Sangat jelas isyarat dari nabi Muhammad saw, Al-Masih Ad-dajjal adalah AGAMA KRISTIAN, dan KRISTIAN didirikan oleh pengaruh Al-Masih Ad-Dajjal

Posted: July 15, 2010 in debat agama, dialog agama, islam, katolik, kristian, Unitarian

Saya ambil perkataan  penghibur sebagai tajuk diatas untuk dialog. Penghibur perlu masukkan semua fakta dari kitabnya supaya dapat dibidas. Terang-terang kristian menganggap dakwaan penghibur (majoriti sbb saya yakin bukan semua umat islam mentafsir maksud yang sama) sebagai omong kosong dari sumber yang salah.

Comments
  1. prokatolik says:

    Ini lagi kata penghibur: PUNCA HURU HARA DUNIA ini adalah SALIB dan BABI. oleh sebab 2 benda INI adalah PUNCA utama, maka kedatangan Nabi Isa a.s sebagai Imam Islam yang akan memerintah dunia sama seperti khalifah Ar-Rasyidin Al-Muhdiyin akan MEMUSNAHKAN SALIB dan BABI. 2 benda ini akan musnah di akhir zaman. Al-masih Ad-Dajjal (ANTICHRIST 666 yang berpengaruh terhadap pembangunan Kitab Bible) juga akan mati dibunuh.

    Dunia akan aman damai dibawah Pemerintahan islam yang berIMAMkan Nabi Isa a.s (Jesus) dengan tidak membawa hukum baru, malah melaksanakan Sistem yang ditetapkan Al-Quran.

    Kata saya: Mari bincang.

  2. Penghibur says:

    @Stephen

    Abu Hurairah (ra) meriwayatkan bahwa Rasulullah (saw) bersabda, “Demi Zat Yang jiwaku berada di tangan-Nya, putra Maryam benar-benar akan segera turun ke tengah-ketengah kamu sebagai hakim yang adil. Dia akan menghancurkan salib, akan membunuh babi, dan akan menghapuskan jizyah. Harta saat itu akan melimpah sehingga tidak ada seorang pun yang akan menerimanya. Sehingga sujud satu kali saja kala itu jauh lebih baik dari dunia dan isinya”. (HR Bukhari)

    Jabir bin Abdullah berkata, “Saya mendengarkan Rasulullah bersabda, ‘Umatku tidak akan berhenti berperang untuk membela yang benar hingga datang hari kiamat’. Rasulullah lalu bersabda, ‘Kemudian, turunlah Isa bin Maryam dan pemimpin mereka berkata, ‘Ke sinilah dan pimpinlah kami dalam sembahyang’, namun dia akan berkata, ‘Tidak! Sebab sebagian kalian adalah pemimpin untuk sebagian yang lain, sebagai penghormatan Allah terhadap umat ini'” (HR Muslim)

    Abu Hurairah (ra) meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda, “Tidak ada seorang nabi pun antara saya dan Isa. Sesungguhnya, dia akan turun ke bumi. Maka jika kalian melihatnya, kenalilah dia. Dia adalah seorang laki-laki dengan ukuran sedang, berkulit putih kemerah-merahan. Dia memakai dua baju kuning terang. Kepalanya seakan-akan ada air yang mengalir walaupun sebenarnya ia tidak basah. Dia akan berperang melawan manusia untuk membela Islam. Dia akan menghancurkan salib, membunuh babi, menghapuskan jizyah. Allah akan menghapuskan semua agama di zamannya kecuali Islam. Isa akan menghancurkan Dajjal dan dia akan hidup di bumi selama empat puluh tahun dan kemudian dia meninggal. Kaum muslimin akan menyembahyangkan jenazahnya”. (Abu Dawud)

    By, Penghibur

  3. Penghibur says:

    @Stephen

    Pemerintahan Nabi Isa a.s (Jesus) selaku Imam Muslim pada akhir zaman ini adalah SAMA SEPERTI PEMERINTAHAN KHALIFAH AR-RASYIDIN AL-MUHDIYIN. Ini adlah Pemerintahan terakhir dunia di bawah Penguasaan ISLAM, kemudian akan datang tanda-tanda Kiamat besar yang lain.

    By, Penghibur

  4. Penghibur says:

    @Stephen

    Nabi Muhammad saw bersabda; ” Barangsiapa yang membaca SEPULUH AYAT PERTAMA dari surat Al-Kahfi, ia akan selamat dari (fitnah) Dajal.”

    Nabi Muhammad saw bersabda; “Barangsiapa yang membaca SEPULUH AYAT TERAKHIR dari surah Al-Kahfi ia akan selamat dari (fitnah) Dajjal.”

    Diantara isi kandungan Surah Al-Kahfi yang dibincangkan adalah

    “…Dan juga AL-QURAN itu MEMBERI AMARAN kepada orang-orang yang berkata:” ALLAH MEMPUNYAI ANAK”. (Surah Al-Kahfi 18:4)

    By, Penghibur

  5. Penghibur says:

    @Stephen

    (Surah Al-Anbiya’ 21:105-110)

    (105) Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: “Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh”.

    (106) Sesungguhnya Al-Quran ini mengandungi keterangan-keterangan yang cukup bagi orang-orang yang (cita-citanya) mengerjakan ibadat (kepada Allah dengan berilmu).

    (107) Dan TIADALAH KAMI MENGUTUSKAN ENGKAU (wahai Muhammad), melainkan untuk MENJADI RAHMAT BAGI SEKALIAN ALAM.

    (108) Katakanlah: “Sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku (mengenai ketuhanan ialah) bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang bersifat Esa, maka adakah kamu mahu menurut apa yang diwahyukan kepadaku?”

    (109) Sekiranya mereka berpaling ingkar maka katakanlah: “Aku telah memberitahu kepada kamu (apa yang diwahyukan kepadaku) dengan keterangan yang jelas untuk kita bersama; dan aku tidak mengetahui sama ada (balasan buruk) yang dijanjikan kerana keingkaran kamu itu, sudah dekat atau masih jauh.

    (110) Sesungguhnya Allah mengetahui akan perkataan yang kamu sebutkan dengan terus terang, dan juga Ia mengetahui apa yang kamu sembunyikan (di dalam hati).

    “ISLAM SELURUH ALAM”

    By, Penghibur

  6. prokatolik says:

    Penghibur:
    (107) Dan TIADALAH KAMI MENGUTUSKAN ENGKAU (wahai Muhammad), melainkan untuk MENJADI RAHMAT BAGI SEKALIAN ALAM.

    Kata saya: Bagaimana jika kurungan ditukar Yesus jadi begini; (107) Dan TIADALAH KAMI MENGUTUSKAN ENGKAU (wahai Yesus), melainkan untuk MENJADI RAHMAT BAGI SEKALIAN ALAM.

    • Penghibur says:

      @Stephen

      Ayat Al-Quran adalah untuk Nabi Muhammad saw BUKAN untuk Jesus. Tanda kurung tidak membawa sebarang permasalahan kerana setiap ayat Al-Quran telah diterangkan oleh Nabi Muhammad saw.

      Saya pun boleh bertanya pada anda, BUKAN semua ramalan di dalam Kitab bible menjelaskan dengan detail berkenaan Jesus, kebanyakan ramalan tidak menyebut nama Jesus, cuma pada ciri-cirinya, tetapi kata perintah di dalam Al-Quran adalah perintah dari Allah swt kepada Nabi Muhammad saw untuk disampaikan kepada seluruh umat manusia.

      Jika ayat itu dituju kepada Jesus, makia rosaklah keseluruhan TEKS Al-Quran, maka inilah yang dikatakan Sifat Dajjal, KERJA DAJJAL untuk bawa FITNAH KEPADA Dunia ini. namun Darejat nabi lebih tinggi dari Dajjal. dan Al-Masih Ad-Dajjal PASTI AKAN MUSNAH.

      By, Penghibur

    • azdib pro says:

      Setuju dengan prokatolik. Napa mesti ada kurungan (..) tiap kali nak terangakan sesuatu. seperti boleh jadi siapa2 saja dalam kurungan. Dan kenapa nak tekankan “akan membunuh semua babi”…klu dah tiada makan lain umat islam dibolehkan untuk makan juga babi.. seperti tiada penderian. napa tak halalkan kan saja babi tu dari awal..tak la segan2 nak makan masa dah tiada pilihan makan. lagi pun Allah rasanya tak akan pandang pa yang kamu makan, Allah rasanya pandang pada perbuatan sahaja. klu tak mkn babi, tpi bunuh orang (jihad)..Allah akan pandang sebagai dosa.. dan klu mkn babi pun.. klu buat baik dgn org lain..Allah pandang jg sebagai kebaikan(pahala)… Jadi mana yang lebih baik…

    • kazakage says:

      ya gak bisa lah yaw

  7. astroboy says:

    Mengapakah terlalu ramai orang2 munafik ni? …. yang satu cakap dia beanar yang satu pun cakap begitu …. persoalannya disini ….. adaka kamu benar2 faham sam ada yang tertulis dalam Injil dan Al-Quran ….. adalah lebih baik kamu mencari dahulu sepa diri kamu atau memahami diri kamu sebelum mengatakan sesuatu atau membuat kesimpulan ….. kaji setiap agama dari agama Yahudi, Kristian dan Islam …. bila sudah benar2 faham baru katakan ….. jangan hanya pandai membuat andaian apa yang tertulis tapi befikir dan sediah menerima …….

  8. Yanuar says:

    Kepada saudara2 seiman dlm Yesus Kristus, sebaiknya kita tidak perlu berpolemik maupun beragumentasi perihal Siapakah Almasih Isa Ibnu Maryam dgn teman2 yg belum mengetahui jelas siapa itu Isa (Yesus). Semua ini hanya menimbulkan keributan dan kebencian. Jika seseorang yg memang ingin tahu atau setidaknya sudah tahu namun ingin lebih tahu kebenaran ini, bolehlah kita berikan yg tertulis didalam Alkitab Injil. Perihal mereka mau katakan Dajjal atau apapun, janganlah kita hiraukan ataupun marah, krn memang mereka tidak mengerti. Bukankah tertulis didlm Injil, bhw semua itu krn PILIHAN , PANGGILAN , dari Bapa di surga. Kita hanya sebagai pemberita/pengabar agar mereka tahu saja, selanjutnya Roh Kudus lah yg bekerja. Kabar Keselamatan ini tetap harus disampaikan kepada setiap umat manusia, setelah dikabarkan, maka masa akhir jaman akn datang. Tertulis dalam Injil Yohanes : Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah. selanjutnya silahkan baca Injil Yohanes pasal 1 …..dst.. “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup” ” Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku” “Aku dan Bapa adalah satu” Semoga Tuhan Yesus membukakan hati semua orang yg membaca ini. Tuhan Yesus memberkatinya.

  9. Chester says:

    Shallom, sya telah membaca komen saudara semua, sya tidak percaya apa yg saudara katakan, apa yg saya tahu, sebelum itu, saya perkenalkan diri saya, saya dibesarkan dengan agama Katolik RC. Saya tahu apa yg Yesus ingin sampaikan, bahawa dia telah disalibkan, mati di kayu salib, sebab apa???? Sebab dia telah menebus Dosa2 Kita, dosa para manusia, kenapa kita mahu lagi mengada adakan cerita, ya saya tahu, siapa itu imam mahdi, sya telah membaca sejarahnya, kalau benar dia akan datang kedunia? siapa tahukan.. Sebab saudara sekalian saya ingin ungkapkan bahawa sudah tertulis Yesus almahsi akan datang kedunia ini untuk kali yg kedua, dan dia akan menghapuskan Antikristus itu.Maksud pedang yg keluar dari mulut yesus itu utk membunuh Dajjal (Antikristus tersebut) ialah kata2nya. Saudara sekalian kita harus memahami maksud ini ya.. Sudah tertulis nabi2 palsu sudah ada sekarang, byk ayat2 alkitab telah ditukar belitkan, org2 sudah terpesong.. Sebenarnya byk yg saya ingin katakan, tapi saudara sendiri boleh renungkan saipa penyelamat kita nanti..? Bagi saya Dia lah Yesus Kristus PENYELAMAT KITA yg telah menebus Dosa2 kita yg sudah beribu2 tahun dahulu, iaitu di saat dia mati di Kayu salib. Alleluya Puji Tuhan, Sebab Yesus pernah berkata Tiada siapa akan dapat ke Rumah Bapa Ku tanpa melalui Aku Amen.🙂

  10. April says:

    Di alqur’an Allah mengaruniakan seorang putra kpada maryam,
    di alkitab berkata,aqu dan bapa adalah satu.
    Siapa bapa’a Isa?
    Siapa yg memberikan maryam seorang putera tanpa ayah?
    Mungkin yg memberi maryam seorg putra itu adalah bapa’a?..
    Maka di sebut aqu dan bapa adalah satu?

    Mari kita renung kan..

  11. Pengikut Isa Al-masih says:

    SALAM,
    Saya ada 2 soalan:

    1.) Dimana Roh Nabi Muhammad sekarang, adakah Roh Muhammad ada disisi Allah?
    2.) Siapakah yang berucap dalam Surah Al-Fatihah 1:6 ? Tunjukilah kami jalan yang lurus, bagaimana mungkin Allah sendiri tidak tahu jalan yg lurus???

  12. Pengikut Isa Al-masih says:

    Isa Al-masih adalah Allah yg menunjukkan Jalan Yg Lurus

    (43:Az-Zukhruf 61-63)

    43:61

    Dan sesungguhnya Nabi Isa menjadi tanda kedatangan hari kiamat, maka janganlah kamu ragu-ragu tentang (hari kiamat) itu, dan turutlah (petunjukKu); inilah jalan yang lurus.

    43:62

    Dan janganlah Syaitan menghalang kamu (daripada menurut jalan yang benar); sesungguhnya Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.

    43:63

    Dan ketika Nabi Isa datang (kepada kaumnya) dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku datang kepada kamu dengan membawa hikmat (ajaran Tuhan), dan untuk menerangkan kepada kamu: sebahagian dari (perkara-perkara ugama) yang kamu berselisihan padanya. Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah dan taatlah kepadaku.

    43:64

    “Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu, maka sembahlah kamu akan Dia; inilah jalan yang lurus”.

    APA YG TERSEMBUNYI DI SEBALIK PERKATAAN YG BERTANDA ……… MERAH ITU???

    -PADA MULANYA , ia berfirman, Dan sesungguhnya Nabi Isa menjadi tanda kedatangan hari kiamat, maka janganlah kamu ragu-ragu tentang (hari kiamat) itu, dan turutlah (petunjukKu); inilah jalan yang lurus.

    -DAN KEMUDIAN, “Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu, maka sembahlah kamu akan Dia; inilah jalan yang lurus”.

    -Dan janganlah Syaitan menghalang kamu (daripada menurut jalan yang benar); sesungguhnya Syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.

    YG MENJADI PERSOALAN, SIAPAKAH SYAITAN YG MENJADI PENGHALANG KEPADA JALAN YG LURUS ITU???SUDAH TERANG JALAN YG LURUS ITU ADALAH NABI ISA.

    KESIMPULANNYA, DENGAN MENGIKUT NABI ISA MAKA KITA AKAN MENEMUI JALAN YG LURUS ITU IAITU JALAN ALLAH (SURGAWI)

    Semoga Tuhan memberkati kita semua..

    Amin.

    • Orang fakir.. says:

      Saudaraku pngikut Isa
      tiada yg salah dg yg tertulis..tp maknailah kalimat tsb.
      AKULAH JALAN YANG LURUS. Memang Isa adlah mnyampaikan firman Alloh dan itulah tugas seorang Nabi mngajak umat utk berperilaku sesuai firman Alloh dg mencontoh / mngkuti ajaran Nabi.
      DIA YANG MENGUTUS AKU
      berarti Isa adlah seorang utusan. Karna tdk mgkn ia mngutus dirinya sendiri. Jadi Isa bknlah Tuhan yg hrs di smbah.
      DIALAH BAPAKU DAN BAPAMU.
      Atau bisa di artikan dialah Tuhanku dan Tuhanmu. Brarti Isa mengakui bhwa dia punya Tuhan yg sama dg lawan bicara dpt diartikan Isa bknlah Tuhan yg dmksd oleh Isa.
      TAK ADA SATUPUN YG MASUK KERUMAH BAPA TANPA MELALUI AKU.
      Tdk ada 1 umatpun yg bisa masuk surga bila tdk mngikuti ajaran Isa.

  13. Pengikut Isa Al-masih says:

    SALAM,
    Saya ada 2 soalan:

    1.) Dimana Roh Nabi Muhammad sekarang, adakah Roh Muhammad ada disisi Allah?
    2.) Siapakah yang berucap dalam Surah Al-Fatihah 1:6 ? Tunjukilah kami jalan yang lurus, bagaimana mungkin Allah sendiri tidak tahu jalan yg lurus???

    • Bdk MMPS says:

      1) Surah Al Isra’ Ayat 85

      Dan mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang ruh. Katakanlah, “Ruh itu termasuk urusan Tuhanku,sedangkan kamu diberi pengetahuan hanya sedikit.”

      Syeikh Dr. Umar Sulaiman Al-Asyqar menjelaskan posisi roh setelah terpisah dari jasad (dalam buku Al-Yaumul Akhir, hlm. 102), dengan rincian sebagai berikut:

      a). Roh para nabi.
      Roh mereka berada di tempat tertinggi, bersama para malaikat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, pada detik-detik wafatnya, mengatakan, “Ar-Rafiiqul a’la (kumpulkanlah aku bersama sahabat terbaik yang berada di atas).”

      b). Roh para syuhada.
      Roh mereka berada di tembolok burung-burung hijau di surga. Burung ini memiliki sarang yang menggantung di bawah ‘Arsy, sebagaimana disebutkan dalam hadis sahih riwayat muslim.

      c). Roh orang mukmin yang saleh.
      Roh mereka berada di tembolok burung (bukan burung berwarna hijau) yang bergelantungan di pohon-pohon surga, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Ahmad yang dinilai sahih oleh Al-Albani.

      d). Roh ahli maksiat (orang yang gemar bermaksiat).
      Roh mereka berada di tempat mereka mendapat siksaan.
      – Roh pezina berada di suatu lubang seperti tanur; bagian atasnya sempit, dan bagian bawahnya longgar. Dari bawah tanur ini dinyalakan api, kemudian mereka berlomba-lomba berebut naik ke atas.
      – Roh orang yang makan hasil riba berada di sungai darah; dia berenang, berusaha menepi. Ketika hampir sampai ke tepi, dia dilempari batu, kemudian dia berbalik lagi ke tengah.
      – Roh tukang bohong akan digantung, kemudian mulutnya dirobek sampai ke tengkuk.
      Semua ini disebutkan dalam hadis sahih yang diriwayatkan Bukhari.

      e). Roh orang kafir.
      Roh mereka disiksa di alam kubur, dengan siksaan yang pedih. Dia dipukul dengan gadha oleh sosok makhluk yang buta lagi tuli. Andaikan gadha itu dipukulkan ke gunung, niscaya gunung tersebut akan menjadi tanah. Ini, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat An-Nasa’i. Allahu a’lam.

      2) yang berucap dlm Surah Al Fatihah ayat 6 ialah hambaNya bkn Allah..

      dlm bahasa arab lafaz ramai (kami) ada 2 jenis iaitu lafaz ramai (kami) yang merujuk kepada BILANGAN dan lafaz ramai (kami) yang merujuk kepada PENGAGUNGAN..lafaz ramai (kami) yg anda soalkan merujuk kepada BILANGAN..jika anda ingin lebih memahami maksud yg tersirat dalam ayat 6 dri surah Al Fatihah,anda boleh baca di sini –> http://razipothman.blogspot.com/2010/01/tafsiran-surah-al-fatihah-ayat-6.html

      dn saya nasihatkan, anda membaca terjemahan Surah Al Fatihah Ayat 1-7 supaya anda faham apa sebenarnya yang ingin dikatakan…cuba anda baca sambungan ayat 6..–>

      Terjemahan Surah Al Fatihah 1:1-7

      [1] Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang

      [2] Segala puji bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.

      [3] Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang

      [4] Yang Menguasai pemerintahan hari pembalasan (hari Akhirat).

      [5] Hanya kepada Engkaulah kami menyembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.

      [6] Tunjukilah kami jalan yang lurus.

      [7] Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

  14. nudra syafini says:

    TQ bdk MMPS atas penerangan tersebut….harapnya pengikut Isa al-Masih mendapat jawapannya..

    Ketahuilah….ilmu pengetahuan yang diperturunkan oleh ALLAH ke dunia ini adalah terlalu kecil..terlalu sedikit sehingga tidak dapat dinilai jumlahnya,…lebih kecil nilainya dari sebesar zarah..

    SUBHANALLAH..banyak lagi perkara yang kita tidak tahu…kita tidak tahu apa di hadapan kita..kita tidak tahu apa di belakang kita….kiri dan kanan…atas dan bawah….
    kita tidak tahu bila dan apa akan terjadi pada hari kiamat,
    kita tidak ketahui apa rasanya mati…

    sebab itu di dalam solat(sembahyang) kita diwajibkan untuk membaca surah al-Fatihah…..hanya ALLAH dapat memberi petunjuk dan hidayahnya ke arah jalan kebaikan dan jalan yang benar(sepertimana ayat ke 6 surah Al-Fatihah)..

    dan terselamat daripada malapetaka dunia, kesakitan semasa nazak(hendak mati) dan keseksaan semasa terjadinya hari KIAMAT…

    Kiamat terjadi tanda kasih sayang ALLAH kepada makhluknya….supaya azab di hari pembalasan dapat dikurangkan dengan adanya KIAMAT

    ALLAH MAHA BESAR…
    AKU BERSAKSI TIADA TUHAN SELAIN DARI ALLAH; DAN
    AKU BERSAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

  15. nudra syafini says:

    YA ALLAH…

    Hanya kepada Engkaulah kami menyembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.

    Tunjukilah kami jalan yang lurus.

    ALLAH MAHA BESAR…
    AKU BERSAKSI TIADA TUHAN SELAIN DARI ALLAH; DAN
    AKU BERSAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH

  16. kesian si pengikut isa al masih… cuba2 tunjuk sok pandai… baca alquran saja nda penah … mai post2 soalan konon… skang sy mau tnya …. brapa tuhan org kristen… A. 1 B, 2, C. 3 atau D, kesemua dia atas,,, kesian2…. sy cabar bagi 1 juta mana dlm alkitab mengatakan yesus tuhan dan meminta disembah….

  17. nudra syafini says:

    Maaf prokatolik,

    kami orang Islam bukan hendak menidakkan apa yang diwahyukan oleh nabi Isa a.s….kami beriman kepada rasul-rasul(dalam rukun Iman,percaya kepada rasul termasuklah nabi Isa)…cuma kami tidak setuju prinsip ketuhanan kristian yang menyatakan Yesus itu anak tuhan.

    Berbalik kepada hal tentang hari kiamat yang saya telah nyatakan di atas,untk makluman prokatolik, salah satu daripada 10 tanda besar hari kiamat ialah akan keluar asap tebal.apakah akan terjadi semasa asap tersebut keluar??

    Pada masa Allah keluarkan asap dari dalam bumi…Allah akan mematikan semua manusia yang beriman kepadanya..dan mengikut sunnah nabi Muhammad SAW.

    Kenapa Allah mematikan manusia yang beriman dengannya dan mematikan manusia yang mengikut sunnah dan ajaran nabi Muhammad SAW???
    Sebabnya adalah kerana ALLAH telah menjanjikan kepada mereka bahawa mereka tidak akan menghadapi hari kiamat yang sungguh dasyat.Allah akan pelihara manusia yang beriman dengannya dan nabi Muhammad SAW .Begitulah kasih sayang Allah..dan ternyata kiamat hanyalah untuk mereka yang tidak beriman kepada-Nya dan rasulnya nabi Muhammad SAW.

    Saya ingin bertanya…adakah di dalam bible diterangkan dengan begitu jelas apa yang akan terjadi semasa hari kiamat kelak??kerana saya tahu,orang kristian juga percaya dengan berlakunya hari kiamat….boleh tak cerita kepada kami (orang Islam) apa yang tercatat di dalam bible???

    • ichthus says:

      Hi Muslims, mengapa kami kristian percaya kepada Yesus itu Anak Tuhan:-
      # Yesus bukanlah secara harafiahnya dianggap Anak kepada Tuhan.Memang benar Tuhan itu Esa tetapi dalam konteks kristian, Tritunggal atau 3 dalam 1 peribadi yang kami percaya adalah Tuhan Bapa, Tuhan Roh Kudus dan Tuhan Anak adalah peribadi yang sama, bukan peribadi yang berbeza-beza. Tuhan Bapa adalah Tuhan yang menciptakan seluruh isi alam yang kita semua percaya merujuk kepada Tuhan yang Esa. Tuhan Roh Kudus adalah Tuhan merujuk kepada Roh Tuhan yang membimbing kita mencari pencipta dan bertakwa kepadaNya, manakala Tuhan Anak merujuk kepada Tuhan yang telah turun ke dalam dunia manusia 2000 tahun yang lampau yang banyak melakukan mukjizat kepada bangsa manusia. Dialah Yesus Kristus yang disebut Al-Masih bererti Penyelamat.
      # Maka ketiga-tiga tadi merupakan peribadi yang SATU. Dialah Tuhan yang Esa.
      # Kristian tidak pernah menganggap Tuhan Bapa, Roh Kudus dan Putera(Yesus) adalah peribadi yang berbeza. Kami percaya bahawa 3 kriteria tersebut adalah zat Tuhan itu sendiri yang SATU, sebab itulah kami menggunakan istilah Tritunggal@Trinity.
      # Islam tidak bersetuju dengan Tritunggal sebab pada pengetahuan mereka Tritunggal merujuk kepada Tiga Tuhan HANYA kerana melihat pada kata nama Tritunggal tersebut lalu membuat SPEKULASI bahawa Kristian menyembah 3 Tuhan, sedangkan pemahaman tersebut tidak pernah dinyatakan oleh Kristian secara dasarnya.
      # Kristian percaya bahawa Yesus (Jesus) itu Tuhan bukan sekadar nabi. Memang secara dasarnya, kita boleh katakan Yesus itu manusia, masakan boleh dianggap sebagai Tuhan? Nampak tidak logik kalau fikir ikut akal fikiran manusia, sebab manusia cenderung untuk membuat kesimpulan berdasarkan fakta yang nyata (yang boleh dinilai dengan panca indera manusia). Kita semua tahu Yesus lahir tanpa ada melalui sebarang proses hubungan intim. Kristian dan Islam percaya yang ibu Yesus, Mariam melahirkan seorang bayi yang ISTIMEWA (MIRACLE). Dalam kitab Perjanjian Lama (Kitab Taurat) ada menyebut tentang kelahiran seorang juruselamat (mesias) ke dunia, orang-orang Yahudi memperakui kesahihan Kitab Taurat tersebut yang mana akan datang seorang Juruselamat @ Mesias suatu masa kelak. YESUS yang lahir itulah yang disebut-sebut dalam perjanjian lama kerana segala perjalanan liku-liku kehidupanNya sebagai seorang manusia ternyata tepat dan sama seperti yang dinyatakan dalam perjanjian lama tersebut. Bermula Dia dilahirkan sampailah kepada kewafatan dan kebangkitNya ada disebut dalam Kitab Taurat.
      # Kristian tidak memperakui kerasulan Nabi Muhammad kerana:-
      1. Tidak ada nabi-nabi dari bangsa Yahudi ( Chosen People) memperakui atau menyebut perihal seorang nabi seperti peribadi Muhammad dalam Perjanjian Lama (Taurat) selain daripada menyebut tentang Yesus (Jesus).
      2. Islam dan Kristian adalah daripada kepercayaan samawi (kenabian) turun-temurun. Itu benar. Kristian masih mengikuti asal-usul kejadian alam dan isinya sampailah kepada kenabian mereka sebelum kelahiran Yesus. Islam juga percaya kepada kelahiran Isa Al-Maseh (Yesus) tetapi perincian kehidupanNya dalam konteks Islam agak berbeza dari segi perjalanan hidupNya sehingga kepada tragedi kewafatanNya. Islam percaya Yesus diangkat ke syurga secara nyata dengan jasad dan berlaku penggantian semasa kejadian hukuman salib kepada pesalah. Tetapi kristian percaya Yesus benar-benar melalui penyiksaan salib tersebut dan akhirnya wafat di kayu salib sehinggalah hari ketiga Yesus yang telah wafat bangkit daripada kematian dengan jasad naik ke syurga.
      # Kristian percaya bahawa Abraham (Ibrahim) mempunyai dua orang isteri iaitu Sarah (isteri pertama) dan Hagar (isteri kedua); Ismael adalah anak kepada Hagar, Sarah kemudian melahirkan Ishak. Islam percaya bahawa Ismael adalah orang yang hendak dikorbankan oleh Abraham tetapi Kristian memperakui bahawa orang yang hendak dikorbankan adalah Ishak. Keturunan Ishak adalah merujuk kepada keturunan yang didominasi oleh penganut Kristian tetapi keturunan Ismael adalah merujuk kepada keturunan penganut dominasi Islam.
      # Apa yang saya kongsikan disini bukan mahu melaga-lagakan Islam dan Kristian, tetapi sekadar pengetahuan berkenaan dengan kepercayaan umat Kristian. Kristian bukanlah suatu AGAMA pada dasarnya, tetapi lebih kepada kepercayaan iman (faith) kepada Yesus itu Tuhan dan Juruselamat manusia serta menjadi pelaku kepada Firman yang diajarkan Yesus iaitu “Mengasihi”.

      • ichthus says:

        #Islam melarang umatnya mengkaji atau menghuraikan zat-zat Tuhan kepada suatu bentuk apapun tetapi Kristian membenarkan setiap yang mahu percaya kepadaNya hendaklah mendalami dan menghayati keperibadian Tritunggal.
        #Pada hari kiamat Islam percaya Isa Al-Maseh datang untuk mengadili manusia, begitu juga Kristian percaya Yesus Kristus datang untuk kedua kalinya pada akhir zaman. Kristian percaya, pada akhir zaman, akan ada kelompok manusia yang :-
        1. Percaya dan melakukan kebaikan dengan tekun
        2. Percaya tetapi kurang/tidak melakukan kebaikan dengan sungguh-sungguh ( sekadar mulut manis)
        3. Tidak percaya Tuhan ( Ateis)
        4. Percaya tetapi bukan daripada golongan Kristian ( merujuk kepada agama-agama lain) yang melakukan kebaikan dengan tekun ( rendah hati/ tidak menghakimi/mengasihi sesama/tidak memburuk-burukkan pegangan agama lain/menghormati agama atau kepercayaan lain dan berpegang kepada ajaran agamanya yang mengutamakan rukun dan damai.
        # seorang kristian tidak akan berdoa untuk memohon Tuhan menghukum mereka yang bukan kristian ditimpa balah tetapi berdoa kepadaNya untuk memberi dirinya khidmat kebaikan kepada mereka yang bukan kristian. Contohnya, berdoa untuk mereka yang suka melakukan ketidakadilan/penindasan/fitnah/atau perkara-perkara yang mendatangkan keburukkan. Berdoa untuk kesejahteraan bersama walaupun hidup dalam kepercayaan berbeza. Semua doa yang diutarakan kristian lebih kepada keharmonian sejagat. Kami tidak diajar untuk membalas perbuatan jahat kepada yang bersalah dengan kejahatan yang berbentuk kekerasan yang boleh mendatangkan kecederaan atau kematian hanya kerana mahu melindungi kepercayaan kami kepada Yesus Kristus. Kepercayaan kristian terhadap ajaranNya tidak dapat dibanteras dengan apa jua bentuk senjata material sebab kepercayaan yang sejati bagi seorang kristian adalah merelakan penyiksaan sehingga kepada kematian (jika keadaan tersebut berlaku). Yang paling utama, Yesus pernah mengatakan “Kasihilah saudaramu (lelaki dan perempuan) seperti dirimu sendiri, ampunilah kesalahan mereka yang melakukan penindasan terhadap kamu”. Pemikiran yang jahat lahir dari hati yang penuh dendam, di situlah bermula keluar segala kejahatan dari dalam diri seseorang manusia itu”
        # Jika seseorang mahu mengikut teladan Yesus, bagi saya perlu mendoakan untuk kesejahteraan sejagat, rendah hati, tidak perlu menghakimi siapa yang benar dan salah, hanya Tuhan yang layak menghakimi diri kita manusia. Semua agama mengajarkan kebaikan, tetapi sejauh mana kebaikan kita lakukan itu untuk golongan yang bukan daripada umat kita masing-masing (Islam mahupun Kristian)setakat ini?

  18. nudra syafini says:

    Islam bukan saja satu agama,malah Islam merupakan satu cara hidup. Apa yang boleh dilakukan,apa yang tidak boleh dilakukan…kesemuanya terarah kepada satu kesempurnaan sebagai seorang makluk. Kita,manusia hanyalah makhluk yang dijadikan oleh Allah…sudah tentulah setiap pergerakan kita berpandukan kepada suruhan dan larangan Allah…Allah turunkan ayat-ayat Al-Quran melalui nabiNya iaitu nabi Muhammad SAW.

    Di dalam jiwa dan hati umat Islam,tiada pernah terfikir untuk melakukan penindasan terhadap bukan Islam. Sebelum berkata TIDAK, pelajarilah Islam itu dahulu….
    Bukannya setakat mendengar seruan azan,bukan setakat mendengar satu-dua ceramah,kita boleh dikatakan telah mempelajari Islam…buatlah perbandingan…berfikirlah secara terbuka….

    #ichthus,saya tahu,saudara seorang yang tahu serba sedikit tentang Islam..untuk mengetahuan saudara juga,bagi orang Islam juga, di dalam Al-Quran turut menerangkan kelompok-kelompok manusia di akhir zaman….tetapi sungguh berbeza dengan kelompok-kelompok yang saudara utarakan di atas…kalau hendak tahu,bacalah mana-mana buku Islam…atau tanyalah ustaz-ustaz sebab di Malaysia nie memang ramai ustaz@ustazah….bolehlahh bertanya…..

    Wassallam…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s