….
      Alquran….datang Dri Allah…karena itulah ia msih tetap terjaga keasliannya sampai sekarang….
      Walaupun bahasanya sangat sulit tetapi ia sgt mudah untuk di hafal….
      Karena memang trdpt karunia Allah didalamnya…. ”

      Bagaimana bisa kau katakan Muhammad nabi palsu…..Ia adlh sseorang yg rela kehilangan hartanya,,,ditinggalkan saudara2nya,,dihina,dicaci ,dimaki….hanya demi menyampaikan kalimat “Laaillahailallah” tiada tuhan selain allah….

  9. julianus says:

    Isa itu panggilan yang berarti “At~tauhid” artinya: satu~satunya.
    Almasih artinya: yang di urapi & di tabiskan dinobatkan.
    Alaihisalam artinya: pembri jaminan keslamatan, krna itu isa almasih alaihisalam bergelar Az-Zukruf artinya satu-satunya..! bukan salah satu, tapi satu-satunya.penjamin keslmatan & hdup kekal.
    dan Isa tau tentang hari kiamat dan lurus jalannya dlm
    AZUKRUF 43:61. dan HSB 1496 & Hadits anas bin malik hal.72 bunyinya..: Isa faa innahu rohulullah wa kalimatuhu: Ruh Allah & kalam Allah

  10. GETAQ says:

    masya-Allah, kembalilah saudara c hamzah. dakwah yang paling utama ialah mendekatkan diri dan saudara seIslam dekat dengan Allah. Jihad paling besar ialah menentang nafsu amarah.

    • prokatolik says:

      Pahala mengislamkan pihak kristian pun besar pahalanya kan?

    • benny says:

      Salam Getaq.kamu mengajak sesorang insaf kepada orang yang sudh insaf..api
      Kamu mengajak orang menuju kebenaran kepada orang yang sudah menemukan kebenaran…
      Tapi kamu tidak mananyakan siapa yang telah menginsafkan kamu dan bagaimana hal itu bisa terjadi demikian..? kamu juga tidak menanyakan siapa yang memberikan kebenaran itu dan bagimana caranya kamu bisa menerima kebenaran itu…

      Getaq, saya tegaskan kepada kamu janganlah kamu pintu hati dan pikiran kamu, sebab yang demikian kebenaran yang sesungguhnya akan sulit untuk bisa masuk kedalam hidupmu. selama kamu tidak bisa menerima kebenaran yang orang lain peroleh, bagaimana kamu bisa membedakan manakah kebenaran yang asli dan kebenaran yang palsu…

      Mohon maaf jika kata2 saya memberatkan pikiranmu
      sekian dari saya terima kasih.
      Damai kristus beserta Kita semua. Amin

      • Cinta Islam says:

        Sudah menemukan kebenaran?? Mana kebenarannya?? Orang yang sudah insaf?? Mana insafnya?? Insaf atau sesat??

  11. suripnilam says:

    Selamat pertama pada sdr hamzah,telah mendapat kasih karunia Tuhan,bukan hamzah yang memilih yesus namun yesus telebih dahulu memilih hamzah,karena itu bukan usaha manusia,karena injil itu kekuatan allah siapa yang dapat melawan????? Tidak ada.bagi saudara islam yang lain supaya banyak mencari kebenaran maka akan mendapat kasih karunia, sehinnga selapu yang menghalangi engkau melihat terang injil itu disingkapkan maka setiap lidah mengaku yesus adalah Tuhan dan setiap lutut pasti akan bertelut menyembah untuk kemulian Yesus amin

    • benny says:

      Kasih Karunia Tuhan beserta Kamu.
      Kuatkanlah Iman kamu dalam kristus dengan sungguh2
      saya tegaskan pelajari apa yang dikatakan yesus: hendaklah kamu lemah lembut dalam perkataa dan parbuatan…

      sekian darisaya, jaga imanmu baik2 hingga si pencuri datang.
      Damai Kristus Beserta Kita Amin

  12. joyful says:

    Kata Yesus kepadanya: “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.

  13. dimas says:

    jangan ragu dan jangan bimbang kehadiran Yesus di dunia disaksikan banyak manusia, kata2 yang di ucapkaNYA terdengar langsung oleh manusia yang menyaksikannya, mengingatnya, yang mencatatnya kabar yang disampaikaNYA sesuai dengan apa yang dilakukanNYA, kejadiannya adalah fakta bukan sekedar ilusi

  14. Tentara_Tuhan says:

    Tiada Tuhan selain Allah… dan Nabi Muhammad adalah Rasulullah..
    ingat saudara2 ku sekalian.. kembali lah ke jalan yang lurus.. hanya ada satu Tuhan yang patut di sembah di dunia ini,,yaitu Allah Subhanahu wataala.. apakah kalian semua bangga atas kebodohan dan kekeliruan kalian saat ini.. berfikirlah secara jernih,, karna kalian telah terjangkit penyakit pembodohan.. tidakkah kalian (selain islam),,merasa sama dengan para kaum penyembah berhala yang di laknat oleh Allah SWT.. jadi sebelum terlambat,,bertaubatlah di dalam jalan Allah.. Allahu Akbar!!!!!!!!!!

    • John says:

      Saudara…? kita semua diciptakan oleh dia(Allah), segala perkara dijadikan olehnya…dialah Alpha dan Omega (awal dan akhir)….selagi anda bergelar manusia..anda tidak pernah memahami siapa Allah yang sebenar? Saya mengambil contoh mudah disini…Manusia (terdapat Jiwa,Roh dan Tubuh) maka..Allah itu sendiri digelar bapa sebagai pencipta segalanya, justeru KASIH nya tidak terhitung sehingga tampil kedunia dalam bentuk oknum kedagingan yang dikandung oleh Mariam iaitu Isa – Almasih dan mengorbankan darahnya untuk membolehkan anda masuk syurga lalu Dia (Isa) bangkit pada hari yang ketiga dan Dia (Isa) tidak pernah meninggalkan umatnya setelah terangkat ke syurga lalu mengirim Roh Kudus kedunia kepada siapa yang menerima Allah didalam nama Isa-Al-Masih Putranya Mariam.

    • benny says:

      Kami telah menemukan jalan kebenaran kami dalam Iman kristus dan jalan kebenaran itu sudah ditunjukkan arahnya oleh ahlinya sehingga kami tidak akan tersesat, Jadi saya tegaskan kepada kamu janganlah kamu khawatir, sebab kami telah dibimbing dengan baik. Dan kami telah menemukan sukacita kami, sebab kami di sambut dengan penuh kasih. dan kami akhirnya memperolah kebanggan tersendiri dalam hidup kami, sebab dosa kami yang telah melimuri hidup kami tidak diperhitungkan oleh-Nya. Karena kami telah beroleh keselamatan, dan kami tak menyangka Kristus mau melakukan itu untuk kami yang sesungguhnya tak layak untuk mendapatkan itu semua. Namun Karena kasih Keristus yang begitu besar kepada kami, Kami memperoleh sukacita besar didalam Tuhan.Amin

      salam tentara-tuhan, jangan kamu keraskan hati kamu agar kebenaran bisa menjamah kamu. kamu akan melihat jalan kebenaran yang sesungguhnya, Tapi kamu tidak akan mengerti jika jika kamu menolaknya… kebenaran itu sangatlah nikmat rasanya,mengenyangkan dan menyehatkan tubuhmu…Aku kamu untuk percaya tapi untuk mengerti…segingga jika kamu ragu dengan kata2 saya, maka hendaklah kamu bertanya…dan tiliklah kebenaran itu agar kamu menemukan jawaban yang pasti…

      Jika kata2 saya mengandung makna yang kasar..
      saya mohon maaf…
      Kasih kristus beserta kamu semua.Amin

    • elix says:

      . . .ckplah berserta isinya…bak satu istilah ‘penantian adalah suatu penyiksaan’. . .harus kita terus hidup dlm kepura-kepuraan?. .makanya jgn menanti yg xpasti! berhenti la berharap’. .mf ini realiti. .dlm Quran, nabi muhamad membaca doa ini ‘. .tunjukkanlah kami jalan yg lurus. . ” sedang dlm alkitab injil yoh 14:6 Yesus kta ‘akulah jalan kebenaran dan hidup ,x seorg pun yg dtg kepada bapaKu d surga klu x melaluiKu’.. . Amen. .kapan kamu terfkr mahu jln yg lurus itu?. .beribu thun dhulu muhamad bca doa mhu jln yg lurus!!??. .Alhamdulilah! Haleluyah!

  15. anak bapa says:

    shallom…
    saudara tuhan masih menyayangi anda, jangan lelah bekerja di ladangnya tuhan…
    tuhan bersama anda..

  16. dewi says:

    masya Allah….
    bertobat lah sebelum terlambat….
    islam adalah agama yang paling benar..

    Allahu Akbar

    • benny says:

      Hallo dewi, kamu hendak mengajak orang bertobat kepada orang yang sudah bertobat sebelum kamu suruh…kebenaran bukan berasal dari agama tetapi dari Tuhan. Dan Yesus Kristus telah mennunjukan Jalan Itu, segingga kami tidak tersesat. Sebab jalan kebenaran ada di dalam kristus. Dan didalam Kristus ada Kuasa dan Kasih Tuhan.

      Sekian dari saya..
      Mohon maaf jika kata2 saya menyinggung anda..
      Kasih Kristus Beserta Kamu semua.Amin

  17. aalai bernama says:

    AL ISLAM YA’LU WALA YU’LA A’LAIH…d khabarkan dr hadis RASULULLAH saw..isa bergabung dgn tentera mahdi melawan dajjal..make matilah dajjal itu…setelah sekian lama make lahir 2 golongan ya’jud dan ma’jud…isa tidak dapat menewaskan 2 golongan ini..make untuk menyelamatkan aqidah lalu isa menyeru yang beriman pd ALLAH agar mengikutnye bersembunyi d bukit tursina..so kalau benar isa itu tuhan takkan dia takut lalu bersembunyi???ADAKAH TUHAN ITU PENAKUT???fikir..fikir..fikir…sayangnye pd saudara mengaji tinggi2 tapi ke lain pulak d tujunye..mintalah pd ALLAH agar d pimpin bukannye d tunjuk…jalan yang lurus dah ramai yang tunjuk tapi masih ramai yg tak ikut..bile d pimpin sudah pasti ikut..73-72=1(satu iaitu ISLAM)membaca lalu rujuk pd guru.. bukan membaca lalu paham sendiri.

    • benny says:

      salam- kepada aala bernama
      saya jujur saja belum pernah membaca dan mendengar tentang kisah di atas, bahkan tidak didalam alkitab.
      Tapi bagaimana pun juga Isa Almasih tidak pernah meninggalkan umat-Nya yang jatuh dalam kegelapan. Isa Almasih memperolah Kuasa Atas maut dan Hidup. Juga memperolah Kuasa untuk menundukkan kuasa kegelapan. Jika kamu tidak membutuhkan seorang penunjuk jalan, apakah mungkin kamu tidak akan tersesat sementara kamu tidak pernah melihat ataupun pernah tinggal di tempat tujuan kamu. sudah pasti kamu mainta pertolongan orang lain untuk menunjukan kemana arah jalan yang benar agar kamu dapat sampai dengan selamat ke tempat tujuan kamu. Jangan kamu pikir kamu adalah manusia sempurna yang tahu kemana arah tujuan kamu, sementara dalam pikiran kamu penuh dengan pertanyaan2…Hentikan kemunafikan kamu sebab kamu telah dibutakan oleh pikiran kamu sendiri…Semua orang tahu setalah Kita mati kita pasti hanya bisa memberi kesimpulan apakah surga atau neraka yang sama sekali belum pernah kita lihat dan kita jumpai selama kita hidup…Mka kamu perlu berhati-hati supaya kamu tidak melangkah kejalan yang salah…Oleh sebab itu Kamu harus mencari penunjuk jalan yang benar supaya kamu tidak mendapat celaka….
      Janganlah kamu keraskan hati kamu agar kebenaran dapat masuk kedalamnya, karena kamu belum tentu bersih dari dosa2mu. apakah Tubuh jiwa,dan rohmu layak untuk diterima dalam kerajaan sorga. apa jaminanmu….? Apakah dirimu sendiri….? apakah nabimu…? sementara nabimu tidak pernah mengatakan akulah jalan kebenaran…?

      saya tegaskan Hati2 dengan kemunafikanmu sebab kamu telah terjatuh…..Sebab Tuhan sangat membenci kemunafikan…

      sekian dari saya
      terima kasih
      Kasih Kristus menyertai mereke yang percaya. Amin

  18. maya pagang says:

    apa pun tangapan manusia terhadap yesus dan kitab injil, aku tetap mencintai kristian. sesungguhnya, orang lain akan sedaya upaya menghasut dan mengatakan bahawa merekalah yang terbaik dan ajaran kristian salah. seperti syaitan, yang akan terus menghasut dan menyesatkan kita. membawa kita mengikut jalan dia yang dia katakan betul. seperti itulah orang yang sering membawa penganut kristian mengikut ajaran meraka.kepada penganut kristian, jangan sesekali terpedaya dengan omongan mereka.
    Alleluiaaaa….

  19. do_juan says:

    Hamzah banyak mengelirukan.. tdk pasti samada beliau ini memang seorang muslim sebenarnya sebelum ini. Penceritaan beliau mengenai pdg mahsyar sungguh melucukan. Mana mungkin Nabi Isa menjadi hakim dipdg mahsyar nanti kerana Allah swt sajalah yang maha adil. Cukup2 lah Hamzah. Jika benar kamu seorang penuntut dipesantren sgt memalukan kerana saya yg mendapat pendidikan sekular pun tergelak membaca cerita kamu ni…

    • benny says:

      Bukankah didalam Qur,an ada menuliskan bahwa Isa Alamasih adalah orang yang akan Mengadili orang-orang berdosa pada akhir Zaman.

      • elix says:

        sy pun tergelak komen ini. .wkwkwk. .Isa itu Allah . .siapa lg yg kmu ckp bkn Isa tp Allah??.+#*@!

  20. lora says:

    percayalah sepenuh hatimu….mohonlah setulus ikhlasmu…jesus akan selalu ada disisimu.

  21. joey mil says:

    Begitulah hebatnya ugama kristian walaupun banyak pihak cuba menghalang penyebarannya tetapi kebenaran tetap muncul juga akhirnya. Semenjak agama kristian wujud banyaklah pihak yg cuba menghancurkan agama ini dgn menganiaya penganutnya.

  22. Salam. Dah cuba cari dan mengenal ke siapa Al Masih Putera Maryam. ?Yang kamu ceritakan dan perdebatkan telah berlalu..kebenaran..hanya Yang Maha Esa saja yang tahu. Sekarang ini Al Masih dah muncul..kenapa tak cari..tanyakan..kebenaran.dari beliau..layari : http://www.puteramariam.blogspot.com atau Cahaya Al Majid..untuk dapatkan kepastian!!.

  23. Hama allah. says:

    http://m.youtube.com/watch?v=c0mNtGKyXjM
    Apakah yesus tuhan?
    Dengar dengan teliti tentang perdebatan ini..sesungguhnya Islam agama yang sebenar-benarnya
    Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah yang maha ESA..allahuakhbar…
    1-6

  24. hairey says:

    shallom semua. bagi saya , apapun pegangan saudara-saudari, saya takan cakap ia salah, tetapi pada saya TUHAN yang saya sembah adalah benar… amen.

  25. saiyin says:

    YESUS BERKATA. ” KEPADAKU TELAH DIBERIKAN SEGALA KUASA DI SYURGA DAN DI BUMI”. MEMILIKI SEGALA KUASA DI SYURGA DAN DI BUMI NYATA DIA ADALAH ALLAH SENDIRI.

    • Hamba allah. says:

      Siapa yang memberi? Dan siapa yang diberi,? Ayat kamu menceritakan bahawa yang memberi kuasa kepada Isa a.s (yesus) adalah yang satu.yakni Allah s.w.t. Yang maha besar. Di langit dan di bumi..

  26. indah kulihat dirimu says:

    I don’t think this is real. So many people try to attack Islam in so many ways. This is so awful and fake.

  27. indah kulihat dirimu says:

    Hamzah is making a joke and he totally did it very well! Huahahaha..I’m laughing loud!! Never heard about this funniest joke like this before! OMG, may his God save Hamzah’s soul! OMG..he is so fool! Huahaha!

  28. Saif Al Islam says:

    Aku bersaksi Tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi Nabi Muhammad itu Hamba & Rasul Allah.
    Aku beriman terhadap wahyu yang diturunkan kepada Daud AS, Musa AS, Isa AS. Setiap kalimat yang diungkapkan adalah benar melalui perantaraan Jibril AS. Dan wahyu yang diturunkan kepada Muhammad bin Abdullah adalah yang terakhir dan tiada wahyu lagi selepas Al Qur’an Al Karim. Sesungguhnya petunjuk & hidayah Allah itulah yang Benar lagi Lurus. Barangsiapa yang sesat, maka tiada siapa yang dapat menyelamatkannya. Ya Allah selamatkanlah akidah kami dari dipesongkan setelah Engkau memberi nikmat Islam ke atas kami.

  29. Saif Al Islam says:

    Wahai Hamzah, sekiranya anda benar seorang Murtadin(orang yang telah meninggalkan Islam) maka marilah kita bermubahalah(bersumpah) akan kebenaran Islam sebagai agama yang benar lagi diredhai. Sekiranya aku sebagai seorang Muslim yang beriman kepada Allah dan RasulNya, para Malaikat2 Nya, Kitab2Nya, kepada Qada’ & QadarNya dan kepada Hari Pengadilan(Hari Kiamat) maka aku selamat di dunia & di akhirat. Amin. Dan sekiranya anda di pihak yang benar, maka anda selamat dengan agama anda di dunia & akhirat. Sesiapa di antara kita yang berdusta & berada dalam agama yang salah. Maka kesesatan & murka Tuhan ke atasnya di dunia & akhirat. Saksikanlah saya seorang Muslim yang berserah diri sepenuhnya kepada Allah yang Maha Esa. Ya Allah, Engkau lah saksiku.

    • nudra syafini says:

      Amin…Ya Allah….tetapkanlah iman kami semua..dunia dan akhirat..sehingga hari kami akan dipertemukan kepadaMu Ya-Allah…

  30. tanya hati says:

    nak tanya.. semasa ‘yesus’ korang jadi manusia tu.. dia makan tak..misti la dia makan macm orang lain.. kalu dah makan misti dia akan berak mcm org lain..’tuhan’ kamu pun berak ka.. ini kah ‘tuhan yang kalian sembah..’tuhan kamu misti ada gigi.. dia berus gigi tak mcm kamu hari2.. lagi nak tanya. semasa ‘yesus’ kamu jadi manusia kepada siapa dia berdoa.. dia ada tuhan lain kaa… korang sendiri pon tak tahu konsep ketuhanan.

  31. prokatolik says:

    boleh dibilang sbg penghinaan ka? bagaimana jika bukan islam tanya bagaimana visual kenabian NM sebaik kembali dari gua hira?

  32. The Light says:

    tanya hati, byk2 la muhasabah diri. Kita hidup di Malaysia, berbilang bangsa dan agama. Namun, nk berdialog dgn saudara saudari yang berlainan iman pun kena la berpada-pada. Tuhan Yesus itu Tuhan yang Maha Esa, Maha Penyayang. Yesus atau Nabi Isa pun salah satu nabi mengikut ajaran Islam, dan Islam menyuruh umatnya untuk menghormati nabi-nabi. Tttpi, sayangnya, perkataan atau kenyataan yang dikeluarkan kmu itu tidak menunjukkan kmu seorg Islam. Nabi Isa itu Tuhan kami yang Satu. Kepada Dia lah kami berdoa dan bersujud. Jangan la kamu hanya melihat kepada hal-hal fizikal atau luaran sahaja, kerana ianya tidak menjamin apa apa. Benda yang dimakan ke dalam badan tidak akan menjadikan kamu itu seorang yang bersih atau kotor secara spiritual. Apa yang menjadikan seseorang itu sebenar-benarnya ialah perkara atau niat yang timbul dari hati itu sendiri. Saya yakin, umat Kristian tau bahawa Yesus itu Tuhan Yang Esa.

  33. SACRIFICE says:

    Kebenaran akan mendekati kita jika kita memahaminya. Smua agama itu menuntut umatnya utk berbuat baik.. Tolonglah.. Jgn pertikaikan agama orang lain lgi.. Sya yakin, 1 hri nti..kebenaran pasti akan menjelma…buat msa skrg ni…setia la pda agama msing2…sgt menyedihkan apabila agama dibahaskan d sini., sila hentikan!

    • prokatolik says:

      Fahami hukum tarikan (hukum sebab dan akibat). Bila ada sekatan isu agama jangan dibincang secara terbuka, mereka ada alasan yang kuat dan hasilnya boleh kita banggakan. Kontranya pula ialah bekas PM pun x tahu banyak pasal kristian apalagi rakyat. Kita boleh buat pilihan bagaimana sesi ini berjalan.

  34. Hamba allah. says:

    Pernahkah Yesus mengatakan akulah Allah? Maka sembahlah aku.
    Berdasarkan Taurat, Injil dan Al Qur`an, Tuhan yang disembah itu hanyalah Allah yang maha Esa, bukanlah Yesus yang perlu disembah. Bahkan Yesus sendiri menyuruh umatnya menyembah hanya kepada Allah yang dia sembah.
    Buktikan dimanakah ayat dalam Alkitab (Bible), Yesus (Isa) pernah mengatakan kepada para pengikutnya, “Akulah Allah, Tuhanmu, maka sembahlah aku saja”.
    Yesus tidak pernah mengajarkan kepada umatnya bahwa dia adalah Tuhan atau Allah itu sendiri, yang harus disembah.
    Menyamakan Yesus dengan Tuhan atau Allah, adalah suatu perbuatan berdosa, Baik Yesus (kristian) mahupun Allah (Islam), tidak pernah mengajarkan umatnya seperti itu. Bahkan didalam Alkitab itu sendiri, Allah melarang siapa saja yang, menyamakan Dia dengan yang lainnya Perhatikan ayat Alkitab sebagai berikut:

    “Kepada siapakah kamu hendak menyamakan Aku, hendak membandingkan dan mengumpamakan Aku, sehinggakan kami seakan sama? (Yesaya 46: 5)

  35. Hamba allah. says:

    Di manakah pengakuan Yesus (Isa) dia adalah seorang kristian? Setelah kematian Yesus bagi kepercayaan org kristian(Allah mengangkatnya ke Langit) Yang menamakan agama kristian itu adalah Barnabas dan Paulus,

    “Di Antiokhia-lah murid-murid itu untuk pertama kalinya disebut Kristen” (Kis 11:23-26)

    • ilovejesus says:

      Utk pengetahuan kmu smua kristian bkn agama tp maksudnya pengikut kristus…..bca balik kisah para rasul dan kpda smua yg bkn kristian, ingatlah ini yesus mencintai bkn kmi sja tp Dia jga mencintai org2 yg x mengenal Dia…..kalau yesus x bangkit msa tu, smpi skrng kta mati n jdi debu tnh, sia2…..to all of u non christian, Jesus died for all of u too….He want all of us to be saved, He want us to stay with Him in heaven, He didn’t created hell for us, people choose to go there not Him….why many people died to save Muhammad while Jesus sacrifice Himself for everyone??? Think about it….pray if u want the answer…

  36. Hamba allah. says:

    1.Kristian bukan agama?..WTF..

    2.Tuhan yesus, sudah mati?

    3.Kenapa bertuhankan yang sudah tiada? (Dead). Bagaimana dosa2 manusia zaman skrg? masih bolehkah yesus bangkit dan membunuh dirinya untuk Kali kedua?

    4.Apakah maksud,” Kepada Siapakah kamu hendak menyamakan aku, hendak membandingkan Dan menyamakan aku sehinggakan kami seakan sama?” (yesaya 46:5). Percayakah kamu dengan Al-kitab kamu?.

    Dalam Al-Quran,
    بسم الله الرحمن الرحيم

    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2)

    لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4)

    Allah berfirman.
    Artinya :
    “Katakanlah : “Dialah Allah, Yang Maha Esa” [Al-Ikhlash : 1]
    “Allah adalah Ilah yang bergantung kepadaNya segala urusan” [Al-Ikhlash : 2]
    “Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan” [Al-Ikhlash : 3]
    “Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia” [Al-Ikhlash : 4] al-Quran,
    – Allahuakhbar..

    • prokatolik says:

      kami kristian harus memberitahu yg betul menurut iman kami kerana itu yang patut utk mengelak salah faham.
      1. Kristian bukan agama jadi apa?
      2. Yesus sudah wafat, bangkit dan di syurga sekarang.
      3. Ada Tritunggal yang bersabda dan umat diajar melalui gereja yang ditumpangkan tangan.
      4. Ayat itu untuk orang kafir babel pada zaman sebelum Yesus dilahirkan.

      • nudra syafini says:

        Ajaran Kristian menekankan bahawa Allah itu terdiri dari tiga oknum, iaitu Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Ruhul Kudus. Ketiga-tiga “tuhan” ini bukanlah tiga, tetapi satu. Apakah logikkah pemikiran seperti ini?

        Lebih-lebih lagi, salah satu daripada “Tuhan” orang Kristian, iaitu Yesus (Nabi ‘Isa), yang kononnya adalah Tuhan Allah itu sendiri menurut kepercayaan orang-orang Kristian, diperlakukan seperti manusia biasa. Berikut adalah dalil-dalil yang menyokong hujah ini:

        Di dalam ‘Matius’, fasal 4 ayat 5, menyebut:

        “Kemudian daripada itu iblispun membawa Yesus ke Negeri Suci, lalu diletakkannya Jesus di atas bumbung Baitullah.”

        Wajarkah Tuhan yang disembah dan dimuliakan oleh manusia dibawa oleh Iblis yang dilaknat dan dikutuk tunduk kepada kemahuan Iblis dibawa ke mana-mana sahaja? Wajarkah Iblis berani berhadapan dengan Allah????

        Di dalam ‘Matius’ lagi, fasal 27 ayat 1-2, menyebut:

        “Setelah hari siang, maka segala ketua imam dan orang-orang tua kaumpun berundinglah atas hal Yesus supaya dibunuhkan dia, maka diikat dia serta dibawa pergi, lalu diserahkan kepada Pilatus, iaitu Wakil Pemerintah.”

        Wajarkah Tuhan boleh diikat sesuka hati oleh manusia dan di mana pula kekuatan yang ada pada diri Tuhan sehingga sanggup menyerah diri kepada manusia???

        Cukup untuk sekadar itu……Fikir-fikirkan lah…….

    • prokatolik says:

      Al quran tidak akurat menurut kristian oleh itu tidak terpakai oleh kami.

      • Anayd says:

        ternyata kamu tidak memahami maksud dalam alkitab . apa pun , God always bless u :) TanganNya sentiasa terbuka untuk kamu dan untuk semua manusia :)

  37. assan says:

    Tuhan memberkatimu. Yohanes 3:16 kerana begitu besar kasih Allah akan dunia ini sehingga Dia sanggup mengaruniakan anakNya yang tunggal (Isa Almasih) supaya setiap yang percaya kepadaNya tidak akan binasa melainkan beroleh hidup yang kekal.
    Inilah yg menjadi iman dan pengharapan kita sebagai anak Tuhan.

  38. Hamba allah. says:

    Prokatolik:..1.ilovejesus kata kristian bukan agama what the Hell…
    Kamu sama2 kristian pun berbolak-balik..

    • Cinta Islam says:

      Hamba Allah, kuatkan dirimu saudara…. kita berada di dalam medan yang tentera mereka lebih ramai dari kita… Jangan kau risau.. Allah itu sentiasa ada untuk hamba-hambanya… Jika Hamzah telah mengkaji kitab mereka… apa kata kita mencadangkan kepada mereka untuk mengkaji pula al-Quran? Adakan meraka berani?? Allahuakhbar!!

  39. Hamba allah. says:

    Karut ajaran agama kamu…kembali lah dijalan yang lurus..yakni ISLAM,..

    2. Allah tidak akan mati. Dibinanya Syurga adalah untuk balasan kepada umatnya yang mengikut perintah dan taat kepadanya. Dibinanya Neraka adalah untuk balasan kepada umatnya yang ingkar dan terpesong dari ajarannya (syirik) menyekutukan Allah yakni menduakannya. bukanlah untuknya..sesungguhnya Allah maha pengasih dan penyayang. Nabi Isa di syurga Allah.

    3.Manusia (paderi) tidak boleh mengampunkan dosa kamu yang kamu lakukan. (Tritunggal) kamu itu..tetapi hanya pada Allah kita berserah dan meminta ampun kepadanya dengan menadah tangan dan berdoa.

    4.kamu yang kafir, bukti jelas kitab kamu telah banyak terpesong dari ajaran sebenar..

    Agama kamu selangkah lagi untuk ke jalan yang benar..Allahuakhbar!!..

  40. allygal dillyn says:

    good!!!

  41. Kenapa perlu di perdebatkan .Ikuti Kisah Benar Cahaya Al Majid berhubung bagaimana Simon, Peter, John Paul, Andrew James, Lily Bartholomew, Josuhua, Don Frazier, Ronnie Richard, Alice, serta Ashley dan ramai lagi diantara ‘Penyinta Yesus atau pun Jesus”, ditunjukkan kebenaran tentang Islam dan Allah SWT, Tuhan Yang Esa, sehinggakan kesemuanya ‘terbuka hijab” mengambil Islam sebagai anutan dan Allah SWT sebagai Tuhan mereka dan menerima Jesus @ Yesus Putra Maryam sebagai salah seorang Nabi. Kebenaran dan ‘ Mukzjizat” Allah dipersaksikan kepada mereka. Diantaranya pernah mengungkapkan kata-kata ” I’ll born Catholik and I’ii die Catholic” serta diantaranya sudah pun melakukan ‘lawatan ke Jurusalem ibarat menunaikan ” haji atau pengsujudan” sambil memegang salib dan mengelilingi Jurusalem. Namun semua itu tercabut “dihatinya”, . Layari kisah benar ini di :- Perjalanan Ke Dua Cahaya Al Majid atau puteramariam,blogspot.com untuk mengenali personaliti yang dinyatakan.
    Inginkankan kebenaran?? Jangan takut..Buka Hati Buka Minda..pasti terjumpa JAWAPAN YANG DICARI.
    Keberkatan kepada semua.

    • Lucifer says:

      lu olang gado2 pasai lu olang punya akama ha??? lu olang cama2 pandei lo !!!! tapi kan.. saya sangat cintak sama olang klistien bepanding iselam lo.. olang iselam ha, ada babi pun tiada mouk makang! lagi lameik olang sudtah makang tapi tiada ada apa2 lo??? itu napi Muhamat ha, dapat wahyo dari raja setan! olang klisties cakap budak bintang timo, Lucifer handsome punya malekat lo!!! itu lucifer ada cakap sama lu olang punya muhamat, Dia Allah ho!!! lepas itu muhamat kasi lu olang punya datok2 acaran sisat lo.. setahu saya, muhamat banyeik pakek wangi karena badtan ada penyakit and tiada makang obat,so.. bau busuk kuat gilak lo!!! apa hal ho asal olang balik dali haji kuat diam suda ho?, ada nampak kepala babi dalam itu kotak hitam besak2 ti kah?!?!? lu baling batu dalam lobang di mekah pun tidak ada sampe sorga lo, pasti masuk lori ho..!! saya masi ada banyak lagi mao cakap sama lu olang, kalo saya sibut semuak muhamat punyak prolem ha, pun tiada cukup kitak punyak skrim komputer ho!!!

      1.muhamat mati, tenkolak masi ada dlm kubor! apa2 dia tulis pun.. lu olang pecaya!! apa2 nabi tulis pun.. lu olang pecayak jugak..!! saya pun mau jadi nabi jugak lo.. next time gua tulis semuak acaran2 baik n saya pun boleh kata saya nabi kalo lu ikut saya punya acaran lo…

      2.Jisus ada mati, lepas itu lu punya olang kasi gantong jisus atas salip.. lepas itu letak dlm kubo, tapi kubo jisus sudah kosong ho!! …mana mayat jisus ha?! lu olang culi kaa….

      jisus ha.. mati hali cumaat..hali saptu olang2 ambik holiday..and hali sunday olang2 happy kelana jisus suda bangkit dan duduk sebelah kanan ‘the creater’.. kalo lu kata jisus is the same guy, so.. whay lu sembayang sama tuhan yang sudah mati pada hali cumaat itu?,Tuhan hidup hali 7 ho!!!

      lu olang pun bodo jugak ho. tau tuhan tdak terima muhamat..kenapa tak berdoa sama jisus yg sudah ada dgn Allah? guna cara singkat la geng, tidak perlu pikir panjang2!! kerana kita mau di selamat kan dari dosa, daripada yang muslim bersusah payah mohon Allah mletakan Muhammad seperti yesus.. lebih mudah lagi kita bersujud kepada Tuhan yg boleh mengalahkan kejahatan, serta,’ ASAL PERCAYA SAJA, KAMU PASTI AKAN SELAMAN’.. bukan kpd insyalah! tetapi kpd AMEN..!

      BUATLAH PILIHAN!! Sebelum Isa Almasi/Yesus datang untuk menghakimi orang yang hidup dan mati!

      maaf ya bapak2 ibu2.. mengapa in Dajjal harus punya 1 MATA saja?

      Sekian…..!!!

  42. Cinta Islam says:

    Pernah kamu semua tau apa itu ‘Kunci Syurga’ ?

  43. Beth says:

    Lukas 21:17 Dan kamu akan dibenci semua orang oleh karena nama-Ku. 18Tetapi tidak sehelai pun dari rambut kepalamu akan hilang. 19Kalau kamu tetap bertahan, kamu akan memperoleh hidupmu.

    Ingatlah, bahawa setiap daripada kita harus mempertanggungjawabkan segala anggota tubuh yang diberikan oleh-Nya pada kita pada hari penghakiman. Mulut yang diberi seharusnya digunakan bagi menyembah Tuhan Pencipta kita, bukan untuk mengeluarkan ayat-ayat yang tidak berkenan di hati-Nya, akal fikiran yang dikurniakan seharusnya digunakan untuk berfikir, berlandaskan ajaran-Nya, bukan untuk mengeluarkan idea yang berlandaskan kemarahan semata-mata, telinga yang diberikan oleh-Nya harus digunakan bijak bagi mendengar dan mentafsirkan menerusi cinta kasih-Nya, bukan untuk dipekakkan semata-mata. Seharusnya kita sama-sama ciptaan-Nya harus mendebatkan perkara ini, berlandaskan iman kepercayaan yang teguh, bukan dengan mengeluarkan perkataan-perkataan yang sepatutnya tidak kita keluarkan. Jikalau perkataan yang tidak senonoh berbaur hinaan dan ejekan tersebut sudah keluar daripada mulut saudara, bagaimana bisa kami (yang saudara katakan agama yang tidak benar) bisa mempercayai saudara yakni perbuatan tersebut (hujat) keluar tidak lain tidak bukan daripada mulut saudara sendiri?
    Ya Tuhan, cukup lah bagi kami kasih karunia-Mu. Halleluyah~~!Puji Kristus!!

  44. Meme says:

    Ternyata si Hamzah itu lebih bodoh dari keledai, sudah pembohong, pembual ternyata dia mesantren hanya buat melengkapi cerita bohongnya saja

  45. Anayd says:

    In the name of Jesus Christ :)

    for u hamba allah, if kau mengenali Yesus lebih dalam, kau akan mengenali kristian lbih dalam jg. Dan kau akan tau KRISTIAN BUKAN AGAMA :) Please don’t talk NONSENSE about christian. Yesus tda mati utk SELAMA2NYA. Dia MATI dan pada hari KETIGA, dia BANGKIT semula. If u still doubt it, read the BIBLE by your own self because bible for all MANKIND :) trust me, all ur question will be ANSWERED :)

    btw, bukan AGAMA yang menentukan seseorang masuk syurga, tetapi IMAN :)

  46. Cinta YESUS says:

    Maaf..agama org muslim ada ajar untk mencaci,menghina agama lain?skurang2nya sy tau yg agama sy ni ada dua prinsip, kasihi sesama dan mengampuni yg lain.k bye.

  47. Paus says:

    Cerita bohong yg sangat bagus, lulusan pesantren dan gelar sarjana islam kok masih salah dlm pnulisan ayat al qur’an, oh iya kita tdk prlu hran krn di kitab mreka diajarkan hal2 yg tdk baik itu wajar sbg mana surat2 paulus

  48. mama says:

    Yakinlah bahawa Yesus (Isa) akan turun semula ke dunia suatu masa nanti……tapi pernahkah tuan/puan pembaca semua bertanya…..apakah sebab utama/tugas utama Yesus(Isa) turun semula ke dunia nanti????

  49. Anayd says:

    waaahhh .. t’lalu banyak komen skg ni . apa pun , terima kasih bagi kamu yang menghina kristian :) Tuhan memberkati kamu :) Yesus adalah RAJA SEgALA RAJA ! amen ! Mari SEMUA umat manusia , kita MENYEMBAH DIA !

  50. Muhammad says:

    Salam Sejahtera, bagi
    saudara & saudariku sekalian
    yang dikasihi oleh Tuhan kita
    YESUS KRISTUS

    Saya cuma ingin menyampaikan
    ucapan selamat kepada
    saudaraku Hamzah,
    karena engkau telah berhasil
    mendapatkan Kebenaran yang
    SESUNGGUHNYA.

    GOD
    BLESS
    YOU

  51. nudra syafini says:

    Maaf Anayd,

    Orang Islam di sini bukanlah menghina kristian…kami turut mempercayai nabi Isa….kerana nabi Isa merupakan salah seorang rasul…tetapi kami beriman kepada nabi Muhammad SAW…dan kamu(orang kristian) tidak beriman dengan nabi Muhammad….

    perbezaan kita(Islam dan kristian) adalah konsep ketuhanan yang mana umat Islam hanya beriman kepada Allah yang satu dan berbeza dengan kristian yang mana konsep ketuhanan mereka adalh trinity…bapa tuhan,anak tuhan dan roh kudus…

    kita di sini bertujuan untuk mengenali agama masing-masing….bukannya hendak kutuk mengutuk…seelok-eloknya kita MEMPERKENALKAN agama masing-masing supaya kita mengetahui ajaran agama yang lain.

    Walau apapun…bagi saya
    ALLAH MAHA BESAR
    AKU NAIK SAKSI NABI MUHAMMAD ITU UTUSAN ALLAH..
    SUBHANALLAH…..Maha Suci Allah,
    ampunilah dosa-dosaku.dosa-dosa yang telah aku lakukan,
    semua dosa yang aku lakukan,semua kesalahan yang aku lakukan
    akulah yang menanggungnya…bukan orang lain,
    Oleh sebab itu YA ALLAH,
    Hanya Engkau YA ALLAH
    dapat menghapuskan dosa-dosaku.
    Amin….Ya Rabb..

    • Anayd says:

      shallom :) memang kamu tidak menghina kristian but try to read another comment .. adakah comment itu tidak m’hina kristian ? jjur sy ckap sekali lagi kamu langsung tidak memahami TRINITY .. apa pun Tuhan memberkati :)

      jika kita MEMPERKENALKAN agama masing2 , sy yakin , ramai yg akan kutuk mengutk . tp apa pun , tidak smua bgitu . bukan ?:)

      Tidak ada yang boleh datang kepada ALLAH kalau tidak melalui YESUS :) . sebelum kamu komen , kamu kena fkir dalam2 .. dan selidiki la IA .

      I pray for u :) God always bless u :)

      • nudra syafini says:

        TQ Anayd coz memahami apa yang saya cuba sampaikann…

        YES….I agree bahawa saya memang tidak memahami secara mendalam konsep trinity… but sepertimana kamu juga (tidak memahami konsep ketuhanan umat Islam).

        melalui page nie dan beberapa page yang lain, saya banyak belajar berkaitan agama kristian khususnya…

        Walaubagaimanapun,tanggungjawab saya untuk menyampaikan ajaran Islam yang saya anuti…membetulkan apa-apa kemusykilan dan…. dan saya yakin agama yang saya anuti ini adalah benar…dan nabi Muhammad itu benar..

      • Anayd says:

        have u read the bible until finish ? sy sndri tida bca al-quran sampai habis ) anyway , it’s ok , it’s up to u :) Jesus bless u :)

  52. nudra syafini says:

    TQ Anayd….

  53. hamka says:

    untuk renungan;_

    Sejarah Trinitas

    Perlu diketahui bahwa ketika Yesus diutus,wilayah Palestina itu di bawah dominasi/koloni Kerajaan Romawi,yang di dalamnya juga banyak orang Yunani.

    Ketika Yesus disalib, berita penyalibannya itu menyebar ke seluruh penjuru Timur Tengah hingga daratan Eropa (terutama Yunani).
    Banyak orang yang ingin mengabadikan peristiwa tentang Yesus itu.Bukan sastrawan Yunani dan Romawi saja,tetapi juga ada sastrawan dari Timur Tengah sendiri. Terbukti ditemukannya 45 injil tentang Yesus (41 apokrif dan 4 kanonik).

    Hanya saja waktu itu pengaruh kekuasaan Romawi begitu kuat, sehingga hanya 4 injil saja yang diakui oleh Gereja Kristen Awal sebagai kanon Perjanjian Baru.

    Ke-4 injil Kristen ini banyak mengutip ayat2nya dari Septuaginta Perjanjian Lama berbahasa Yunani, disamping gagasan2 pengarangnya sendiri, dan sudah terbukti ke-busukan-nya (Distorsi Kanonik Markus Matius Lukas dan Yohanes)

    Dalam Perjanjian Baru banyak terdapat kata “Bapa”, “Anak”, dan “Roh Kudus”. Kata-kata ini sebenarnya dikutip oleh para pengarangnya dari Septuaginta Perjanjian Lama berbahasa Yunani, karena di Perjanjian Lama sendiri kata-kata tersebut juga banyak dijumpai. Hanya saja orang-orang Yahudi tidak memper-Tuhan-kan manusia dan Roh Kudus, sebagaimana dilakukan Kristen.

    Adapun mengenai penuhanan terhadap Yesus dan Roh Kudus, yang tergabung dalam konsep Trinitas, sesungguhnya merupakan karangan tokoh-tokoh Gereja Kristen Awal, yang dipelopori oleh Paulus Tarsus untuk menyesatkan umat manusia.

    Dan gagasan tentang konsep Trinitas ini sesungguhnya merupakan adopsi dari ajaran-ajaran Trinitas yang sangat populer pada saat itu, yaitu:

    1. Ajaran Trinitas di Mesir: Iziris, Auzuris, dan Huris.
    2. Ajaran Trinitas di India: Brahma, Wisynu, dan Syiwa.
    3. Ajaran Trinitas di Yunani: Zeus, Poseidon, dan Pedos.
    4. Ajaran Trinitas di Romawi: Jupiter, Nipton, dan Pluton.

    Jadi, injil-injil yang ada dalam Al kitab sekarang itu jauh lebih banyak modifikasinya, ketimbang injil dari Yesus/Nabi Isa sendiri.

    sebenarnya kepercayaan trinitas ini tidak pernah diajarkan dalam alkitab bibel.

    tidak ada satupun nabi termasuk Yesus yang mengajarkan kepercayaan trinitas,semasa hidupnya yesus disebut sebagai nabi(sekarang orang kristen menganggap yesus adalah tuhan)

    Padahal di injil tidak ada satu ayat-pun, yang menunjukkan identitas bahwa yesus adalah Tuhan identitas Yesus adalah nabi justru tertulis di injil :

    Matius 21:11 Dan orang banyak itu menyahut: “Inilah nabi Yesus dari Nazaret di Galilea.”

    dan inilah kalimat yang diajarkan Yesus…

    Markus 12:29 Jawab Yesus: “Hukum yang terutama ialah: Dengarlah, hai orang Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan itu esa.

    Markus 12:32 Lalu kata ahli Taurat itu kepada Yesus: “Tepat sekali, Guru, benar kata-Mu itu, bahwa Dia esa, dan bahwa tidak ada yang lain kecuali Dia.

    Yesus mengajarkan bahwa Tuhan itu Esa…seperti juga yang diajarkan para nabi sebelumnya….

    Ulangan 6:4 Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN itu Allah kita, TUHAN itu esa!

    tetapi 3 abad kemudian pada suatu konsili yang terkenal dengan nama konsili nikea. Almarhum Yesus DILANTIK menjadi TUHAN dalam suatu keputusan yang dinamakan Kredo Nikea yang berbunyi sebagai berikut.

    Kredo Nikea (325 M) :

    “Kami percaya akan satu Allah,
    Bapa yang Mahakuasa, pencipta segala sesuatu, yang tampak dan tak tampak,

    dan pada satu Tuhan, Yesus Kristus,
    Putra Allah, tunggal dilahirkan dari Bapa, yakni, dari zat [ousia] Bapa,

    Allah dari Allah, cahaya dari cahaya,
    Allah sejati dari Allah sejati,
    dilahirkan bukan diciptakan,
    mempunyai zat sama [homoousion] dengan Bapa,

    melalui dia segala sesuatu diciptakan,
    segala sesuatu yang ada di surga dan
    segala sesuatu yang ada di bumi,
    yang demi kita manusia dan demi penyelamatan kita,
    turun [ke dunia] dan menjadi manusia,
    menderita,bangkit kembali pada hari ketiga, naik ke surga,
    Dan akan datang mengadili orang yang hidup dan yang mati.
    Dan kami percaya akan Roh Kudus.”

    Perlu anda catat bahwa pada waktu itu Roh Kudus belum jadi tuhan tidak ada penjelasan lebih lanjut tentang ROH KUDUS.

    jadi nama yang tepat adalah DWINITAS

    setengah abad kemudian baru Roh Kudus ini dinaikkan pangkatnya menjadi tuhan…dimana???

    disini lagi-lagi di sebuah konsili yang kali ini diadakan di kota Kontantinopel…

    Hasil Konsili Nikea Konstantinopel (381 M).

    “Aku percaya akan satu Allah,
    Bapa yang mahakuasa, pencipta langit dan bumi,
    dan segala sesuatu yang kelihatan dan tak kelihatan;

    dan akan satu Tuhan Yesus Kristus,
    Putra Allah yang tunggal.
    Ia lahir dari Bapa sebelum segala abad,
    Allah dari Allah, Terang dari Terang,
    Allah benar dari Allah benar.

    Ia dilahirkan, bukan dijadikan,
    sehakikat dengan Bapa;
    segala sesuatu dijadikan oleh-Nya.
    Ia turun dari surga untuk kita manusia
    dan untuk keselamatan kita.

    Ia dikandung dari Roh Kudus,
    dilahirkan oleh Perawan Maria, dan menjdi manusia.
    Iapun disalibkan untuk kita, waktu Pontius Pilatus;
    Ia menderita sampai wafat dan dimakamkan.
    Pada hari ketiga Ia bangkit menurut Kitab Suci.
    Ia naik ke surga, duduk di sisi Bapa.
    a akan kembali dengan mulia,
    mengadili orang yang hidup dan yang mati;
    kerajaan-Nya tak kan berakhir.

    Aku percaya akan Roh Kudus,
    Ia Tuhan yang menghidupkan;
    Ia berasal dari Bapa dan Putra;
    Yang serta Bapa dan Putra,
    disembah dan dimuliakan;
    Ia bersabda dengan perantaraan para nabi.
    Aku percaya akan Gereja
    yang satu, kudus, katolik dan apostolik.
    Aku mengakui satu pembaptisan
    akan penghapusan dosa.
    Aku menantikan kebangkitan orang mati
    dan hidup di akhirat.
    Amin.”

    Sejak itulah evolusi trinitas sudah sempurna…. hanya perlu waktu 56 tahun untuk merubah Tuhan dari dwinitas menjadi trinitas…

    Itulah jejak Antikristus yang sukses mengganti doktrin ke-esa-an Tuhan menjadi Trinitas, suatu ajaran yang tidak pernah dikenal dan diajarkan oleh para nabi termasuk tidak diajarkan Yesus sendiri.

    Watch Tower and Bible Tract Society of Pennsylvania, 1984, menjelaskan:

    “Throuqhout the ancient word, as far back as Babylonia the worship of paqan qods qrouped in

    triplets were common. This practice was also prevalent, before, during and after Christ in Egypt,

    Greece and Rome. After the death of the Apostles, such pagan be(iefs beqan to invade

    Christianity”.

    (Dunia di zaman purbakala, sejak masa kerajaan Babilonia, sudah terbiasa menyembah berhala,

    tiga Tuhan dalam satu. Kebiasaan ini juga banyak ditemukan di Mesir, Yunani dan Romawi, baik

    sebelum, selama maupun sesudah Yesus. Setelah kematian murid-murid Yesus, kepercayaan

    penyembah berhala ini kemudian merasuk ke dalam agama Kristen)

    Sumber http://www.sejarahtrinitas.blogspot.com/

  54. joyce says:

    Yesus lah JALAN KEBENARAN DAN HIDUP…GB oll..

  55. joyce says:

    Sebab pemberitaan tentang salib memang kebodohan bagi mereka yang akan binasa, tetapi bagi kita yang diselamatkan pemberitaan itu adalah kekuatan bagi ALLAH”..1 korintus 1:18…GBless oll

  56. hambaMu says:

    Saya sudah byk menyaksikan mukzizat dlm al-quran.
    Tunjukan saya jika ade mukjizat dlm al-kitab kerna islam menuntut menimba ilmu dr seluruh kitab-kitabNya.

  57. christoper says:

    Hanya kebaikan yang dilakukan setiap umat manusia di dunia saja yang membezakan agamanya dengan lain-lain agama di dunia ini.Hanya berbuat amalan baik saja pun dikira agama juga kan,daripada anuti ugama ini dan itu tapi……..suruh melakukan kebaikan pun…nnnn belum mengerti lagiii he he…..he.cakap saje beria-iya…melayani lah dan bukan minta untuk dilayani.Apa-apa pun ade kebenaran ade kepalsuan dan ade kegelapan baru lah ade terangnyeee…dan buka lah pintu hati supaya terang dan kebenaran itu ketuk dan terus masuk ke dalam hidup mu.Sama-sama lah kite melayani.

    • crackyourbone says:

      sahabat kristian semua..adalah lebih baik kamu semua mencari gospel (injil) dalam bahasa aramaic..cuba kaji semula ttg bahasa krn itu adalah bahasa eeso (isa).Muslim memilki argument mereka yg kukuh krn Al-quran yg diturunkan kpd Muhammad hmpir 15 abd dhulu adalah dlm bhasa arab dan kekal sehingga kini tanpa ada perubahan walaupun 1 ayat, ttpi injil sering mengalami perubahan setip zaman sehinggakn mereka x tau yg mana asli yg mana palsu..cuba buktikan pada masyarakat yg anda memiliki injil of Isa, bukan injil bermacam versi, trgkan kpd kami apa yg terkandung dalamanya,,Kami Muslim amat mengagungkan Nabi ISa kerana baginda adalah rasul Allah yg Besar beserta Noah, Abraham, Moses n Muhammad (ulul Azmi), dalam syahadah (kesakasian) kami sbagai muslim adalah ” No muslim if we do not believe Jesus and all prophets” N Tidak beriman jika x percaya kepada para nabi n Rasul..Ttp kami x percaya sama skali Jesus adalah Tuhan krn x ada stau pun Jesus menyrurh umatnya menganggap baginda sebagai TUHAN,

  58. alex says:

    Syalom!
    Saya mendorong mereka yang tidak percaya sama sekali kepada Tuhan Yesus sebagai Juruselamat manusia saat ini anda boleh menemukan DIA secara peribadi..berdoa dengan cara apapun kepercayaanmu katakan “Tuhan Yesus saya mau bertemu dengan Engkau saat ini,saya mau mengundang Engkau secara peribadi dan mau melihat Engkau lebih dekat”..Amin

  59. suhandi brata winardi says:

    Its true

  60. herlambang says:

    astagrfirullah…… keterangan Sdr. Hamzah sangat meragukan sulit dipercaya… saya do’akan smoga dapat hidayah lg dari Allah SWT… Untuk kaum muslimin di manapun berada marilah kita trus saling nasehatmenasehati dan menjaga silaturahmi sehingga kita dalam lindungan Allah SWT sehingga kita tetap istikomah dan khuznulhotimah….

  61. Hidayah dan Petunjuk says:

    “Mr. Hamzah” ini kononnya lulusan pesantren, tapi daripada ceritanya di atas, setelah keluar dari pesantren pun dia masih tidak memahami perkara2 yang asas tentang Islam & perbezaannya dgn Kristian. JELAS CERITA HAMZAH ADALAH REKAAN SEMATA2 & TIADA KAITAN DGN YANG HIDUP MAHUPUN YANG TELAH MENINGGAL DUNIA.
    Oh ya.. setelah membaca sejauh ini.. saya masih tidak pasti status Yesus di kacamata penganut Kristian sekalian. Apakah dia RAJA atau ANAK TUHAN ataupun TUHAN? mana satu yang betul ni?!
    Sudah tentu yang benar ialah, Nabi Isa itu salah seorang utusan Allah. ALLAH TUHAN YANG ESA.

  62. JalanYangHidup says:

    alkitab mengajar umat kristian supaya saling mengasihi antara satu dgn yang lain dan melarang umat kristian dari saling mengutuki.. haleluya kerna kasih Yesus kita dibenarkan..

    Roma 12:9 Hendaklah kasih itu jangan pura-pura! Jauhilah yang jahat dan lakukanlah yang baik.
    12:10 Hendaklah kamu saling mengasihi sebagai saudara dan saling mendahului dalam memberi hormat.
    12:11 Janganlah hendaknya kerajinanmu kendor, biarlah rohmu menyala-nyala dan layanilah Tuhan.
    12:12 Bersukacitalah dalam pengharapan, sabarlah dalam kesesakan, dan bertekunlah dalam doa!
    12:13 Bantulah dalam kekurangan orang-orang kudus dan usahakanlah dirimu untuk selalu memberikan tumpangan!
    12:14 Berkatilah siapa yang menganiaya kamu, berkatilah dan jangan mengutuk!
    12:15 Bersukacitalah dengan orang yang bersukacita, dan menangislah dengan orang yang menangis!
    12:16 Hendaklah kamu sehati sepikir dalam hidupmu bersama; janganlah kamu memikirkan perkara-perkara yang tinggi, tetapi arahkanlah dirimu kepada perkara-perkara yang sederhana. Janganlah menganggap dirimu pandai!
    12:17 Janganlah membalas kejahatan dengan kejahatan; lakukanlah apa yang baik bagi semua orang!
    12:18 Sedapat-dapatnya, kalau hal itu bergantung padamu, hiduplah dalam perdamaian dengan semua orang!
    12:19 Saudara-saudaraku yang kekasih, janganlah kamu sendiri menuntut pembalasan, tetapi berilah tempat kepada murka Allah, sebab ada tertulis: Pembalasan itu adalah hak-Ku. Akulah yang akan menuntut pembalasan, firman Tuhan.
    12:20 Tetapi, jika seterumu lapar, berilah dia makan; jika ia haus, berilah dia minum! Dengan berbuat demikian kamu menumpukkan bara api di atas kepalanya.
    12:21 Janganlah kamu kalah terhadap kejahatan, tetapi kalahkanlah kejahatan dengan kebaikan!

  63. JalanYangHidup says:

    Ya Tuhan engkau ampuni org2 yang menghina Engkau ya Tuhan darah Mu engkau tumpahkan demi menebus dosa manusia. tetapi apakah balasan manusia terhadapMu ya Tuhan?

    lukas 22:19 Lalu Ia mengambil roti, mengucap syukur, memecah-mecahkannya dan memberikannya kepada mereka, kata-Nya: “Inilah tubuh-Ku yang diserahkan bagi kamu; perbuatlah ini menjadi peringatan akan Aku.”
    22:20 Demikian juga dibuat-Nya dengan cawan sesudah makan; Ia berkata: “Cawan ini adalah perjanjian baru oleh darah-Ku, yang ditumpahkan bagi kamu.

    22:21. Tetapi, lihat, tangan orang yang menyerahkan Aku, ada bersama dengan Aku di meja ini.
    22:22 Sebab Anak Manusia memang akan pergi seperti yang telah ditetapkan, akan tetapi, celakalah orang yang olehnya Ia diserahkan!”

  64. Bersukacitalah dalam Tuhan, muliakanlah Tuhan,
    Karna itulah kesukaanku…, God bless you

  65. laizenly says:

    Tidak ada yg Mustahil Bagi Tuhan…

    IV* 40 Krna pengetahuan kita tentang Tuhan itu terbatas, maka pembicaraan kita tentang Tuhan pun demikian juga. Kita hanya dapat berbicara tentang Tuhan dari sudut pandang ciptaan dan sesuai dengan cara mengerti dan cara fikir manusiawi kita yang terbatas. (KGK ms 51)

  66. in fact says:

    ini orang kristen mengada ada… wkwkwk karian nggak ngerti islam… jangan paksain diri untuk sebuah kesesatan… wkwkkw

  67. in fact says:

    kata Imam didalam Al Qur an disebut 12 kali… telah tercatat 11 imam dalam islam (silahkan cari di sejarah islam)… yang satu akan menggenapi angka 12 yaitu Imam Mahdi… gitu lho… Alquran itu sempurna… kata atas bawah, panas dingin, gelap terang, wanita pria, saithon malaikat dll sama jumlahnya… kata hari jumlahnya 365, bulan 12 minggu 52… itulah keajaiban alquran… cari sendiri keteranganya…

  68. muslim says:

    Pd akhir zaman iss as akan mengatakan.ya Allah aku tidak pernah mengatakan bahwa aku Tuhan….tp krna mukzijat yg engkau berikan kpdku yg menganggap bahwa aku tuhan..
    Jd bertobatlah krna isa itu nabi yg diberi mukzijat lebih,,jd jangan salah tafsir bahwa ia tuhan..kl tritunggal itu cm dalih untuk men tuhankan isa…

    • cengkerik says:

      allah tak beranak dan tak beranak memang benar lo.tapi mustahilkah bagi Allah jilka ia berfirman inilah anak yang aku kasihi yang akan aku serahkan segala milik ku padanya.Adakah ia tak akan berlaku,jika tak berlaku maka lemah dah tak berkuasalah Allah itu.Tumpang tanya menurut bahasa melayu atau kamus apakah maksud kami?setahu saya kami ini bermaksud ramai kan gitu.Cuba kamu buka Al Quran terdapat banyak kali perkataan Kami digunakan mewakili Allah.Contoh “maka kamilah yang memberi rezeki” atau “kamilah yang mencipta Adam dan Hawa” dan banyak lagi..Maaf sekiranya ayat ini tak langkap.menurut kamu adakah kami berbaksud ramai ayau satu jika satu maka tukarkanlah bahasa dah penterjemahan kamus supaya kami mewakili seorang dan aku mewakili ramai.Kadang-kadang benda di depan mata kita sendiri pun kita tak nampak…Fikir-fikirkan

  69. abu bakar says:

    =Agar Allah memberikan ampunan padamu ( Muhammad ) atas Dosamu yang lalu dan yang akan
    datang, serta Menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan Menunjukimu ke jalan yang lurus. 48:2

    =Dan sungguh, Dia ( ISA ) benar-benar menjadi pertanda akan datangnya hari kiamat. Oleh kare-
    na itu, janganlah kamu ragu-ragu tentang ( kiamat ) itu dan ” Ikutilah Aku, inilah jalan yang lurus “.
    43:61
    Jadi yang mana harus kita ikuti ? ikut muhammad, masih ber dosa, dan tak tahu jalan yang lurus.
    atau ikut dengan ISA yang Pemiliki Jalan yang Lurus.

    ISA ADALAH TUHAN =1) Hanya ISA dan ALLAH saja yang dapat menciptakan. 3:49 & 5:110
    TANDA-TANDA NYA ( muhammad tidak dapat dan tidak bisa )
    2) Hanya ISA dan ALLAH saja yang tahu hari kiamat. 43:61
    ( muhammad tidak tahu, karena banyak istri )
    3) Hanya ISA dan ALLAH saja yang dapat menghidupkan orang mati.
    ( muhammad justru mematikan orang yang hidup ) 3:49 & 5:110 & 66:9
    4) Hanya ISA saja yang lahir oleh Firman/ Kalimat ALLAH . 3:45 & 4:171
    ( muhammad lahir oleh nafsu kedua orang tua )
    5) ALLAH sendiri Mengajarkan pada ISA , Kitab,Hikmah, Taurat, dan Injil.
    ( Muhammad ummi atau buta huruf , maka umatnya suka berdalih, mu
    dah tersinggung, bilah salah tidak mau mengakui kesalahannya, ba –
    nyak alasan seperti anak sokolah SD, tidak mau kalah walaupun ke-
    nyataannya begitu, banyak akal licik, banyak firman ALLAH didalam
    Al-Quran disisipi, di kurung, dipenggal, dan pokoknya tidak mau ka
    , lah dengan kebenaran, pintar membuat alasan yang tidak masuk di
    akal , andalannya kumpulan hadits yang tadinya berkata Al-Quran itu
    sempurna, dari langit, dari Allah, emangnya dilangit ada percetakan ?.
    Itulah umat yang telah disesatkan.

  70. abu bakar says:

    ISA AL-MASIH TERKEMUKA ( BERKUASA ) DI DUNIA DAN DI AKHIRAT.
    ——————————————————————————————
    —————————————————————————————— SQ 3 : 45

    > AGAR ALLAH MEMBERIKAN AMPUNAN PADA – MU ( MUHAMMAD )

    ATAS DOSAMU YANG LALU DAN YANG AKAN DATANG,

    SERTA MENYEMPURNAKAN NIKMAT-NYA ATAS-MU

    DAN MENUNJUKIMU KE JALAN YANG LURUS. ( AL-FATH 48;2. )

    > TUNJUKILAH KAMI JALAN YANG LURUS, ( AL-FATIHAH 1:6&7 )
    Ihdinash-shiraathal mustaqiim

    ( YAITU ) JALAN ORANG-ORANG YANG TELAH ENGKAU BERI NIKMAT KEPADANYA ;
    shiraatha -lladziina an’amta ‘alaihim

    > TIDAK LAIN DIA ( ISA )
    In huwa

    HANYALAH SEORANG KAMI BERI NIKMAT ATASNYA , ( AZ-ZUKHRUF 43:59 )
    in huwa illaa ‘bdun an’amnaa ‘alaihi

    > DAN SESUNGGUHNYA, DIA ( ISA ) BENAR-BENAR MENJADI PERTANDA HARI KIAMAT.
    wa innahuu la’ilmun-lissaa’ati

    MAKA JANGANLAH KAMU RAGU-RAGU TENTANG ( KIAMAT ) ITU
    falaa tamtarunna bihaa

    DAN IKUTILAH AKU . INILAH JALAN YANG LURUS . ( AZ-ZUKHRUF 43:61 )
    wattabi’uun(i), haadzaa shiraathun-mustaqiim(un)

    > MEREKA ITULAH YANG TELAH DIBERI PETUNJUK OLEH ALLAH ,

    MAKA IKUTILAH PETUNJUK MEREKA .

    KATAKANLAH ( MUHAMMAD ) ,

    ” AKU TIDAK MEMINTA IMBALAN KEPADAMU DALAM MENYAMPAIKAN ( AL-QUR’AN ) ”

    AL-QUR’AN ITU TIDAK LAIN HANYALAH PERINGATAN

    UNTUK ( SEGALA UMAT ) SELURUH ALAM. ( AL-AN’AM 6:90 )

    > DAN SESUNGGUHNYA AL-QUR’AN ITU DALAM INDUK AL-KITAB

    DISISI KAMI, BENAR-BENAR TINGGI DAN PENUH HIKMAH. ( AZ-ZUKHRUF 43:4 )

    > KATAKANLAH ( MUHAMMAD )

    ” AKU BUKANLAH RASUL YANG PERTAMA DIANTARA RASUL-RASUL,

    DAN AKU TIDAK TAHU APA YANG AKAN DIPERBUAT TERHADAP- KU

    DAN TERHADAP – MU.

    AKU HANYALAH MENGIKUTI APA YANG DIWAHYUKAN PADA – KU,

    DAN AKU HANYALAH PEMBERI PERINGATAN YANG MENJELASKAN.” ( 46:9 )

    > SESUNGGUHNYA ENGKAU ( MUHAMMAD )

    AKAN MATI DAN MEREKA AKAN MATI ( PULA ) ( 39 : 30 )

    > KEMUDIAN , SESUNGGUHNYA KAMU PADA HARI KIAMAT

    AKAN BERBANTAH-BANTAHAN DIHADAPAN TUHAN MU. ( 39 : 31 )

    > DAN KETIKA ISA DATANG MEMBAWA KETERANGAN , DIA BERKATA ,

    ” SUNGGUH , AKU DATANG KEPADAMU DENGAN MEMBAWA HIKMAH,

    DAN UNTUK MENJELASKAN KEPADAMU SEBAGIAN DARI APA YANG

    KAMU PERSELISIHKAN ;

    MAKA BERTAKWALAH KEPADA ALLAH DAN TAAT LAH KEPADA KU ( 43 : 63 )
    ——————————————————————————————-
    ——————————————————————————————-

  71. abu bakar says:

    JADIKAN HIDUPMU MENURUT DALIL KEBENARAN, JANGAN DALIH YANG MENYESATKAN.

    ISA ADALAH TUHAN

    TANDA-TANDA NYA TIDAK DIMILIKI OLEH MUHAMMAD

    1 ) HANYA ISA DAN ALLAH SAJA YANG DAPAT MENCIPTAKAN MAHLUK HIDUP.

    UTUSAN ALLAH YANG LAIN TIDAK ADA, WALAUPUN SEIZIN ALLAH.

    2 ) HANYA ISA DAN ALLAH SAJA YANG DAPAT MENGHIDUPKAN ORANG MATI.

    UTUSAN ALLAH YANG LAIN TIDAK ADA, YANG ADA MEMATIKAN ORANG YANG HIDUP.

    3 ) HANYA ISA DAN ALLAH SAJA YANG MENGETAHUI HARI KIAMAT.

    UTUSAN ALLAH YANG LAIN TIDAK ADA, KARENA SUDAH MATI DAN DI KUBUR.

    4 ) HANYA ISA DAN ALLAH SAJA YANG TERKEMUKA DI DUNIA.

    UTUSAN ALLAH YANG LAIN TIDAK ADA, YANG ADA SEBATAS LOKAL SAJA.

    5 ) HANYA ISA DAN ALLAH SAJA YANG BERKUASA DI AKHIRAT ( ALAM BAQA )

    UTUSAN ALLAH YANG LAIN PADA MATI, TAPI ISA BANGKIT DARI KUBUR.

    3:49 & 5:110 & 43:61 & 3:45
    _______________________________________________________________________

    6 ) HANYA ISA LAHIR OLEH FIRMAN / KALIAMAT ALLAH. 3:45 & 4:171

    7 ) HANYA ISA LAHIR OLEH ROH ALLAH. 4:171

    8 ) HANYA ISA LAHIR DIPERKUAT ROHUL QUDUS. 2:87 & 5:110

    9 ) HANYA ISA LAHIR SUCI . 19:19

    10 ) HANYA ISA SAJA, ALLAH MENGAJARKAN PADA ISA, KITAB,

    HIKMAH, TAURAT, DAN INJIL. 3:48 & 5:110

    11 ) HANYA ISA SAJA, TUHAN MANUSIA, RAJA MANUSIA, SEMBAHAN MANUSIA. 114:1,2,3

    ___________________________________________________________________________

    SUDAH JANGAN MEMBANDINGKAN ISA DENGAN UTUSAN ALLAH YANG LAIN,

    KARENA SEJATINYA ISA ITU, ADALAH ALLAH SENDIRI YANG TURUN KE DUNIA.

    JADI HANYA MANUSIA BAU KENCUR SAJA YANG MUDAH DI SESATKAN OLEH SETAN.

    KALAU MAU BUKTI KEBENARAN , LEPASKAN DULU ROH DALAM DIRIMU, DALAM RAGA

    MU, MINTALAH PADA NABIMU YANG TELAH MATI DIDALAM KUBUR TANYAKAN DIA.

  72. lidya luo says:

    dari semua orang yang komentar disini , sedikit heran dengan agama kita seberang yang dari komen mereka , aku melihat sedikit kebencian , amarah yang membludak, yang tak terkontrol ,,
    apakah sebegitu benci dan sebegitu tidak terimakah kalian akan Isa / Yesus itu?
    mengapa ?? bukankah islam mengatakan cinta damai ? tapi kok comment kalian begitu semua ?

    berbeda dengan komentar anak2 Tuhan yang berkomentar penuh dengan kasih , diberkatilah engkau yang memberkati ,,

    God Bless You ..

  73. Hamba ALLAH says:

    Perbedaan Islam Dan Kristen menurut saya adalah, umat islam lah yang masih mengerjakan apa yang di ajarkan isa almasih dulu sampai skarang, seperti haram makan babi, harus Disunnat hanya menyembah ALLAH dll, Sedangkan kaum kristian malah sebaliknya. dia lebih memilih kata paulus dibanding Tuhanya..

  74. mualaf says:

    yang percaya hanyalah orang geblek, gw ngga pernah denger namanya misi islamisasi yang ada misi kristenisasi melalui mie instan. karena islam menganggap bagi ku agama ku, dan bagi mu agama mu.

  75. Jamil says:

    Adanya hubungan tersembunyi antara ayat-ayat alquran dan injil, yang tidak pernah diketahui oleh hampir semua orang islam and kristian.

    http://hubungantersembunyi.blogspot.com/

  76. Walter says:

    Puji Tuhan.. Semoga d malaysia ini ramai menemui kebenaran kristus..

  77. Hamba allah. says:

    Untuk perbandingan anda mestilah bersikap neutral (tengah-tengah) antara Islam ataupun kristian..
    Kaji lah dan fahami lah dengan akal kamu. Tanpa dipengaruhi dgn agama masing2 meskipun anda penganut salah satunya agama itu…

    Nescaya kamu akan mendapat jawapannya….

    1. ASH-HADU AN LA ILAHA ILLA LLAH 2. WA ASH-HADU ANNA MUHAMMADA RRO SULU LLAH

    Ertinya ;

    AKU BERSAKSI DAN BERIKRAR BAHAWA TIADA TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH, DAN AKU BERSAKSI DAN BERIKRAR BAHAWA NABI MUHAMMAD ADALAH PESURUH ALLAH YANG TERAKHIR.

  78. nani says:

    semuanya selalu menggunakan janji dalam kitab suci
    coba buktikan perkataan dalam kitabmu!
    skarang saja kalau memang agama yg benar
    baik itu islam kristen dll.

  79. Arib says:

    Tanya surah apa dalam Alquran yang menyatakan dengan tegas bahwa nabi Isa akan datang kembali ke dunia pada akhir zaman?

    Atas dasar apa rasul Mahammad berani mengatakan bahwa Isa akan datang lagi diakhir zaman ?

    • henry says:

      Kwan2 didunia ini sdh trtulis dua arah jika kita yakinkn ssorg itu ttpi ada saja salah baginya jan diteruskan kna bagi saya umat agama islam trlalu licik dan dusta trlalu banyak yg byak dlm agamanya dan ajaran yg salah dalam kasih kpd manusia ttpi bagi islam biarlh telan bulat-bulat sebab sdh mnjadi iman islam. Satu saja tidak mgkin manusia smua masuk surga psti ada yg masuk nrka jadi pantaslh islam jadi penghuni nraka biarkan kita krsten masuk surga. Sebab lihatlah ajaran islam pelik. Muhammad sndiri nabi pelik di luar fikiran sehat manusia.

      • henry says:

        Bagi saya islam licik dan dusta byk rahsia kekurangan islam di sembunyikan bukan krsten tidak tahu itu smua ttpi krsten tidak suka mncari kelemahan agama org lain
        apa yg di kesalkan islam suka tafsiran membuatkan berubah menjadi fitnah dan dustan sebab mahu menang ttpi dusta semata-mata mgkin sebab nabinya juga seperti itu? Kawan2 saya 85% muslim memang rajin sembayang 5 waktu tetapi kalau fitnah number 1 apa ini ajaran muhamad??? Insaflah islam dari fitnah dan dusta tafsiran kerna org yg suka tafsiran sama dgn org ramal yg tidak pasti kebenarannya . Saya terus terang seram dgn islam byk dusta dari kebenarannya. Bukan kata fitnah pada islam tetapi saya pernah hidup bersama org islam dan pernah menyalami cara islam bagi mana smuanya rahsia yg disembunyikan. Bagi saya islam itu agama memberi peperangan bukan damai kerna ada sifat unsur-unsur benci dan dendam. Seperti tertulis di kitab islam

      • henry says:

        Lihat ja org berjubah putih jangut panjang seram saya takut2 org bom berani mati. Jihad itukan ajaran muhammad? Berperang juga ajaran muhammad tidak boleh di nafikan lagi jelas dan nyata. Kenapa manusia ini bodoh amat? Ajaran seperti itu sudah tantu ajaran salah kenapa tidak gunakan otak utk berfikir mana yg benar dan salah??? Punya otak tidak guna ttpi guna kaki????? Otak lumbuh karbau.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s